Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne eller kurs: Samhällskunskap

Tema: Migration

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av migration, dess orsaker och effekter, samt deras förmåga att kommunicera och diskutera migrationens betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om grunderna i migration, dess orsaker och effekter, samt hur människor flyttar mellan olika platser. Undervisningen ska belysa kulturella aspekter och hur migration påverkar samhället.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på varför människor flyttar och kan delta i samtal om migrationens betydelse.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder migration?

A) Att stanna kvar på ett ställe

B) Att flytta från en plats till en annan

C) Att resa under kort tid

D) Att förändra sitt utseende

2. Vilken av följande är en anledning till att människor flyttar?

A) Att spela spel

B) För att få arbete

C) Att titta på film

D) För att umgås med vänner

3. Hur påverkas kulturer av migration?

A) De försvinner helt

B) De blandas och olika traditioner kan spridas

C) De blir mer isolerade

D) De förändras inte alls

4. Vad kan vara en känsla man kan ha när man flyttar?

A) Att vara glad hela tiden

B) Man kan känna sig glad eller orolig

C) Att alltid vara tråkig

D) Att inte bry sig om andra

5. Vad är viktigt att förstå när det gäller migration?

A) Det spelar ingen roll

B) För att vi ska kunna vara snälla och förstående mot dem som flyttar hit

C) Det är bara viktigt för lärarna

D) Det är något vi inte behöver diskutera

6. Vad menas med att människor migrerar av kulturella skäl?

A) De söker nya kulturella upplevelser eller traditioner

B) De vill flytta nära sina släktingar

C) De flyttar för att få jobb

D) De byter bara bostad

7. Vad kan vara en positiv effekt av migration?

A) Ökad arbetslöshet

B) Utbyte av idéer och kulturer

C) Mindre mat att äta

D) Fler konflikter

8. Vilket av följande länder har en stor invandring?

A) Sverige

B) Antarktis

C) Mongoliet

D) Afghanistan

9. Vad innebär det att integreras?

A) Att lämna en plats för alltid

B) Att anpassa sig till ett nytt samhälle

C) Att bara umgås med personer från sitt hemland

D) Att inte lära sig det nya språket

10. Hur kan migration påverka en persons liv?

A) De kan få nya möjligheter och vänner

B) Det påverkar dem bara negativt

C) De måste alltid flytta tillbaka

D) Det gör ingen skillnad

11. Vad är en flykting?

A) En turist som besöker ett land

B) En person som tvingas fly från sitt hemland på grund av konflikter eller förföljelse

C) En student som studerar utomlands

D) En person som arbetar utomlands

12. Vilka känslor kan vara vanliga vid migration?

A) Bara glädje

B) Både glädje och oro

C) Ingen känsla alls

D) Endast rädsla

13. Vad innebär termen “btalande kulturell växelverkan”?

A) Att kulturer alltid är separerade

B) Att kulturer påverkar varandra genom migration

C) Inga kulturella förändringar

D) Att bara en kultur får existera

14. Hur kan man stödja en familj som flyttat till ens område?

A) Ignorera dem

B) Välkomna dem och hjälpa dem att anpassa sig

C) Bara prata med dem en gång

D) Fråga dem om deras problem

15. Vad är viktigt att diskutera om migration i skolor?

A) Att undvika ämnet helt

B) Att förstå och respektera andras erfarenheter

C) Att bara berätta om dina egna erfarenheter

D) Att vara tyst om det

Resonerande frågor

1. Diskutera hur migration kan påverka en persons identitet.

Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över hur migration kan forma identiteten hos individer och grupper.

2. Hur kan vi i samhället hjälpa till att stödja migranter?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på lösningar och åtgärder som kan vidtas för att stödja migranter.

3. Vilka kulturella utbyten kan ske genom migration? Ge konkreta exempel.

Frågan syftar till att låta eleverna visa att de förstår de positiva effekterna av kulturella möten.

4. Hur kan migration påverka barn och ungdomar i skolan? Diskutera fördelar och nackdelar.

Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring migrationens påverkan på deras egna lärandemiljöer.

5. Reflektera över hur medierna påverkar vår syn på migration. Hur kan vi motverka negativa stereotyper?

Syftet är att få eleverna att kritiskt granska mediebilden av migration och tänka på färdvägar att motverka fördomar.

6. Diskutera skillnader i hur olika länder hanterar migration. Vilka metoder kan vara mer effektiva?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att jämföra och analysera olika länders migrationspolitik.

7. Hur kan migration bidra till ekonomisk tillväxt i ett land? Ge exempel.

Syftet är att låta eleverna visa förståelse för hur migration kan gynna ekonomin.

8. Reflektera över sina egna känslor kring migration och hur det har påverkat dem personligen.

Frågan ger eleverna chansen att knyta ämnet till sina egna liv och erfarenheter.

Bedömning

Provets poäng kan bedömas på följande sätt:

Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: 3 poäng per korrekt och utförligt besvarad fråga, totalt 24 poäng.

För betygsnivå E krävs minst 8 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betygsnivå C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).

För betygsnivå A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).