Provkonstruktion
Årskurs
1
Ämne
Teknik
Tema
Föremål och tekniska system
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse för olika tekniska system och föremål samt hur dessa har förändrats över tid. Det fokuserar på att utveckla elevernas förmåga att observera, beskriva och reflektera kring teknik i deras vardag.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
“Föremål och tekniska system i vardagen och hur de har förändrats över tid.”
Kunskapskrav
Eleven ska kunna:
– beskriva olika tekniska föremål och deras användning,
– identifiera likheter och skillnader mellan olika föremål,
– resonera om hur teknik förändras över tid.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande föremål är ett exempel på en gammal teknik?
A) Smartphone
B) Lampor med glödlampa
C) Datorer
D) TV-apparater
B
2. Vad är syftet med en tidslinje inom teknik?
A) Att skapa konst
B) Att visa utvecklingen av tekniska system över tid
C) Att organisera klassens scheman
D) Att skapa en lista över uppgifter
B
3. Vilket material kan du använda för att bygga en teknisk modell?
A) Papper
B) Vatten
C) Luft
D) Ljud
A
4. Vilket av följande är en modern teknik?
A) Hjul
B) Radio
C) Trådlöst internet
D) Fackla
C
5. Vilket föremål skulle du förvänta dig att se i en utställning om teknikens utveckling?
A) Fjäder
B) Toalettborste
C) Teleskop
D) Laptopp
D
6. Vad används en smartphone huvudsakligen till?
A) Att laga mat
B) Att kommunicera
C) Att plantera blommor
D) Att sy kläder
B
7. Vilken av följande funktioner är typiskt för moderna lampor?
A) Rörlig del
B) Energibesparing
C) Användning av eld
D) Enbart glödlampor
B
8. Vad är en viktig aspekt av att undersöka äldre och moderna föremål?
A) Att blanda dem
B) Att studera deras skillnader och likheter
C) Att rita dem
D) Att avsluta arbetet snabbt
B
9. I en klassdiskussion om teknik förändring, vilken fråga kan ställas för att få eleverna att tänka?
A) Vad är teknik?
B) Vad är favoritfärgen?
C) Vad åt ni till lunch?
D) Hur tror ni att tekniken kommer att se ut i framtiden?
D
10. En film om teknisk utveckling skulle troligen visa:
A) Hur träd växer
B) Teknikens historia och framtid
C) Djur i naturen
D) Matlagning
B
11. Vilket av följande borde ingå i en presentationsdel av en byggaktivitet?
A) Texta titeln
B) Beskriva föremålet och dess användning
C) Sjunga en sång
D) Rita en bild
B
12. Vad handlar etableringen av en utställning om?
A) Att ha roligt
B) Att informera om föremål för föräldrar och andra
C) Att ge varandra betyg
D) Att skapa nyheter
B
13. Vad är en viktig del av att bygga egna teknikföremål?
A) Att vara tyst
B) Att använda fantasi och kreativitet
C) Att ha dyra material
D) Att arbeta ensam
B
14. I klassrum som diskuterar teknik, vad är en bra fråga att ställa?
A) Vilken film ska vi se?
B) Vad tycker ni om den gamla tekniken?
C) Vad är dagens datum?
D) Vilka kanaler tittar ni på?
B
15. Vilket av följande beskriver bäst hur tekniska föremål kan förändras?
A) De förblir alltid samma
B) De förändras över tid beroende på användningsområden och teknikens framsteg
C) De blir sämre med tiden
D) De görs alltid i samma färg
B
Resonerande frågor
1. Hur skulle du beskriva skillnaderna mellan gammal och ny teknik?
Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera och analysera förändringar genom sina egna observationer.
2. Vilken typ av teknik tror du kommer att utvecklas mest i framtiden och varför?
Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring framtida teknologier och deras potentiella påverkan.
3. Beskriv ett föremål från historien som du tycker är fascinerande. Vad hade det för funktion och hur har dess betydelse förändrats?
Här får eleverna möjlighet att dyka djupare i ett specifikt ämnesområde och analysera tekniska framsteg.
4. Hur kan vi se samhällets värderingar i de tekniska val vi gör?
Denna fråga öppnar för diskussion kring ethics och hur val av teknik speglar samhällsnormer.
5. Tänk på en teknologi som har gjort stor skillnad i ditt liv. Vad skulle ditt liv vara utan den?
Eleverna får möjlighet att relatera teknologi till sina personliga livserfarenheter och dess betydelse.
6. Diskutera hur globaliseringen kan påverka utvecklingen av ny teknik.
Denna fråga ger eleverna chans att reflektera över globala samband och påverkan inom tekniksektorn.
7. Hur kan du som individ bidra till en hållbar teknologisk utveckling?
Elever erbjuds möjlighet att tänka på ansvar och deras roll i den tekniska utvecklingen som påverkar miljön.
8. Vad betyder innovation för dig och hur tycker du att det påverkar tekniken?
Denna fråga hjälper eleverna att definiera och reflektera över begreppet innovation i teknikens värld.
Bedömning
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng. Totalt kan 15 poäng erhållas.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga kan ge maximalt 3 poäng, vilket ger totalt 24 poäng för dessa frågor.
För att nå betyg E krävs totalt minst 8 poäng, för betyg C krävs minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).