Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Biologi
Tema: Ekosystem – hur grupper av djur och växter samverkar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av vad ett ekosystem är, hur djur och växter interagerar med varandra och sin miljö, samt deras förmåga att ge exempel på olika livsmiljöer och organismer som lever där.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska handla om vad ett ekosystem är och hur djur och växter interagerar med varandra och sin miljö. Eleverna ska få kännedom om olika ekosystem och förstå sambanden mellan organismerna inom dessa.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet beskriva vad ett ekosystem är och ge exempel på hur djur och växter samverkar inom det. Eleven kan också nämna några exempel på livsmiljöer och vilka organismer som lever där.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är ett ekosystem?
A. En plats där endast växter växer
B. En plats där djur bor utan växter
C. En gemenskap av levande organismer som interagerar med varandra och sin miljö
D. En plats med icke-levande saker
2. Vilket av följande är ett exempel på ett ekosystem?
A. En bok
B. Skog
C. En bil
D. En dator
3. Vilken roll har växter i ekosystemet?
A. Konsumenter
B. Producenter
C. Nedbrytare
D. Parasiter
4. Vad kallas djur som äter växter?
A. Nedbrytare
B. Herbivorer
C. Karnivorer
D. Omnivorer
5. Vad betyder symbios?
A. När två organismer konkurrerar om resurser
B. När två organismer lever tillsammans och gynnas av varandra
C. När en organism äter en annan
D. När en organism skadar en annan
6. Vilken roll har svampar i ekosystemet?
A. Producenter
B. Nedbrytare
C. Konsumenter
D. Inga av ovanstående
7. En panda är ett exempel på?
A. En karnivor
B. En herbivor
C. En nedbrytare
D. En producent
8. Vad är en livsmiljö?
A. En typ av djur
B. En plats där djur och växter lever
C. En sorts växt
D. En typ av ekosystem
9. Vilket av följande är en typ av nedbrytare?
A. Kossor
B. Svampar
C. Lövträd
D. Räv
10. Vilken av följande växter kan ses i ett ekosystem?
A. Plastblomma
B. Ekträd
C. En leksak
D. En klump av grus
11. Vad kallas det när ett djur jagar ett annat djur?
A. Symbios
B. Parasitism
C. Predation
D. Mutualism
12. Vilka organismer bryter ner döda växter och djur?
A. Producenter
B. Nedbrytare
C. Konsumenter
D. Hermafroditer
13. Ett ekosystem kan bestå av vilka av följande?
A. Djur, växter och mikroorganismer
B. Endast djur
C. Endast växter
D. Endast människor
14. Vilken av följande är en del av livsmiljön för en fisk?
A. Betong
B. Vatten
C. Matta
D. Hushåll
15. Vad är fotosyntes?
A. Djurens sätt att klä sig för skydd
B. Växternas process för att omvandla ljus till energi
C. En typ av djurs beteende
D. Ett sätt att föda djur
Resonerande frågor
1. Beskriv hur olika livsmiljöer påverkar djur och växters överlevnad.
Syftet är att sätta fokus på elevens förståelse för kopplingen mellan livsmiljöer och organismer.
2. Diskutera vikten av nedbrytare i ett ekosystem.
Syftet är att hjälpa eleven att tänka på rollen av nedbrytare och deras betydelse för näringscykeln.
3. Ge exempel på samspelet mellan olika ekosystem och hur de påverkar varandra.
Syftet är att eleverna ska reflektera över hur olika ekosystem interagerar.
4. Hur kan människans påverkan förändra ett ekosystem?
Syftet är att lyfta fram aktuell miljöpåverkan och dess effekter på ekosystemen.
5. Beskriv en situation där en växt och ett djur lever i symbios.
Syftet är att eleven ska kunna ge konkreta exempel på symbiotiska relationer.
6. Vilken roll spelar producenter i ekosystemet, och hur påverkar de andra organismer?
Syftet är att undersöka elevens kunskap om producenternas betydelse.
7. Diskutera hur förlust av en art kan påverka ekosystemets stabilitet.
Syftet är att eleven ska tänka kritiskt kring arters interdependens inom ekosystemet.
8. Reflektera över hur observationer av djur och växter i närmiljön kan förbättra förståelsen av ekosystem.
Syftet är att uppmuntra till personlig koppling till det studerade ämnet.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng, där:
Faktafrågor ger 1 poäng vardera (15 poäng totalt).
Resonerande frågor ger 3 poäng vardera (24 poäng totalt).
För betyg E krävs minst 8 poäng (varav 0 från resonerande frågor).
För betyg C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor).
För betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor).