Prov: Sagan om de två fåglarna
Årskurs: 1
Ämne: Svenska
Tema: Natur och vänskap
Syfte
Detta prov syftar till att utvärdera elevernas förståelse av berättande texter, teman i berättelser och deras möjlighet att koppla dessa till sina egna erfarenheter och de natur- och vänskapsrelaterade frågor som lyfts i lektionen om “Sagan om de två fåglarna”.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
- Berättande texter och hur de är uppbyggda
- Teman i olika berättelser och hur de kan kopplas till verkliga livet
[Lgr 22, Svenska, Åk. 1]
Betygskriterier
Det saknas betygskriterier för det här ämnet i aktuell årskurs.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar “Sagan om de två fåglarna” om?
- A. Fåglar som flyger över havet
- B. **Fåglar som är vänner och delar upplevelser i naturen**
- C. Fåglar som bygger bo i staden
- D. Fåglar som sjunger sånger för barn
- Vilken känsla är viktig i berättelsen?
- A. Rädslan
- B. **Vänskapen**
- C. Avundsjukan
- D. Ensamheten
- Vad gör fåglarna tillsammans i naturen?
- A. **De leker och utforskar**
- B. De äter
- C. De sover
- D. De bygger bo
- Vilket djur är centralt i berättelsen?
- A. Katt
- B. **Fågel**
- C. Hund
- D. Äppleträd
- Vad kan man lära sig av berättelsen?
- A. **Om vänskap och att ta hand om naturen**
- B. Att fåglar kan flyga
- C. Att allt är möjligt
- D. Hur man bygger ett bo
- Varför tycker barnen att fåglar är viktiga?
- A. För deras färger
- B. **För att de ger liv i naturen**
- C. För att de sjunger
- D. För att de är söta
- Vad gör fåglarna för att visa sin vänskap?
- A. De slåss
- B. **De hjälper varandra**
- C. De äter tillsammans
- D. De flyger bort
- Vad betyder temat natur i berättelsen?
- A. **Hur vi kan värna om vår miljö**
- B. Vad som växer i trädgården
- C. Vad fåglarna äter
- D. Hur man planterar blommor
- Vad gör att berättelsen känns verklig?
- A. **Kopplingen till verkliga vänskapsrelationer**
- B. Fåglar som pratar
- C. Människorna som hjälper fåglar
- D. Vädret som förändras
- Vilka känslor upplever fåglarna i berättelsen?
- A. Rädsla
- B. **Glädje och omtanke**
- C. Sorg
- D. Trötthet
- Vad är en viktig lärdom från “Sagan om de två fåglarna”?
- A. **Att alltid vara snäll mot sina vänner**
- B. Att man inte får vara ensamm
- C. Inga fåglar borde sjunga
- D. Att bara äta frön
- Hur bidrar fåglarna till naturen i berättelsen?
- A. De bygger stora bon
- B. **De sprider glädje och liv**
- C. De flyger långt bort
- D. De låter andra djur ta deras plats
- Varför är vänskapsband så viktiga i berättelsen?
- A. **De hjälper karaktärerna att växa och övervinna svårigheter**
- B. För att det är roligare
- C. För att skapa konflikter
- D. För att de kan flyga tillsammans
- Vad hoppas du att vi kan lära oss av berättelsen?
- A. **Att alltid hjälpas åt och vara snälla mot varandra**
- B. Att fåglar är snälla
- C. Att ingen behöver leka ensam
- D. Att lära sig mer om fåglar
- Vilken del av berättelsen gillade du mest?
- A. När de flög
- B. När de bråkade
- C. **När de hjälpte varandra**
- D. När de sang sånger
Resonerande frågor
- Beskriv hur vänskap kan påverka våra upplevelser av naturen. Syftet med denna fråga är att ge eleverna möjlighet att reflektera och resonera kring hur deras vänskapsrelationer kan förändra deras upplevelse av naturen.
- Ge exempel på en situation när du hjälpt en vän och hur det kändes. Här ges eleverna chansen att dela personliga erfarenheter och knyta samman sina känslor med textens teman.
- Hur kan vi i vår vardag visa omtanke för naturen, precis som fåglarna i berättelsen? Denna fråga syftar till att skapa medvetenhet om deras egen roll i att skydda naturen.
- Diskutera varför det är viktigt att ha gemenskap i naturen. Syftet är att uppmuntra elever att tänka kring social gemenskapens betydelse i olika miljöer.
- Vilka andra djur skulle kunna vara bra vänner i naturen? Den här frågan ska inspirera till kreativt tänkande och koppla deras fantasi med berättelsen.
- Hur kan vi vara goda vänner, precis som fåglarna? Frågan ger en möjlighet att reflektera över värderingar och vad som gör en vänskap bra.
- Berätta om en gång du upplevde något speciellt i naturen med en vän. Syftet är att ge eleverna möjlighet att dela sina egna berättelser och koppla dem till berättelsens tema.
- Varför tror du att berättelser är viktiga för att lära oss om vänskap och natur? Frågan syftar till att låta eleverna tänka kritiskt om lärande och berättandets kraft.
Bedömning
Provet består av 15 faktafrågor där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms med max 3 poäng vardera. För att nå olika betygsnivåer krävs följande poäng:
- E: 8 poäng (minst 2 poäng från resonerande frågor)
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)