Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Introduktion till religioner och livsåskådningar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om olika religioner och livsåskådningar, samt hur dessa påverkar människors liv och värderingar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen i årskurs 1-3 ska behandla centrala teman kring hur människor lever tillsammans, skildringar av olika livsvillkor, och reflektion kring moraliska frågor med betydelse för eleven. Även frågor om kamratskap och regler i elevens livsmiljöer bör tas upp.
Kunskapskrav
Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera livsåskådningar och deras inverkan på människors liv, exempelvis genom att beskriva vanliga ceremonier och högtider i olika religioner.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken av följande religioner är störst i världen?
- A) Buddhism
- B) Hinduism
- C) Kristendom
- D) Judendom
2. Vad kallas den heliga skriften inom islam?
- A) Bible
- B) Koranen
- C) Tipitaka
- D) Bhagavad Gita
3. Vilken högtid firas av judar för att fira befrielsen från slaveriet i Egypten?
- A) Ramadan
- B) Diwali
- C) Pesach
- D) Eid al-Fitr
4. Vilken religion är känd för sin tro på reinkarnation?
- A) Kristendom
- B) Buddhism
- C) Islam
- D) Sikhism
5. Vad är viktigt inom hinduismen enligt deras tro?
- A) Endast en gud
- B) Många gudar
- C) Ingen gud
- D) Endast heliga skrifter
6. Vilken av följande är en symbol för kristendom?
- A) Månskära
- B) Kors
- C) Lotusblomma
- D) Stjärna
7. Vilken religion anser Buddha vara en viktig person?
- A) Hinduism
- B) Buddhism
- C) Islam
- D) Judendom
8. Vilket av dessa påståenden beskriver en viktig del av religionsstudier?
- A) Förståelse för olika livsåskådningar
- B) Fokusera på en enda religion
- C) Utöva religionen
- D) Fråga inga frågor
9. Vilket av följande är en viktig aspekt av etik i religioner?
- A) Regler för stil
- B) Moraliska värderingar
- C) Klädsel
- D) Traditioner
10. Vad är en rituell handling inom religioner?
- A) Att skriva böcker
- B) En ceremoni
- C) En historia
- D) En lag
11. Vilken av följande termer beskriver livsåskådningar som inte involverar en gud?
- A) Monoteism
- B) Polyteism
- C) Sekularism
- D) Animism
12. Vad kallas den centrala etiska läran inom hinduismen?
- A) Dharma
- B) Karma
- C) Moksha
- D) Samadhi
13. Vilken är den heliga platsen för islam?
- A) Jerusalem
- B) Mekka
- C) Varanasi
- D) Bodh Gaya
14. Vilken av dessa religioner har en tradition av att bygga stora tempel?
- A) Hinduism
- B) Buddhism
- C) Kristendom
- D) Islam
15. Vad uppmanar många religioner människor att göra i förhållande till sina medmänniskor?
- A) Att visa respekt och vänlighet
- B) Att ignorera dem
- C) Att kritisera dem
- D) Att tävla med dem
Resonerande frågor
1. Diskutera hur religionerna påverkar människors liv och val.
Syfte: Detta ger eleverna möjlighet att visa förståelse för religionernas påverkan och viktighet för individer.
2. Jämför högtider i olika religioner och deras betydelse.
Syfte: Eleverna får möjlighet att analysera och dra paralleller mellan olika traditioner.
3. Reflektera över hur olika livsåskådningar kan ge människor styrka under svåra tider.
Syfte: Att förstå religioners roll som stöd i livets utmaningar.
4. Hur kan vi visa respekt för andra religioner i vårt samhälle?
Syfte: Detta syftar till att uppmuntra eleverna att tänka på interaktion och gemenskap.
5. Vilka värderingar tycker du är gemensamma i olika religioner?
Syfte: En möjlighet att använda analytisk förmåga och kritiskt tänkande.
6. Hur kan förståelse för olika religioner bidra till fred i samhället?
Syfte: Eleverna kan reflektera över betydelsen av tolerans och respekt.
7. Vilken roll spelar traditioner i våra liv i dag?
Syfte: Att göra eleverna medvetna om den personliga kopplingen till traditioner.
8. Argumentera för varför det är viktigt att känna till andra religioner.
Syfte: Att uppmuntra elever att se värdet i mångfald och förståelse för olikheter.
Bedömning
Provets faktafrågor ger maximalt 15 poäng, och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, vilket ger en total poängsumma på 23. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).