Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne eller kurs: Samhällskunskap

Tema: Yrken i Närområdet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av olika yrken i närområdet och deras betydelse för samhället. Eleverna ska kunna identifiera yrken och beskriva vad de innebär, vilket är centralt för deras kunskap i samhällskunskap.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I samhällskunskap ska eleverna få lära sig om olika yrken och deras betydelse för samhället. Undervisningen ska hjälpa eleverna att förstå hur olika professioner bidrar till vår vardag och hur de fungerar i ett samhälle.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på yrken omkring sig och kan berätta om vad dessa yrken innebär.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas det arbete någon utför för att tjäna pengar?
A) Hobby
B) Arbete
C) Vård
D) Lärande

2. Vilket av följande yrken är en sjukvårdare?
A) Snickare
B) Läkare
C) Lärare
D) Ingenjör

3. Vad gör en lärare?
A) Säljer varor
B) Undervisar elever
C) Förbereder mat
D) Tar hand om djur

4. Vilket yrke hjälper människor med sin ekonomi?
A) Kock
B) Ekonom
C) Designer
D) Byggare

5. Nämn ett yrke som innebär att man arbetar utomhus:
A) Trädgårdsmästare
B) Kontorsarbetare
C) Datorprogrammerare
D) Tandläkare

6. Vad innebär det att vara snickare?
A) Att göra reklam
B) Att laga bilar
C) Att bygga och reparera saker av trä
D) Att skriva böcker

7. Vilket yrke arbetar ofta med djur?
A) Kemist
B) Lärare
C) Veterinär
D) Ingenjör

8. Vad gör en konstnär?
A) Reparerar hus
B) Undervisar

C) Skapar konstverk
D) Köper och säljer varor

9. Vilket yrke kräver ofta att man har en utbildning?
A) Städerska
B) Bonde
C) Läkare
D) Säljare

10. Vad är viktigt i många yrken?
A) Att samarbeta med andra
B) Att jobba ensam
C) Att resa mycket
D) Att aldrig fråga hjälp

11. Vad kallas arbetet som en brandman utför?
A) Kontorsjobb
B) Utbildning
C) Reparationsarbete
D) Räddningsarbete

12. Vilket av följande yrken arbetar med teknik?
A) Ingenjör
B) Librarian
C) Kock
D) Musiker

13. Vad gör en byggarbetare?
A) Bygger hus
B) Lär för barn
C) Skapar program
D) Säljer kläder

14. Vad känner du till om kirurgens yrke?
A) Opererar sjuka människor
B) Utbildar andra
C) Gör mat
D) Reparerar bilar

15. Nämn en egenskap som är viktig för en framgångsrik arbetare?
A) Att vara snabb
B) Att vara rolig
C) Att komma i tid
D) Att vara pålitlig

Resonerande frågor

1. Varför tror du att olika yrken är viktiga i vårt samhälle?
Syftet är att diskutera samhällsstrukturen och yrkets roll i den.

2. Kan du tänka på ett yrke som behöver mycket utbildning? Berätta varför.
Syftet är att få eleverna att reflektera över utbildningens betydelse för olika yrken.

3. Vilka egenskaper anser du är viktiga i ditt drömyrke och varför?
Syftet är att identifiera egenskaper och varför de är relevant i yrkeslivet.

4. Hur tror du att teknologiska förändringar påverkar yrken?
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring teknologi och framtida yrken.

5. Berätta om en person du beundrar i ett yrke och varför.
Syftet är att koppla personliga berättelser till yrken och deras betydelse.

6. Vilka yrken tror du kommer vara viktiga i framtiden? Varför?
Syftet är att få en vision om framtiden och reflektera kring samhällsutveckling.

7. Hur kan man förbereda sig för sitt drömyrke?
Syftet är att skapa medvetenhet om utbildningsvägar och planering.

8. Vad skulle du vilja förändra i ett yrke och varför?
Syftet är att stimulera kreativ tänkande kring professionella förändringar.

Bedömning

Faktafrågor ger max 1 poäng per fråga, vilket ger upp till 15 poäng. Resonerande frågor ger max 2 poäng per fråga, vilket ger upp till 16 poäng. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (med minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).