Prov. Åk. 1. Svenska – Känslor och förändringar

Provkonstruktion

Årskurs: 1

Ämne: Svenska

Tema: Känslor och förändringar

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för berättande texter och hur känslor kan uttryckas i samband med förändringar, samt att ge dem möjlighet att reflektera över sina egna erfarenheter av känslor vid förändringar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Berättande texter och hur de är uppbyggda
  • Olika sätt att uttrycka sig och berätta

[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]

Betygskriterier

Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad handlar boken “Kalle och Ada – Vi ska flytta” om?
    A. En katt och en hund
    B. En flytt och känslor
    C. En resa till utlandet
    D. En skolutflykt
  2. Vilka känslor kände Kalle och Ada om sin flytt?
    A. Endast glädje
    B. Både oro och glädje
    C. Enbart sorg
    D. Ingen känsla alls
  3. Vilken känsla beskrivs som säkerhet och komfort?
    A. Rädsla
    B. Trygghet
    C. Spänning
    D. Sorg
  4. Vad är syftet med att skriva en känslodagbok?
    A. Att upprepade gånger skriva med samma ord
    B. Att uttrycka sina egna känslor
    C. Att kritisera andra
    D. Att inte visa känslor
  5. Vilket av följande är ett exempel på en känsla?
    A. Hjäla
    B. Glädje
    C. Appel
    D. Bus
  6. Vilken aktivitet handlar om att skapa en affisch i klassen?
    A. Att ta kort
    B. Att illustrera känslor vid förändringar
    C. Att mata djur
    D. Att köra bil
  7. Vad kan vi göra för att hjälpa en vän som är ledsen över en flytt?
    A. Vara snälla och prata med dem
    B. Ignorera dem
    C. Berätta att de inte ska vara ledsna
    D. Göra dem mer ledsna
  8. Vad är en känslodagbok?
    A. En bok med skräckhistorier
    B. En bok där man skriver om sina känslor
    C. En dagbok för att skriva läxor
    D. En bok där man skapar ramsor
  9. Vad bör man tänka på när någon annan upplever förändringar?
    A. Att skratta åt dem
    B. Att ge dem stöd och förståelse
    C. Att alltid vara arg
    D. Att glömma dem
  10. Vilket ord betyder att något blir annorlunda?
    A. Förändring
    B. Stabilitet
    C. Rutiner
    D. Trygghet
  11. Vad händer med en person som lämnar sina vänner?
    A. De glömmer sina känslor
    B. De trivs alltid
    C. De kan känna sig ensamma
    D. De blir alltid glada
  12. Vad kan känslor påverka?
    A. Ingenting
    B. Hur vi handlar och reagerar
    C. Vädret
    D. Andra människors namn
  13. Vad innebär det att skriva en berättelse?
    A. Att strunta i vad som händer
    B. Att dela med sig av sina upplevelser
    C. Att skriva om saker som inte finns
    D. Att göra andra ledsna
  14. Vad är viktigt att visa för sina vänner?
    A. Sorg
    B. Vrede
    C. Omtanke
    D. Likgiltighet
  15. Vad kan man rita för att uttrycka sina känslor?
    A. Endast blommor
    B. Bilder som representerar ens känslor
    C. Bara teckningar av hus
    D. Ingen bild alls

Resonerande frågor

  1. Diskutera en gång då du kände en förändring. Hur påverkade det dig?
    Syftet med frågan är att elever ska kunna relatera till sina egna erfarenheter och reflektera över deras känslor.
  2. Varför tror du att vissa personer kan känna sig ledsna vid en flytt?
    Frågan syftar till att få eleverna tänka på andras perspektiv och känslor kring förändring.
  3. Hur kan känslor hjälpa oss att förstå andra människor bättre?
    Här uppmanas eleverna att tänka på empati och medmänsklighet.
  4. Vad skulle du ge för råd till en vän som är orolig över att flytta?
    Denna fråga testar elevernas förmåga att ge stöd och råd baserat på egna känslor och insikter.
  5. Cerimik och allt på vår väg; hur kan vi hantera de känslor som uppstår vid förändringar?
    Frågan utmanar eleverna att tänka på vad de kan göra praktiskt för att hantera känslor.
  6. Varför är det viktigt att dela sina känslor med andra?
    Här kan eleverna utforska värdet av kommunikation och att vara öppen med känslor.
  7. Kan det vara bra att vara ledsen? Varför?
    Denna fråga ger eleverna utrymme att diskutera olika aspekter av att uppleva känslor.
  8. Hur skulle du beskriva bokserien “Kalle och Ada” för någon som inte har läst den?
    Frågan ger möjlighet för eleverna att sammanfatta och analysera berättelsens innehåll.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor (1 poäng vardera) och 8 resonerande frågor (2 poäng vardera). Totalt kan eleverna få 31 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp