Provkonstruktion
Årskurs: 2-4
Ämne: Värdegrund
Tema: Att visa uppskattning och vara snäll mot andra
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för vikten av vänlighet och uppskattning i sociala relationer samt deras förmåga att ge exempel på vänliga handlingar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att förstå och tillämpa vikten av vänlighet och uppskattning i sina relationer, samt hur sådana handlingar kan påverka atmosfären i klassrummet och samhället i stort.
Kunskapskrav
Eleven ska kunna ge exempel på hur man visar uppskattning, känna till olika sätt att vara snäll mot andra och förstå betydelsen av positiva relationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder det att visa uppskattning?
A) Att klaga på andra
B) Att ignorera någon
C) Att erkänna vad någon gör
D) Att värdera andras insats
2. Vilken av följande är en vänlig handling?
A) Att prata illa om någon
B) Att hjälpa en kamrat med läxor
C) Att ge en komplimang
D) Att vara tyst vid lunch
3. Hur kan du göra någon glad?
A) Genom att vara otrevlig
B) Genom att ge en komplimang
C) Genom att argumentera med dem
D) Genom att hjälpa till med något
4. Varför är det viktigt att vara snäll mot andra?
A) För att skapa en trevligare miljö för alla
B) För att få mer uppmärksamhet
C) För att visa att man är bättre
D) För att undvika problem
5. Vad kände du när någon var snäll mot dig?
A) Jag kände mig trött
B) Jag kände mig oinspirerad
C) Jag kände mig glad och uppskattad
D) Jag kände mig sårad
6. Vilken av följande handlingar visar uppskattning?
A) Att skratta åt någon
B) Att vara tyst och avvisande
C) Att ge beröm för något som gjorts bra
D) Att alltid rätta andra
7. Hur kan man visa vänlighet mot sina klasskamrater?
A) Genom att dela ut skvaller
B) Genom att låta dem vara ensamma
C) Genom att erbjuda hjälp
D) Genom att bry sig om sina egna intressen
8. Vad innebär att vara snäll?
A) Att bara tänka på sig själv
B) Att agera omtänksamt mot andra
C) Att alltid följa reglerna
D) Att aldrig dela med sig
9. Vad är en positiv relation?
A) En relation där man alltid bråkar
B) En relation där ingen pratar med varandra
C) En relation präglad av omtanke och respekt
D) En relation där man ljuger för varandra
10. Vad kan vara en konsekvens av att visa uppskattning?
A) Att skapa konflikter
B) Att bli avvisad
C) Att ingen kommer att tycka om dig
D) Att skapa en positiv atmosfär
11. Vad innebär vänlighet i skolan?
A) Att bara snacka med sina närmaste vänner
B) Att skämta på andras bekostnad
C) Att vara hjälpsam mot alla
D) Att sitta tyst och inte interagera
12. Hur kan du berömma en klasskamrat?
A) Genom att kritisera dem
B) Genom att säga något snällt om deras arbete
C) Genom att vara tyst
D) Genom att skratta åt dem
13. Vad är konsekvenserna av snällhet?
A) Ingen påverkan alls
B) Det kan leda till bättre vänskapsband
C) Endast negativa känslor
D) Att ingen vill vara runt dig
14. Kan en enkel gest förändra någons dag?
A) Nej, alla är alltid glada
B) Nej, det spelar ingen roll
C) Ja, en enkel gest kan göra mycket
D) Ja, men bara för vissa
15. Hur kan ett “Vänlighetsbingo” hjälpa dig?
A) Det hjälper inte alls
B) Det är bara en lek
C) Det uppmuntrar till att vara snäll mot andra
D) Det är för svårt
Resonerande frågor
1. Reflektera över en gång när du kände dig uppskattad. Hur påverkade det din syn på vänlighet?
Syftet är att låta eleverna koppla känslor till upplevelser av att bli uppskattad.
2. Vilka sätt kan du använda för att sprida vänlighet i din klass?
Frågan ger eleverna möjlighet att tänka kreativt kring att visa vänlighet.
3. Diskutera hur vänlighet kan påverka klassrumsmiljön.
Eleverna får möjlighet att resonera om den bredare påverkan av vänlighet.
4. Kan vänlighet förändra en konflikt? Ge exempel.
Ger eleverna chansen att reflektera över konflikthantering.
5. Hur kan du inspirera andra att vara snälla?
Här får eleverna tänka på sitt eget ledarskap och påverkan.
6. Berätta om en situation där du var snäll. Vad hände?
Ger eleverna möjlighet att dela sina egna erfarenheter.
7. Hur kan vi som klass arbeta tillsammans för att främja vänlighet?
Eleverna får möjlighet att diskutera gruppdynamik.
8. Vilka långsiktiga effekter har vänlighet på en person?
Insikter om hur vänlighet formar identitet och relationer.
Bedömning
Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: Varje svar bedöms till max 3 poäng, totalt 24 poäng. Totalt kan eleverna få 39 poäng.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A minst 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).