Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Kristendomens Roll
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av kristendomens roll i samhället, dess centrala budskap, traditioner samt hur dessa påverkar individer och samhällen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om religionernas betydelse för individer och samhällen, samt hur traditioner och värderingar påverkar kulturen. Undervisningen ska ge insikt i kristendomens historia och centrala begrepp.
Kunskapskrav
Eleven kan berätta om kristendomens grunder och ge exempel på vad religionen betyder för människor och samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar kristendomen om?
A) Det handlar om tro på Gud och Jesus.
B) Det handlar om att måla bilder.
C) Det handlar om att skriva dikter.
D) Det handlar om att spela musik.
2. Vilken tradition är vanlig i kristendomen?
A) Jul.
B) Midsommar.
C) Halloween.
D) Valborg.
3. Vilken viktiga högtid firas till minne av Jesu födelse?
A) Påsk.
B) Jul.
C) Kristihimmelsfärd.
D) Alla dessa.
4. Vad är Bibeln?
A) En vanligt bok om historia.
B) En bok om medicin.
C) En helig bok inom kristendomen.
D) En bok om djur.
5. Varför är traditioner viktiga i religionen?
A) De kostar mycket pengar.
B) De hjälper oss att minnas och fira viktiga händelser.
C) De är alltid roliga.
D) De kräver mycket arbete.
6. Vilken av följande påståenden beskriver kristendomens budskap?
A) Att älska sin nästa.
B) Att alltid vara sur.
C) Att Jesus inte är viktig.
D) Att glömma traditioner.
7. Vilken är en av de centrala figurerna inom kristendomen?
A) Moses.
B) Mohammed.
C) Jesus.
D) Buddha.
8. Vad firas under påsk?
A) Jesu födelse.
B) Jesu uppståndelse.
C) Skapelsen av världen.
D) Människans uppfinnningar.
9. Vilken av följande är en kristen tradition?
A) Fira midsommar.
B) Fira fettisdag.
C) Tända ljus på advent.
D) Fira Halloween.
10. Vad kan man lära sig av kristendomen?
A) Att alltid vara skeptisk.
B) Att ignorera andra.
C) Att värdesätta gemenskap och kärlek.
D) Att vara tyst.
11. Hur kan kristendomen påverka samhället?
A) Genom att skilja människor åt.
B) Genom att sprida värderingar och traditioner.
C) Genom att skapa konflikt.
D) Genom att jobba utan mål.
12. Vilken är en av de viktigaste texterna inom kristendomen?
A) Koranen.
B) Bibeln.
C) Bhagavad Gita.
D) Iliaden.
13. Vad handlar predikningar ofta om?
A) Kristendomens budskap.
B) Världens problem.
C) Mytologiska historier.
D) Vetenskapliga fakta.
14. Vad är syftet med böner i kristendomen?
A) Att lära sig om historia.
B) Att träna kroppen.
C) Att kommunicera med Gud.
D) Att läsa böcker.
15. Vilken påsktradition är vanlig i Sverige?
A) Att fira midsommar.
B) Att äta påskägg.
C) Att ge julklappar.
D) Att dansa runt granen.
Resonerande frågor
1. Hur skulle du beskriva kristendomens betydelse för individer?
Syftet är att låta eleven reflektera över de personliga aspekterna av religion.
2. Vilka likheter och skillnader finns det mellan kristendomens traditioner och andra religioners traditioner?
Eleven ges möjlighet att analysera och jämföra olika religions traditioner.
3. Hur påverkar kristendoomen våra värderingar i samhället idag?
Denna fråga uppmuntrar till djupare tänkande kring religionens påverkan på nutida samhälle.
4. Varför är det viktigt att förstå kristendomens historia?
Eleven får möjlighet att resonera kring betydelsen av att känna till historia för att förstå nuet.
5. Hur kan kristna traditioner förändras över tid?
Eleven kan reflektera över traditionernas dynamik och hur de anpassas i dagens samhälle.
6. Diskutera hur kristendomens grundläggande värderingar kan appliceras i det moderna samhället.
Detta ger möjlighet för en djup diskussion om värderingar och deras inverkan.
7. Kan du ge exempel på hur traditioner kan föra människor samman?
Frågan uppmanar eleven att finna konkretitet i traditioners sociala betydelse.
8. Hur skulle du förklara skillnaden mellan tro och tradition inom kristendomen?
Denna fråga uppmanar till att tydliggöra och resonera kring centrala begrepp.
Bedömning
Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. Resonerande frågor bedöms med 2 poäng vardera. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).