Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Bild

Ämne: Sagobilder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och gestalta bilder samt deras förståelse för sagor och de känslor och teman som dessa kan påstå.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att utveckla sin förmåga att skapa och gestalta olika typer av bilder, samt kombinera olika bildtekniker för att återberätta eller illustrera en berättelse.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder, både i praktiska och digitala tekniker, och beskriva sina tankar och idéer kring bildens innehåll.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en saga?

A. En verklig berättelse

B. En berättelse med magiska inslag

C. En rådgivande text

D. En fiktiv berättelse med karaktärer och handling

2. Vilken teknik kan användas för att skapa sagobilder?

A. Att bläddra i böcker

B. Att måla och rita

C. Att sjunga

D. Att läsa högt

3. Vilken av följande färger beskriver ofta glädje?

A. Blå

B. Grå

C. Gul

D. Svart

4. Vad är viktigt att tänka på när man skapar en bild?

A. Att använda så många färger som möjligt

B. Att uttrycka känslor och berättelse

C. Att bilda en exakt kopia av verkligheten

D. Att rita snabbt

5. Vad kan en synopsis hjälpa till med under skapandeprocessen?

A. Att skapa en bild direkt

B. Att planera och strukturera berättelsen

C. Att välja färger

D. Att rita enklare

6. Vad kännetecknar en klassisk saga?

A. En lång och tråkig text

B. En tydlig moral

C. Endast djur som huvudkaraktärer

D. Att det alltid slutar lyckligt

7. Vilken av dessa är en känd saga?

A. Rödluvan

B. Den stora röda boken

C. Sången om skogen

D. Daggdropsäventyr

8. Hur kan färger påverka en bild?

A. De påverkar inte alls

B. De kan uttrycka stämningar och känslor

C. De gör bilden tråkigare

D. De förlorar sin betydelse när de blandas

9. Vilken metod kan inte användas i sagobilder?

A. Målning

B. Använda ljud

C. Teckning

D. Klippning

10. Vad kan en bild berätta som en text kanske inte kan?

A. Allt om karaktärer

B. En exakt dialog

C. En känsla eller stämning

D. Tid och plats

11. Vilken känsla kan en mörk färg förmedla?

A. Glädje

B. Ledsamhet

C. Förvåning

D. Lycka

12. Vad innebär ordet “gestalta” när det kommer till bilder?

A. Att skapa eller framställa en bild

B. Att beskriva ordentligt

C. Att bara använda skrift

D. Att göra en skiss

13. Vilken typ av berättelser kan man använda bilder för att illustrera?

A. Fiktiva berättelser

B. Enbart faktatexter

C. Historiska dokument

D. Nyhetsartiklar

14. Vad är en viktig del i processen att skapa en sagobild?

A. Att färglägga snabbt

B. Att utveckla sina idéer och tankar

C. Att bara följa andras exempel

D. Att undvika att rita omgiven av andra

15. Vilket påstående är korrekt om sagobilder?

A. De ska alltid vara realistiska

B. De kan vara fantasifulla och kreativa

C. De behöver inte ha någon koppling till sagan

D. De måste alltid vara svåra att förstå

Resonerande frågor

1. Beskriv hur färgerna du valde i din sagobild förstärker berättelsen.

Syftet är att bedöma elevens förmåga att reflektera över och analysera sina val.

2. Vilken känsla ville du förmedla genom din bild och hur valde du att göra det?

Denna fråga ger eleven möjlighet att koppla sina känslor till sitt bildskapande.

3. Hur har du använt olika tekniker i skapandet av din sagobild, och varför valde du just dessa?

Frågan testar elevens medvetenhet om tekniker och deras effekter på bilden.

4. Diskutera betydelsen av berättelsen bakom din bild och hur den påverkar tolkningen av din bild.

Denna fråga syftar till att fördjupa elevens förståelse för samband mellan text och bild.

5. På vilket sätt hjälper en synopsis eller planering skapandeprocessen av en bild?

Ger eleven möjlighet att reflektera över planeringens betydelse i det kreativa arbetet.

6. Vilken funktion har illustrationer i en saga enligt dig?

Frågan ger elevens möjlighet att fördjupa sig i bilder som kommunikationsverktyg.

7. Hur kan du koppla dina egna erfarenheter till skapandet av din sagobild?

Denna fråga uppmuntrar eleven att knyta personliga erfarenheter till sitt skapande.

8. Vad tycker du är mest utmanande respektive roligast med att skapa bilder utifrån sagor?

Ger utrymme för personlig reflektion och förmåga att kritiskt granska sitt arbete.

Bedömning

Faktafrågor: varje korrekt svar ger 1 poäng.

Resonerande frågor: varje korrekt och välformulerat svar ger upp till 3 poäng.

Minsta poäng krävs för betygen:

E: 8 poäng (minst 3 från resonerande frågor)

C: 12 poäng (minst 5 från resonerande frågor)

A: 18 poäng (minst 5 från resonerande frågor)