En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Bild – Fotografering av Natur

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Bild

Tema: Fotografering av Natur

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att använda kamerateknik och komposition för att framställa bilder inom ramen för temat fotografering av natur. Provresultaten ska också ge en insikt i elevernas reflektioner kring deras fotograferingsprocess och förståelse för naturens skönhet.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att utforska och dokumentera sin omgivning genom fotografering.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder med en digitalkamera eller mobilkamera och kan beskriva sitt val av motiv och bildkomposition.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande motiv är bästa valet för en naturfotografi?

A) En byggnad

B) En bil

C) En glad grupp människor

D) Ett träd

2. Vad innebär “regel om tredjedelar” i fotografering?

A) Att dela in bilden i fem delar

B) Att dela in bilden i tre horisontella och vertikala delar

C) Att använda tre färger i varje bild

D) Att ha tre motiv i en bild

3. Vad bör man tänka på när man fotograferar i starkt ljus?

A) Använda längre slutartid

B) Vara medveten om hårda skuggor

C) Välja mörka motiv

D) Öka kontrasten

4. Vilket av följande verktyg används oftast för att justera ljusstyrkan i en bild?

A) En bländare

B) En makro-objektiv

C) En polarisationsfilter

D) En vidvinkelobjektiv

5. Vad kallas den del av kameran som gör att ljus kommer in?

A) Bländaren

B) Slutaren

C) Sensor

D) Objektivet

6. Vilken del av bilden kallas “bakgrund”?

A) Det som är i förgrunden

B) Det som är längst bort i bilden

C) Det som är i mitten av bilden

D) Det som bara är svart

7. För att få en skarp bild, vad är viktigt att tänka på?

A) Stabilt stöd för kameran

B) Snabb slutartid

C) Använda en mörk filter

D) Fota i dagsljus

8. Vad innebär komposition i fotografering?

A) Att välja motiv

B) Att arrangera olika element inom ramen av bilden

C) Att använda olika filter

D) Att blanda färger i en bild

9. Vilket av följande ljusförhållanden är bäst för fotografering av natur?

A) Mörka skuggor

B) Stark sol på mitt på dagen

C) Mjukt ljus vid soluppgång eller solnedgång

D) Ljuset av en ficklampa

10. Vad kan man använda för att förbättra en bilds komposition?

A) Öka bildens storlek

B) Använda “regel om tredjedelar”

C) Ta många bilder på en gång

D) Fokusera på att ha många människor i bilden

11. Varför är det viktigt att reflektera över sina fotografier?

A) För att lära sig av sina erfarenheter

B) För att få fler bilder

C) För att prata med andra om dem

D) För att hitta fel i kameran

12. Hur skulle du beskriva “djupeffekt”/”bokeh”?

A) När alla objekt i bilden är i fokus

B) När bakgrunden är suddig och motivet är i fokus

C) När alla färger är dämpade

D) När bilden är svartvit

13. Vad är en naturlig ram i en bild?

A) En bild utan ramar

B) Element som finns i bilden och omger motivet

C) En ram av plast

D) En typ av linse

14. Vilket motiv är mest troligt att skapa en intressant fotogenisk bild?

A) Grå asfalt

B) En blommor i en park

C) En kedja av bilar

D) En säng

15. Vilket av följande alternativ är ett bra exempel på “fyrkantig komposition”?

A) Att ha ett långt motiv

B) Att placera motivet i mitten av bilden

C) Att ha ett litet motiv i bilden

D) Att ha flera motiv i en linje

Resonerande frågor

1. Beskriv din känsla när du fotograferade ett naturmotiv. Vad betydde det för dig?

Syftet är att låta eleverna reflektera över sina känslor i skapandeprocessen.

2. Hur valde du de motiv som du fotograferade? Förklara dina tankar.

Ger möjlighet att visa förståelse för motivval och perspektiv.

3. Vilka tekniska färdigheter använde du när du tog dina bilder? Ge exempel.

Uppmuntrar eleverna att uttrycka sina tekniska kunskaper.

4. Reflektera över en av dina bästa bilder. Vad fick den att bli bra, enligt din åsikt?

Eleverna uppmanas att analysera sina egna verk och förstå estetiska kriterier.

5. Vilka utmaningar stötte du på och hur löste du dem under fotograferingsprocessen?

Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring lösningar och utmaningar.

6. Diskutera vikten av ljus i dina bilder. Hur påverkade det ditt arbete?

Ge utrymme för reflektion kring ljusets betydelse i fotohandlingen.

7. Vad lärde du dig om naturens detaljer som du inte tidigare visste genom fotograferingen?

Uppmuntrar elever att reflektera över nya insikter om naturen.

8. Hur anser du att dina bilder kan inspirera andra? Diskutera.

Ger möjlighet att tänka kring syftet med kreativt skapande och inspiration.

Bedömning

Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, maximalt 15 poäng. Resonerande frågor ger 2 poäng vardera, maximalt 16 poäng. För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C minst 12 poäng (minimum 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minimum 5 poäng från resonerande frågor).