Provkonstruktion
Årskurs: 2-4
Ämne: Värdegrund
Tema: Vänskap och samarbete
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska få möjlighet att visa sina kunskaper och förståelse för vänskap, samarbete och hur man stödjer varandra i olika situationer. Provets utformning möjliggör reflektion kring relationer och hur man kan vara en bra vän.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen syftar till att ge eleverna insikter om vikten av vänskap, samarbete och att stödja varandra i olika aktiviteter. Eleverna ska utveckla förståelse för gemenskapskänsla och hur man bygger goda relationer sinsemellan.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på hur man samarbetar och är en bra vän. Eleven deltar aktivt i samarbetsövningar och kan reflektera över sina egna och andras handlingar i relationer.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en viktig egenskap hos en bra vän?
A) Att alltid vara ensam
B) Att aldrig lyssna
C) Att ställa upp för varandra
D) Att alltid vara glad
2. Vad betyder samarbete?
A) Att arbeta tillsammans mot ett gemensamt mål
B) Att arbeta var och en för sig
C) Att alltid leda andra
D) Att undvika konflikt
3. Vilken av följande handlingar är en vänlig gärning?
A) Att prata bakom ryggen på någon
B) Att hjälpa en vän som har det svårt
C) Att ta all kredit för ett arbete
D) Att ignorera en klasskamrat
4. Vad kan man göra om man har en konflikt med en vän?
A) Prata med varandra för att lösa konflikten
B) Sluta prata helt
C) Berätta för alla i klassen
D) Ignorera varandra
5. Vad är en “vänskapsbro”?
A) En riktig bro
B) En symbol för stöd och samarbete
C) Ett spel
D) En film
6. Hur kan man visa att man är en bra vän?
A) Genom att lyssna och ge stöd
B) Genom att alltid vara bäst
C) Genom att ignorera andra
D) Genom att vara arg
7. Vad kan vi lära oss av att samarbeta?
A) Att arbeta tillsammans ger bättre resultat
B) Att ingen annan är viktig
C) Att alltid leda andra
D) Att alltid göra som man själv vill
8. Vad är en gemenskap?
A) Att vara ensam
B) Att ha olika mål
C) Att känna sig delaktig i en grupp
D) Att alltid tävla med andra
9. Vilken av följande situationer blir bättre med samarbete?
A) Att lösa problem tillsammans
B) Att alltid arbeta ensam
C) Att undvika att prata med andra
D) Att skälla på varandra
10. Vad kan vi göra för att bygga vänskap?
A) Vara oens med alla
B) Dela erfarenheter och stödja varandra
C) Alltid vara tysta
D) Bara snacka om sig själv
11. Hur kan vi hantera konflikter på ett positivt sätt?
A) Genom att lyssna och förstå varandra
B) Genom att skrika och bli arga
C) Genom att ignorera varandra
D) Genom att alltid få sin vilja igenom
12. Vad betyder vänskap för dig?
A) Att alltid ha någon att lita på
B) Att vara ensam
C) Att alltid tävla med andra
D) Att alltid vara ledare
13. Vad är ett exempel på en vänlig handling?
A) Att vara avundsjuk
B) Att prata illa om andra
C) Att hjälpa någon som ramlat
D) Att alltid vara sur
14. Vad betyder det att stödja någon?
A) Att låta dem vara ensamma
B) Att hjälpa och uppmuntra dem
C) Att alltid vara kritisk
D) Att vara avvisande
15. Hur kan vi skapa en trygg miljö?
A) Genom att vara oförskämda
B) Genom att visa respekt och omtanke
C) Genom att ignorera varandra
D) Genom att alltid vara tysta
Resonerande frågor
1. Beskriv hur vänskap kan påverka vår vardag. Syftet är att eleverna ska reflektera över betydelsen av vänskap i deras liv.
2. Hur kan vi samarbeta bättre i olika aktiviteter? Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring samarbete.
3. Reflektera över en situation där vänskap hjälpte dig. Genom att diskutera personliga erfarenheter kan eleverna visa djupare förståelse.
4. Kan ni ge exempel på hur vänskap kan lösa konflikter? Här ges eleverna möjlighet att tänka på konkreta lösningar.
5. Varför är det viktigt att stödja varandra? Syftet är att eleverna ska förstå vikten av att hjälpa varandra.
6. Hur arbetar vi tillsammans som en klass? Denna fråga gör det möjligt för eleverna att reflektera över klassgemenskap.
7. Vad skulle ni göra om en klasskamrat känner sig ensam? Eleverna får möjlighet att visa empati och förståelse.
8. Vad lärde ni er om vänskap under denna lektion? Här kan eleverna sammanfatta sina insikter och reflektioner.
Bedömning
Faktafrågor ger totalt 15 poäng (1 poäng för varje korrekt svar). Resonerande frågor ger totalt 8 poäng (1 poäng för varje relevant och reflekterande svar). För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för C krävs 12 poäng (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor), och för A krävs 18 poäng (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).