“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Fantasi och lekfullhet i berättelser
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av berättande texter, deras förmåga att uttrycka sig kreativt i skrift samt deras kunskap om teman relaterade till fantasi och lekfullhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Berättande texter och hur de är uppbyggda
- Skriva och berätta en egen historia
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Prov
Faktafrågor
- Vad kallas förmågan att föreställa sig saker som inte finns i verkligheten?
A) Lekfullhet
B) Karaktär
C) Berättelse
D) Fantasi - Vilken karaktär leker med sin fantasi i boken?
A) Lillebror
B) Karlsson
C) Mamma
D) Pappa - Vad handlar boken “Lillebror och Karlsson på taket” om?
A) Vänskap
B) Fantasi och lekfulla äventyr
C) Skola
D) Djur - Vilket av följande är en typ av berättelse?
A) Skrivbok
B) Berättelse
C) Historia
D) Karta - Vad är en karaktär?
A) En typ av bok
B) En person eller figur i en berättelse
C) En plats
D) En händelse - Vilken känsla beskriver lekfullhet?
A) Allvar
B) Att spela och ha roligt
C) Tristess
D) Rädsla - Under aktiviteten skapade eleverna egna…
A) Berättelser
B) Fantasikaraktärer
C) Kartoftare
D) Böcker - Hur kan fantasi användas i vardagen?
A) För att sova
B) För att leka och skapa
C) För att arbeta
D) För att äta - Vad handlade diskussionen om som följde efter att ha läst boken?
A) Djur
B) Vad fantasi betyder
C) Skolan
D) Mat - Vad ska eleverna göra som hemuppgift?
A) Rita en bild
B) Skriva en kort berättelse om ett fantasiäventyr
C) Leka utomhus
D) Läsa en annan bok - Vilken känsla är ofta förknippad med lekfullhet?
A) Rädsla
B) Glädje
C) Trötthet
D) Alvar - Vad gillar Karlsson att göra med sin fantasi?
A)
B) Hitta på roliga äventyr
C) Gå till skolan
D) Äta mat - Vilken bok är temat för lektionen?
A) Lillebror och Karlsson på taket
B) Pippi Långstrump
C) Max och Morfar
D) Mitt liv som hund - Vad ska eleverna tänka på under reflektionen?
A) Vad de lärde sig
B) Hur de kan använda sin fantasi även i skolan
C) Vad de ska äta
D) Vad de ska spela
Resonerande frågor
- Varför tror du att fantasi är viktigt för barn?
Syftet är att låta eleverna tänka kring värdet av fantasi i deras liv. - Hur kan man använda fantasi i berättande texter?
Frågan uppmuntrar till att diskutera skapande och berättande. - Kan du ge ett exempel på en fantasikaraktär du skapat?
Eleverna ges möjlighet att dela med sig av sina kreativa idéer. - Vilka känslor förknippar du med lek och fantasi?
Frågan uppmuntrar till reflektivt tänkande kring egna upplevelser. - Hur kan vi uppmuntra varandra att använda mer fantasi?
Eleverna får diskutera stöd och inspiration mellan kamrater. - Vad lärde du dig av lektionen om fantasi?
Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sin egen lärandeprocess. - Varför är det viktigt att kunna berätta en historia?
Eleverna ges möjlighet att förstå berättandets roll i deras liv. - Om du fick skapa en egen bok, vad skulle den handla om?
Denna fråga uppmanar till kreativt och fritt tänkande.
Bedömning
Provets poängfördelning är som följer:
- Faktafrågor: 1 poäng vardera, totalt 15 poäng
- Resonerande frågor: 2 poäng vardera, totalt 16 poäng
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng (inkludera minst 1 poäng från resonerande frågor), betyg C kräver 12 poäng (inkludera minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inkludera minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`