Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Grundläggande verb
Syfte
Syftet med provet är att säkerställa att eleverna förstått och kan använda grundläggande engelska verb genom att både identifiera och använda dem i meningar. Provformatet syftar till att uppmuntra aktiva och kreativa tankar kring verbens användning.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att introducera och öva på grundläggande engelska verb som springa, hoppa och gå. Eleverna kommer att lära sig att använda dessa verb i meningar och förstå deras betydelse i olika sammanhang.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge och använda flera grundläggande verb på engelska. De ska även kunna konstruera enkla meningar med dessa verb och delta i aktiviteter där dessa verb används.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande verb betyder “att springa”?
A. to walk
B. to jump
C. to run
D. to swim
2. Vilket av följande verb betyder “att hoppa”?
A. to jump
B. to dance
C. to walk
D. to skip
3. Vad betyder verbet “to swim”?
A. att dansa
B. att hoppa
C. att simma
D. att springa
4. Vilket verb betyder “att gå”?
A. to fly
B. to walk
C. to jump
D. to swim
5. Vilket verb används när vi vill beskriva rörelsen av att sväva genom vatten?
A. to jump
B. to run
C. to dance
D. to swim
6. Vilket av följande verb betyder “att dansa”?
A. to walk
B. to dance
C. to jump
D. to sit
7. När vi springer, vilken aktivitet utför vi?
A. to run
B. to swim
C. to skip
D. to read
8. Hur säger man “hoppa” på engelska?
A. to walk
B. to jump
C. to dive
D. to swim
9. Om vi beskriver att vi tar stora steg, vilket verb använder vi?
A. to dance
B. to run
C. to walk
D. to sing
10. Vad gör man när man utför verbet “to jump”?
A. Man sitter still
B. Man hoppar
C. Man går långsamt
D. Man står
11. Vad betyder verbet “to dance”?
A. att sitta
B. att ligga
C. att springa
D. att dansa
12. Vilket verb skulle du använda för att beskriva att du gör en stor rörelse med benen?
A. to swim
B. to jump
C. to walk
D. to run
13. Vilket av följande betyder “att gå”?
A. to gulp
B. to sleep
C. to walk
D. to sway
14. Vad utför man när man “jumps”?
A. Man ligger ner
B. Man hoppar
C. Man står still
D. Man går sakta
15. När använder vi verbet “to run”?
A. När vi går långsamt
B. När vi ligger ner
C. När vi hoppar
D. När vi springer
Resonerande frågor
1. Vilket verb tycker ni är roligast att utföra och varför?
Syftet är att uppmuntra eleverna att reflektera över sina erfarenheter och känslor kopplade till olika aktiviteter.
2. Kan ni ge ett exempel på när ni använder verbet “hoppa”?
Denna fråga hjälper eleverna att koppla verbets användning i verkliga situationer.
3. Har ni något speciellt sport som ni utövar med något av dessa verb?
Frågan syftar till att få eleverna att tänka på relationen mellan verb och deras personliga intressen.
4. Hur skulle ni beskriva vad ni gör under en vanlig dag med hjälp av de verb vi lärt oss?
Genom denna fråga kan eleverna visa på sin förståelse av verbens tillämpning i vardagen.
5. Varför tror ni att verb är viktiga för att beskriva handlingar?
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka kritiskt kring språket och dess funktioner.
6. Hur skulle ni förklara skillnaden mellan “to walk” och “to run”?
Här uppmanas eleverna att formulera sina tankar och demonstrera förståelse av verbens betydelse.
7. Kan ni ge tre exempel på meningar som använder grundläggande verb?
Denna uppgift ger eleverna möjlighet att praktisera verbanvändning i olika sammanhang.
8. Vilket verb skulle ni vilja lära er mer om och varför?
Genom detta får eleverna möjlighet att uttrycka sina intressen och behov av lärande.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar. Resonerande frågor: 2 poäng per fråga. För betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).