Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne eller kurs: Samhällskunskap
Tema: Trafik och Säkerhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om trafikregler och säkerhet i trafiken, samt deras förmåga att tillämpa dessa kunskaper i praktiska situationer.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om säkerhet i trafiken samt förstå vikten av att följa trafikregler. Undervisningen ska ge eleverna grundläggande kunskaper om hur man beter sig som fotgängare och cyklist.
Kunskapskrav
Elevens förmåga att ge exempel på hur man ska bete sig i trafiken och kunna medverka i samtal om trafikregler.
Prov
Faktafrågor
- Vilken färg har ett rödljus?
A) Grön
B) Gul
C) Röd
D) Blå - Vad måste du göra när du ser ett rödljus?
A) Köra fortare
B) Stanna
C) Fortsätta gå
D) Vänta i bilen - Vad ska du titta efter innan du korsar en väg?
A) Bilarnas färg
B) Båda hållen
C) Grannens hund
D) Barn på gatan - Vad är ett övergångsställe?
A) En plats för cyklar
B) En plats där man ska korsa vägen
C) En plats där bilar parkerar
D) En väg utan trafik - Vilken skylt indikerar att du ska stanna?
A) Cirkelskylt
B) Stoppskylt
C) Varningsskylt
D) Väjningsskylt - Vad ska du göra när du ser en fotgängarskylt?
A) Köra snabbt
B) Stanna för fotgängare
C) Göra en sväng
D) Följa efter personen - Vilken av följande är en viktig regel som cyklist?
A) Köra på trottoaren
B) Träna på att använda cykelhjälm
C) Ignorera trafikregler
D) Köra utan lampor - Hur länge ska du stanna vid ett rödljus?
A) Så länge du vill
B) Tills det blir grönt
C) Bara en minut
D) Så fort du ser andra bilar - Vad är en trafikskylt?
A) En punkt på kartan
B) En skylt som ger information om trafiken
C) En klassrumsskylt
D) En reklamplats - Vilken färg är vanligtvis på en varningsskylt?
A) Grön
B) Röd
C) Gul
D) Blå - Vad betyder en gul trafiksignal?
A) Fortsätt köra
B) Förbered dig att stanna
C) Stanna genast
D) Ingen betydelse - Vad är viktigt att tänka på när du går över en väg?
A) Att hålla handen på fickan
B) Att titta åt båda hållen
C) Att springa snabbt
D) Att prata med kompisar - Vad är syftet med trafikregler?
A) Att göra bilkörning svårare
B) Att hålla oss säkra
C) Att skapa köer
D) Att fördröja trafiken - Kasta alltid skräp på vägen?
A) Sant
B) Falskt
C) Oklart
D) Det spelar ingen roll
Resonerande frågor
- Varför är trafikregler viktiga för samhället?
Syftet med frågeställningen är att uppmuntra eleverna att tänka kritiskt kring trafikreglernas funktion för säkerhet. - Hur kan du bidra till trafiksäkerhet som fotgängare?
Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över sina personliga ansvar i trafiken. - Vad skulle hända om ingen följde trafikregler?
Frågan uppmanar eleverna att tänka på konsekvenserna av att ignorera regler. - Diskutera hur trafikmiljön kan påverka ditt beteende i trafiken?
Eleverna får möjlighet att analysera hur olika faktorer påverkar deras handlingar. - Kan du ge exempel på hur du ser trafikregler tillämpas i din vardag?
Detta ger eleverna möjlighet att koppla teori till praktiska exempel. - Vilken trafikregel tycker du är mest viktig och varför?
Frågan ger eleverna utrymme att diskutera och prioritera regler utifrån egna värderingar. - Hur påverkar vägmärken ditt sätt att agera i trafiken?
Eleverna får möjlighet att reflektera över hur information påverkar beteenden. - Vad skulle du säga till någon som struntar i trafikregler?
Frågan uppmanar till empati och diskussion kring respekt för regler.
Bedömning
Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger maximalt 10 poäng. För att uppnå betyg:
- Betyg E: Minst 8 poäng totalt
- Betyg C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- Betyg A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor)