“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Religionskunskap
Tema: Kristna värderingar och etik

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för kristna värderingar och etiska riktlinjer samt deras förmåga att relatera dessa till egna erfarenheter.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen i årskurs 1-3 ska belysa hur kristendomen uttrycker sina värderingar och etiska riktlinjer genom berättelser, traditioner och gemensamma handlingar. Eleverna ska få reflektera över hur dessa värderingar kan påverka hur vi beter oss mot varandra.

Kunskapskrav

Eleven kan översiktligt beskriva några kristna värderingar och etiska riktlinjer samt ge exempel på hur dessa kan tillämpas i vardagen.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en kristen värdering?
A) En tradition
B) En **princip eller norm som säger hur vi ska bete oss mot varandra.**
C) En lag
D) En berättelse

2. Nämn en värdering som ofta förknippas med kristendomen.
A) Hämnd
B) **Kärlek**
C) Egoism
D) Rivalitet

3. Vad innebär det att visa medkänsla?
A) Att vara hård mot andra
B) **Att hjälpa och lyssna på dem.**
C) Att alltid vinna
D) Att ignorera andra

4. Vad betyder det att förlåta?
A) Att glömma allt
B) **Att släppa något som har gjort oss arga eller ledsna.**
C) Att straffa andra
D) Att alltid hålla kvar vid det förflutna

5. Vilken av följande handlingar visar respekt?
A) Att prata över någon
B) **Att lyssna på vad andra säger.**
C) Att avbryta andra
D) Att skratta åt andra

6. Vad är en etisk riktlinje?
A) En lag
B) **En vägledning för hur vi ska agera rätt.**
C) En åsikt
D) En känsla

7. Vad handlar berättelsen om den gode samariten om?
A) Att ignorera andra
B) Att alltid vara snäll mot familjen
C) **Att hjälpa människor i nöd oavsett vilka de är.**
D) Att tävla med andra

8. Varför är det viktigt att diskutera värderingar i klassen?
A) För att skapa gräl
B) **För att förstå hur vi kan behandla varandra bättre.**
C) För att få betyg
D) För att ha kul

9. Hur kan vi visa vänlighet?
A) Genom att vara elak
B) **Genom små handlingar som att hjälpa andra.**
C) Genom att undvika andra
D) Genom att alltid vara tyst

10. Vad kan vara en konsekvens av att visa respekt för andra?
A) Mer bråk
B) **Bättre relationer.**
C) Mindre vänskap
D) Mer ensamhet

11. Vad innebär att visa förlåtelse?
A) Att aldrig prata med den som gjort en illa
B) **Att släppa det som gjort en ledsen.**
C) Att alltid vara bitter
D) Att straffa den som gjort en illa

12. Vad är kärlek i relationer?
A) Att vara snäll ibland
B) **Att bry sig om och respektera andra.**
C) Att alltid vilja ha rätt
D) Att hela tiden ifrågasätta andra

13. Hur påverkar värderingar våra handlingar?
A) De har ingen påverkan
B) **De kan styra hur vi agerar mot varandra.**
C) De är bara föräldrarna ansvar
D) De är obetydliga i livet

14. Vilken berättelse är en del av kristen tradition?
A) Den goda grannen
B) **Den gode samariten.**
C) Pojken som ropade varg
D) Snödrottningen

15. Hur kan kristna värderingar tillämpas i skolan?
A) Genom att vara egoistisk
B) **Genom att hjälpa varandra och visa respekt.**
C) Genom att mobba andra
D) Genom att vara tyst när man ser orättvisor

Resonerande frågor

1. Hur kan vi i vardagen praktisera kärlek och respekt mot andra?
Syftet är att eleverna ska reflektera över konkreta handlingar och situationer där dessa värderingar kan tillämpas.

2. Varför är det viktigt att förstå betydelsen av förlåtelse i relationer?
Denna fråga syftar till att få eleverna att tänka på långsiktiga effekter och relationernas dynamik.

3. På vilket sätt kan berättelserna om Jesus påverka vårt sätt att agera idag?
Eleven visar sin förmåga att koppla historiska berättelser till nutida handlingar.

4. Kan ni ge exempel på hur en etisk riktlinje kan vägleda er i skolan?
Frågan uppmuntrar eleverna att relatera skolans etiska värderingar till deras eget liv.

5. Hur kan vi som klass skapa en miljö där vi respekterar varandras olikheter?
Här ges eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring gruppdynamik och inkludering.

6. Hur kan vi genom gemensamma handlingar leva ut de värderingar vi diskuterat?
Eleverna ska tänka på samverkan och idér kring projekt eller aktiviteter.

7. Vad innebär det att ha mod att stå för sina värderingar i grupp?
Denna fråga bjuder in till resonemang om ansvar och mod.

8. Hur kan ni som individer bli bättre på att visa medkänsla?
Frågan ger möjlighet för personlig reflektion och engagerande diskussion.

Bedömning

Provet bedöms med totalt 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera, vilket ger maximalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 3 poäng vardera, vilket ger maximalt 24 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng (med minst 2 poäng från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (med minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`