Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Biologi
Tema: Svenska djur och deras livsmiljöer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om svenska djur, deras livsmiljöer och hur de anpassar sig till sina omgivningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska fokusera på olika svenska djur och deras livsmiljöer, liksom hur dessa djur anpassar sig till sitt habitat. Eleverna ska få kännedom om vanliga arter och deras roll i ekosystemet.
Kunskapskrav
Eleven kan med viss säkerhet namnge och beskriva några svenska djur och deras livsmiljöer, samt ge exempel på hur dessa djur anpassar sig till sina omgivningar för att överleva.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande djur är en vanlig svensk art?
A) Hund
B) **Älg**
C) Krokodil
D) Tiger
2. Vilken livsmiljö lever ofta rådjur i?
A) Haven
B) **Skogen**
C) Öknen
D) Staden
3. Vilket djur är känt för att ha en tjock päls på vintern?
A) Mus
B) **Rådjur**
C) fågel
D) Katt
4. Vad kallas de ställen där djur lever?
A) **Livsmiljöer**
B) Skolor
C) Hem
D) Fängelser
5. Vad används djurs anpassningar till?
A) För att flyga
B) **För att överleva**
C) För att vara söta
D) För att gå i skolan
6. Vilket av följande djur anser många är en skadedjur?
A) **Ekorre**
B) Hjort
C) Rådjur
D) Björn
7. Vilket svenskt djur är mest aktivt på natten?
A) Hare
B) **Uggla**
C) Älg
D) Rådjur
8. Varför behöver djur anpassa sig till sina livsmiljöer?
A) För att de vill
B) **För att överleva**
C) För att bli kända
D) För att hitta kompisar
9. Vilken av följande arter lever vanligtvis i sjöar?
A) **Skäggdopping**
B) Råtta
C) Björn
D) Ängspiplärka
10. Vad betyder anpassning?
A) Att ändra sitt habitat
B) **Hur djur förändras för att överleva i sin miljö**
C) Att flytta
D) Att attackerar andra djur
11. Vad kan ett svenskt djur göra för att skydda sig mot kylan?
A) **Få tjockare päls**
B) Ta på sig kläder
C) Gå till en varmare plats
D) Äta mer
12. Vilket av följande djur är en rovdjur?
A) Häst
B) **Uggla**
C) Får
D) Ko
13. Var lever myggor?
A) I högar
B) **I blöta områden**
C) I sand
D) I träd
14. Vad är ekosystem?
A) **Alla levande och döda faktorer i ett område**
B) Ett kluster av hus
C) En skolgård
D) En plats för djur att leka
15. Vilket svenskt djur är mest känd för att simma snabbt?
A) *Råtta*
B) **Säl**
C) Orm
D) Björn
Resonerande frågor
1. Diskutera varför anpassningar är viktiga för djurens överlevnad i olika livsmiljöer. Syftet är att eleverna ska visa sin förståelse för anpassningars betydelse.
2. Beskriv hur ett svenskt djur kan påverkas av klimatförändringar. Här får eleverna möjlighet att koppla sina kunskaper om djur till aktuella globala frågor.
3. Jämför anpassningar hos två svenska djur som lever i samma livsmiljö. Syftet är att visa förmåga att analysera likheter och skillnader.
4. Resonera kring varför det är viktigt för människor att känna till mer om svenska djur och deras livsmiljöer. Eleverna bör få utrymme att reflektera över vår relation till naturen.
5. Ge exempel på hur olika djur använder sina livsmiljöer på olika sätt. Det ger öppning för eleverna att visa djupare insikter om ekosystem.
6. Berätta om ett djur som du tycker är särskilt intressant och förklara varför. Här kan eleverna framhäva sin personliga uppfattning och engagemang.
7. Diskutera hur människans aktiviteter kan påverka djurens livsmiljöer. Syftet här är att få eleverna att tänka kritiskt kring mänsklighetens inverkan på naturen.
8. Reflektera över din egen närmiljö och vilket djur som återkommer där. Detta ger eleverna möjlighet att relatera sina studier direkt till sin egen upplevelse.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fleralternativsfråga ger 1 poäng. Totalt kan man få 15 poäng.
Resonerande frågor: Varje resonerande fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djupet i svaret. Totalt kan man få 24 poäng.
För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).