Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Levnadsvillkor Förr
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av levnadsvillkor förr samt deras förmåga att jämföra dessa med nutida livsvillkor. Provets frågor syftar till att säkerställa att eleverna kan ge exempel och reflektera över historiska och nutida situationer kopplade till deras egen erfarenhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna få insikt i hur människors livsvillkor har förändrats över tid. Undervisningen ska omfatta beskrivningar av hur människor levde, arbetade och skapade sina hem under olika historiska perioder.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur livet såg ut för människor förr och nämna skillnader mellan dåtidens och nutidens livsvillkor.
Prov
Faktafrågor
1. Vad handlar levnadsvillkor om?
A) Hur man arbetar
B) Hur människor lever och har det i sitt liv
C) Hur man lagar mat
D) Hur man går i skolan
2. Vilken av följande är en skillnad mellan livet förr och nu?
A) Folk höll sig hemma mer
B) Barn gick inte alltid i skolan förr
C) Människor bodde alltid i städer
D) Folk hade alltid tillgång till internet
3. Vad är en tradition?
A) Något man gör varje dag
B) Något vi gör och firar varje år, ofta baserat på vår historia
C) En nyhet från förr
D) En ny regel i skolan
4. Ge ett exempel på hur maten skilde sig förr.
A) Folk åt snabbmat oftare
B) Folk åt mer hemlagad mat
C) Maten kom alltid från affären
D) Alla åt samma sak varje dag
5. Vad innebär förändringar i levnadsvillkor?
A) Att livet alltid förblir detsamma
B) Att allt alltid är nytt
C) Att saker ändras över tid
D) Att inget kan påverka livet
6. Vad är en viktig faktor som påverkar levnadsvillkor?
A) Vädret
B) Ekonomi och arbete
C) Kläder
D) Djur
7. Vilka av följande kan man använda för att förstå levnadsvillkor?
A) Berättelser och myter
B) Historiska dokument
C) Enkla fakta
D) Litteratur
8. Vilket århundrade handlar undersökningen om livsvillkor förr oftast om?
A) 20-talet
B) 18-talet
C) 19-talet
D) 21-talet
9. Vad innebar skolgång förr?
A) Att alla barn inte hade tillgång till skola
B) Att skolan var obligatorisk för alla
C) Att endast flickor fick gå i skolan
D) Att vuxna också gick i skolan
10. Hur skapade människor sina hem förr?
A) Genom att enbart köpa hus
B) Genom att bygga själva med tillgängliga material
C) Genom att låta andra bygga dem
D) Genom att få dem som gåvor
11. Vad kan ha orsakat förändringar i levnadsvillkor?
A) Att människor inte ville förändras
B) Att allt alltid var lika
C) Teknologiska och sociala framsteg
D) Att vädret påverkar allt
12. Hur skiljer sig traditioner mellan olika kulturer?
A) De är alltid likadana
B) De kan vara mycket olika
C) Ingen har traditioner
D) Traditioner handlar bara om mat
13. Vad var en vanlig arbetsuppgift förr?
A) Att spela datorspel
B) Att odla mat
C) Att använda en dator
D) Att resa världen runt
14. Vilket av följande är en likhet mellan då och nu gällande familjeliv?
A) Familjer umgicks alltid på nätet
B) Familjer samlas fortfarande på helger
C) Ingen hade familj förr
D) Familjer är alltid stora
15. Vilken roll har berättelser från äldre släktingar i samhället?
A) De blir alltid glömda
B) De förändras alltid när de berättas
C) De hjälper oss att förstå vår historia
D) De har inget värde
Resonerande frågor
1. Hur tror du att människors livsvillkor påverkar deras framtid?
Syftet är att låta eleverna reflektera över sambandet mellan nuvarande livsvillkor och framtida möjligheter.
2. Vilka likheter ser du mellan din egen vardag och hur människor levde förr?
Frågan ger utrymme för personlig reflektion och jämförelse med historiska livsvillkor.
3. Vad tycker du är viktigast att komma ihåg från berättelserna om förr?
Detta ger eleverna möjlighet att identifiera och värdera viktiga kulturella insikter.
4. Hur har din egen familjs traditioner förändrats över tid?
Frågan öppnar upp för att diskutera förändringar som har skett inom deras egna familjer och kulturer.
5. Vilken inverkan har teknologiska framsteg haft på livsvillkor, tycker du?
Eleverna kan ge sin syn på hur modern teknik förändrar livsvillkor.
6. Vilka frågor skulle du vilja ställa till en person som levde förr?
Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och nyfikenhet om historia.
7. Hur skulle du kunna berätta en historia från ditt liv så att andra förstår levnadsvillkor?
Syftet är att få dem att tänka på hur de kommunicerar sina egna erfarenheter.
8. Vad är viktigast för att bevara kulturella traditioner, enligt dig?
Frågan ger dem möjlighet att diskutera värdet av tradition och historia i samhället.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng där faktafrågorna ger 1 poäng vardera och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).