Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Svenska – Dialogisk högläsning

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Svenska

Tema: Dialogisk högläsning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av berättelsen “Två små riddare”, deras förmåga att sammanfatta innehållet, förstå och analysera karaktärer, samt arbeta med språkliga och litterära begrepp. Provets syfte inkluderar också att ge eleverna möjlighet att ge uttryck för sina intryck av berättelsen genom kreativt skapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

”Berättande texters budskap, språkliga drag och uppbyggnad. Tillbaka- blickar, miljö- och personbeskrivningar samt dialoger. Texternas ord och uttryck.”

Betygskriterier

”Eleven sammanfattar och återger berättelsens innehåll med viss säkerhet. Eleven kan identifiera och beskriva karaktärer utifrån deras egenskaper och handlingar i berättelsen.”

Prov

Faktafrågor

1. Vad handlar berättelsen “Två små riddare” om?

A) Två riddare som slåss mot varandra

B) **Två små riddare som hjälper varandra**

C) Två riddare som reser till ett magiskt land

D) Två riddare som vill bli kungar

2. Vilken karaktär är modigast enligt berättelsen?

A) Den stora riddaren

B) **Den lilla riddaren**

C) Hästen

D) Fenixen i berättelsen

3. Hur slutar berättelsen?

A) De vinner en tävling

B) **De blir vänner**

C) Det blir ett strid

D) De förlorar varandra

4. Vilken egenskap har den lilla riddaren?

A) Han är stark

B) **Han är smart**

C) Han är snabb

D) Han är gammal

5. Vad gör riddarna tillsammans?

A) **De löser problem**

B) De tränar

C) De äter middag

D) De sover

6. Vilket ord beskriver bäst riddarnas vänskap?

A) Svag

B) **Stark**

C) Usel

D) Ointressant

7. Vilken bild beskriver bäst berättelsen?

A) En dramatisk kamp

B) **En vänskaps-symbol**

C) En mörk skog

D) En stridsscen

8. Vad lär vi oss av berättelsen?

A) Att vara ensam är bättre

B) **Vänskap är viktigt**

C) Riddare är alltid ensamma

D) Man ska alltid slåss

9. Vad gör den stora riddaren i berättelsen?

A) **Hjälper den lilla riddaren**

B) Blir avundsjuk

C) Kämpar mot den lilla riddaren

D) Lämnar riket

10. Vad händer när riddarna samarbetar?

A) De misslyckas

B) **De lyckas**

C) De blir avvisade

D) De blir osams

11. Vad kan man göra för att likna sin vän?

A) **Stötta varandra**

B) Göra dem ledsna

C) Vara snäll

D) Vinna allt

12. Vilket årtal utspelar sig berättelsen mest troligt i?

A) 2000

B) 1500

C) **1200**

D) 1800

13. Hur beskriver berättelsen vänskap?

A) Som en börda

B) **Som en styrka**

C) Som sorg

D) Som tråkigt

14. Vad gör riddarna i den sista scenen?

A) **De åker iväg tillsammans**

B) De strider

C) De gråter

D) De bråkar

15. Vad uppmanar berättelsen oss till att göra?

A) Vara ensamma

B) **Att vara vänner**

C) Kriga

D) Glömma

Resonerande frågor

1. Beskriv vilken betydelse vänskap har i berättelsen. Syftet med denna fråga är att eleverna ska resonera kring teman och lärdomar i texten.

2. Vilka egenskaper tycker du att en riddare bör ha utöver de som nämns? Denna fråga ger eleven möjlighet att tänka kritiskt och utöka sina argument.

3. Analysera hur miljön påverkar riddarnas beslut. Här ges eleverna utrymme att reflektera över miljöns betydelse i berättelsen.

4. Vilken scen tycker du är mest känslosam i boken och varför? Syftet är att låta eleverna uttrycka sina känslor och resonera om texten.

5. Hur skulle berättelsen se ut om den skrevs ur ett annat perspektiv? Denna fråga testar elevernas kreativitet och deras förmåga att tänka utanför ramarna.

6. Diskutera hur vänskap skapas och bevaras i en berättelse. Frågan uppmanar till djupare analys av karaktärernas interaktioner.

7. Vilka andra böcker har liknande teman som denna och hur? Eleverna erbjuds ett tillfälle att koppla berättelsen till andra verk.

8. Resonera om betydelsen av mod i berättelsen. Genom detta kan eleverna diskutera och analysera karaktärerna och deras utveckling.

Bedömning

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga. För betyget E krävs 8 poäng, för betyget C krävs 12 poäng och för betyget A krävs 18 poäng, därav minst 5 poäng från de resonerande frågorna.


Modern Tillbaka-knapp