Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Bild
Tema: Naturens Färger – Måla Landskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och beskriva bilder av landskap genom användning av färg och teknik, samt att reflektera över sina konstverk i relation till naturens skönhet.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och skapa bilder av landskap och naturmotiv. Lektionen syftar till att utveckla deras färdigheter i användning av färg och teknik för att framställa naturens skönhet.
Kunskapskrav
Eleven kan framställa bilder med en variation av färger och tekniker och beskriva sina val av motiv och skapandeprocess.
Prov
Faktafrågor
1. Vilken teknik kan du använda för att måla ett landskap?
A) Skulptur
B) Fotografi
C) **Akvarell**
D) Grafit
2. Vilken färg kan man använda för att måla gräs?
A) Blå
B) **Grön**
C) Röd
D) Lila
3. Vad betyder perspektiv i en målning?
A) Att använda olika verktyg
B) **Att skapa djup i bilden**
C) Att blanda färger
D) Att måla i svart och vitt
4. Vad är viktigast att tänka på när man väljer motiv för sin målning?
A) Att få med så många detaljer som möjligt
B) **Att det är något personligt och meningsfullt**
C) Att använda alla regnbågens färger
D) Att det är enkelt att måla
5. Vilket verktyg kan du använda för att skapa textur i din målning?
A) Spatel
B) **Borste**
C) Pennor
D) Sakså
6. Hur länge skulle du säga att du målar på ett motiv?
A) 5 minuter
B) 20 minuter
C) **Tidigare och mer beroende på motiv**
D) 10 sekunder
7. Vilket av följande landskapsmotiv är vanligt att måla?
A) **Berg**
B) Huvudstad
C) Herrgård
D) Lekpark
8. Vad kan färger i en målning representera?
A) **Känslor och stämningar**
B) Bara vad som finns i verkligheten
C) Inga känslor
D) Endast olika föremål
9. Vad används för att blanda färger tillsammans?
A) Palett
B) **Akvarellform**
C) Raster
D) Varje färg för sig
10. Vad syftar en landskapsmålning till att visa?
A) **Naturen och dess skönhet**
B) Människor i rörelse
C) Djur
D) Städer
11. Vilken målarteknik ger mest textur i målningen?
A) **Tjocka färger**
B) Akvarell
C) Svartvitt
D) Pastell
12. Vilket av följande kan påverka hur du känner när du målar?
A) Färgerna
B) **Motivet**
C) Lärarens prestation
D) Tiden
13. Vilken känsla kan en mörk färg förmedla i en landskapsmålning?
A) Lätthet
B) **Allvar**
C) Glädje
D) Skratt
14. Vad kan en lärare göra för att stödja eleverna under skapandeprocessen?
A) Måla själva
B) **Ge feedback och inspiration**
C) Tysta klassen
D) Kvotera visionen
15. Vad är viktigast att reflektera över när en målning är klar?
A) Om den är perfekt
B) **Vad motivet och färgerna betyder**
C) Om den är stor eller liten
D) Antalet färger
Resonerande frågor
1. Beskriv hur du valde motivet för din målning och varför det var viktigt för dig.
Syftet är att eleverna ska visa förmåga att reflektera över sina individuella val i skapandeprocessen.
2. Hur använde du färger i din målning för att förmedla emotioner?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att diskutera färgers betydelse och djup i konstverket.
3. Vilka tekniker använde du och hur valde du dessa för att passa ditt motiv?
Genom att svara ger eleverna insikt om tekniskt val i relation till motivets krav.
4. Reflektera över processen att måla ditt landskap. Vilka utmaningar mötte du och hur övervann du dem?
Detta ger eleverna möjlighet att visa både kritiskt tänkande och problemlösning.
5. Hur tänker du att ditt konstverk förmedlar ett budskap om naturens skönhet?
Ämnet syftar till att stimulera djupare insikter i konstverkets betydelse.
6. Jämför din egen målning med en känd landskapsmålning. Vad lärde du dig av denna jämförelse?
Frågan ger eleverna möjlighet att knyta egna erfarenheter med historiska referenser.
7. Diskutera hur olika material och verktyg påverkar resultatet av dina målningar.
Eleven uppmanas att reflektera över teknik och materialens betydelse.
8. Hur skulle du beskriva känslan i ditt landskap med tre ord?
Genom att svara kan eleverna mer effektivt kommunicera känslor i sin konst.
Bedömning
Provet bedöms med poäng där faktafrågor ger högst 15 poäng, resonerande frågor ger högst 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).