Prov. Åk. 2. Biologi – Djurens livscykler

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Biologi

Tema: Djurens livscykler

Syfte

Syftet med provet är att testa elevernas kunskaper om djurens livscykler, inklusive förståelse för olika stadier som födsel, vuxenålder, fortplantning och död, samt hur dessa processer påverkas av miljöfaktorer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska handla om olika djurs livscykler, inklusive stadier som födsel, vuxenålder, fortplantning och död. Eleverna ska få kännedom om livscykler hos både land- och vattenlevande djur.

Kunskapskrav

Eleven kan med viss säkerhet beskriva livscykler för några olika djurarter och förklara de olika stadierna i livscykeln.

Prov

Faktafrågor

1. Vad kallas det första stadiet i en fjärils livscykel?

A) Vuxen

B) Puppa

C) Larv

D) Ägg

2. Vilket av följande djur lägger sina ägg i vattnet?

A) Katt

B) Groda

C) Hund

D) Fågel

3. Vilket stadie kommer efter larv i en fjärils livscykel?

A) Vuxen

B) Puppa

C) Ägg

D) Larv igen

4. Vad är livscykel?

A) De stadier ett djur går igenom under sitt liv

B) Hur länge ett djur lever

C) Var ett djur lever

D) En samling av olika djurarter

5. Vad kallas förändringarna ett djur genomgår från födsel till vuxen?

A) Evolution

B) Utveckling

C) Fortplantning

D) Migration

6. Vilket av följande är INTE en anpassning hos djur?

A) Att gräva ner sig för att övervintra

B) Att kläcka ägg

C) Att migrera över långa sträckor

D) Att äta olika födokällor

7. Vad kallas en vuxen fjäril?

A) Puppa

B) Larv

C) Imago

D) Ägg

8. Vilken del av livscykeln handlar om att djuret kan reproducera sig?

A) Födsel

B) Fortplantning

C) Tillväxt

D) Död

9. Hur många stadier finns det i en grods livscykel?

A) Fyra

B) Tre

C) Fem

D) Sex

10. Vad kan påverka djurens livscykler?

A) Bara väder

B) Miljöfaktorer

C) Djurens ålder

D) Antalet djur

11. Vad gör larven i fjärilens livscykel?

A) Lägg ägg

B) Blir puppa

C) Äter och växer

D) Flyger

12. Vilken av dessa anpassningar är vanlig för djur som lever i kalla miljöer?

A) Att ha tjock päls

B) Att ha starka muskler

C) Att kunna simma

D) Att flyga

13. Vad händer med ett djur när det når vuxen ålder?

A) Det kan reproducera sig

B) Det slutar växa

C) Det dör

D) Det blir larv igen

14. Vilket av följande djur genomgår metamorfos?

A) Hund

B) Groda

C) Katt

D) Häst

15. Vad kallas det sista stadiet i en fjärils livscykel?

A) Puppa

B) Larv

C) Vuxen

D) Ägg

Resonerande frågor

1. Hur skulle livscykeln hos en groda påverkas av förändringar i miljön? Anpassning till nya förhållanden kan diskuteras.

2. Beskriv skillnaderna mellan livscykler hos landlevande och vattenlevande djur. Ge exempel och förklara skillnaderna.

3. Vilka anpassningar i livscyklers stadier anser du är mest effektiva för överlevnad? Motivera din åsikt.

4. Hur påverkar klimatförändringar djurens livscykler och deras möjlighet att reproducera sig? Diskutera med fakta.

5. Beskriv en djurs livscykel och diskutera vikten av varje stadie för överlevnad och fortplantning. Använd ett specifikt djur som exempel.

6. Varför är det viktigt att förstå livscykler för att bevara djurarter? Diskutera konsekvenserna av att ignorera livscykler i miljöskydd.

7. Hur kan människans aktiviteter påverka djurens livscykler och deras anpassningar? Ge konkreta exempel.

8. Vilken roll spelar livscykler i ekosystemet och hur påverkar det balansen mellan arter? Förklara med hjälp av ett exempel.

Bedömning

Faktafrågorna ger högst 1 poäng vardera, vilket ger totalt 15 poäng. De resonerande frågorna kan ge högst 3 poäng vardera. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp