Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 1. Svenska – Fantasi och lekfullhet

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Fantasi och lekfullhet i berättelser

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse av berättande texter, deras förmåga att uttrycka sig kreativt i skrift samt deras kunskap om teman relaterade till fantasi och lekfullhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Berättande texter och hur de är uppbyggda
  • Skriva och berätta en egen historia

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]

Betygskriterier

Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas förmågan att föreställa sig saker som inte finns i verkligheten?
    A) Lekfullhet
    B) Karaktär
    C) Berättelse
    D) Fantasi
  2. Vilken karaktär leker med sin fantasi i boken?
    A) Lillebror
    B) Karlsson
    C) Mamma
    D) Pappa
  3. Vad handlar boken “Lillebror och Karlsson på taket” om?
    A) Vänskap
    B) Fantasi och lekfulla äventyr
    C) Skola
    D) Djur
  4. Vilket av följande är en typ av berättelse?
    A) Skrivbok
    B) Berättelse
    C) Historia
    D) Karta
  5. Vad är en karaktär?
    A) En typ av bok
    B) En person eller figur i en berättelse
    C) En plats
    D) En händelse
  6. Vilken känsla beskriver lekfullhet?
    A) Allvar
    B) Att spela och ha roligt
    C) Tristess
    D) Rädsla
  7. Under aktiviteten skapade eleverna egna…
    A) Berättelser
    B) Fantasikaraktärer
    C) Kartoftare
    D) Böcker
  8. Hur kan fantasi användas i vardagen?
    A) För att sova
    B) För att leka och skapa
    C) För att arbeta
    D) För att äta
  9. Vad handlade diskussionen om som följde efter att ha läst boken?
    A) Djur
    B) Vad fantasi betyder
    C) Skolan
    D) Mat
  10. Vad ska eleverna göra som hemuppgift?
    A) Rita en bild
    B) Skriva en kort berättelse om ett fantasiäventyr
    C) Leka utomhus
    D) Läsa en annan bok
  11. Vilken känsla är ofta förknippad med lekfullhet?
    A) Rädsla
    B) Glädje
    C) Trötthet
    D) Alvar
  12. Vad gillar Karlsson att göra med sin fantasi?
    A)
    B) Hitta på roliga äventyr
    C) Gå till skolan
    D) Äta mat
  13. Vilken bok är temat för lektionen?
    A) Lillebror och Karlsson på taket
    B) Pippi Långstrump
    C) Max och Morfar
    D) Mitt liv som hund
  14. Vad ska eleverna tänka på under reflektionen?
    A) Vad de lärde sig
    B) Hur de kan använda sin fantasi även i skolan
    C) Vad de ska äta
    D) Vad de ska spela

Resonerande frågor

  1. Varför tror du att fantasi är viktigt för barn?
    Syftet är att låta eleverna tänka kring värdet av fantasi i deras liv.
  2. Hur kan man använda fantasi i berättande texter?
    Frågan uppmuntrar till att diskutera skapande och berättande.
  3. Kan du ge ett exempel på en fantasikaraktär du skapat?
    Eleverna ges möjlighet att dela med sig av sina kreativa idéer.
  4. Vilka känslor förknippar du med lek och fantasi?
    Frågan uppmuntrar till reflektivt tänkande kring egna upplevelser.
  5. Hur kan vi uppmuntra varandra att använda mer fantasi?
    Eleverna får diskutera stöd och inspiration mellan kamrater.
  6. Vad lärde du dig av lektionen om fantasi?
    Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sin egen lärandeprocess.
  7. Varför är det viktigt att kunna berätta en historia?
    Eleverna ges möjlighet att förstå berättandets roll i deras liv.
  8. Om du fick skapa en egen bok, vad skulle den handla om?
    Denna fråga uppmanar till kreativt och fritt tänkande.

Bedömning

Provets poängfördelning är som följer:

  • Faktafrågor: 1 poäng vardera, totalt 15 poäng
  • Resonerande frågor: 2 poäng vardera, totalt 16 poäng

För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng (inkludera minst 1 poäng från resonerande frågor), betyg C kräver 12 poäng (inkludera minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (inkludera minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


Modern Tillbaka-knapp