Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Kläder och accessoarer
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om kläder och accessoarer på engelska, samt deras förmåga att använda språk och diskussionsteknik för att beskriva och uttrycka sina åsikter om kläder.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets centrala innehåll syftar till att introducera och öva på engelska ord och fraser relaterade till olika kläder och accessoarer. Eleverna kommer att lära sig att namnge olika plagg och accessoarer, samt beskriva vad de används till.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge olika kläder och accessoarer på engelska och använda dessa ord i meningar. De ska också kunna diskutera sina favoritkläder och stilar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter en klänning på engelska?
- A. Shirt
- B. Dress
- C. Pants
- D. Jacket
2. Vilket plagg används oftast på fötterna?
- A. Hat
- B. Scarf
- C. Shoes
- D. Shorts
3. Vilken accessoar bärs runt halsen?
- A. Belt
- B. Scarf
- C. Gloves
- D. Socks
4. H vilket av följande är en typ av huvudbonad?
- A. Gloves
- B. Hat
- C. Skirt
- D. Tie
5. Vad kallar vi kläder vi har på oss för att vara bekväma hemma?
- A. Pajamas
- B. Suit
- C. Uniform
- D. Swimsuit
6. Vad heter byxor på engelska?
- A. Pants
- B. Shorts
- C. Skirt
- D. Dress
7. Vilken accessoar kan användas för att hålla håret på plats?
- A. Necklace
- B. Hairband
- C. Ring
- D. Bracelet
8. Vad kallas kläder vi bär på sommaren för att vara sval?
- A. Shorts
- B. Sweater
- C. Jacket
- D. Scarf
9. Vad heter en ryggsäck på engelska?
- A. Bag
- B. Backpack
- C. Briefcase
- D. Suitcase
10. Vilken av följande är en typ av fotklädesplagg som är öppna?
- A. Sneakers
- B. Sandals
- C. Boots
- D. Oxfords
11. Vad heter en skjorta på engelska?
- A. Skirt
- B. Pants
- C. Shirt
- D. Coat
12. Vilket plagg är bäst för kallt väder?
- A. T-shirt
- B. Jacket
- C. Shorts
- D. Skirt
13. Vilken typ av kläder bärs vanligtvis för träning?
- A. Sportswear
- B. Formal wear
- C. Party wear
- D. Sleepwear
14. Vad kallas klädesplagg som bärs under ett par byxor?
- A. Underwear
- B. Belt
- C. Socks
- D. Coat
15. Vilken typ av accessoar bärs på handleden?
- A. Bag
- B. Bracelet
- C. Hat
- D. Scarf
Resonerande frågor
1. Vilken klädesplagg gillar du mest och varför? Syftet är att ge eleverna möjlighet att uttrycka personliga åsikter och intressen.
2. Hur klär du dig för skoldagen och varför? Frågan syftar till att få eleverna att reflektera över sina klädval och vad de symboliserar.
3. Om du fick designa en egen klädeskollektion, hur skulle den se ut? Denna fråga uppmuntrar kreativitet och personlig stil.
4. Beskriv ett klädesplagg som har speciell betydelse för dig. Syftet är att låta eleverna koppla kläder till minnen eller känslor.
5. Hur påverkar vädret dina klädval? Frågan uppmanar eleverna att tänka på praktiska aspekter av kläder.
6. Diskutera skillnaderna mellan traditionella kläder i olika kulturer. Detta ger eleverna möjlighet att tänka globalt och kulturellt.
7. Vilken roll spelar mode i ditt liv? Syftet är att få eleverna att reflektera över mode och dess betydelse.
8. Hur skulle du beskriva din personliga stil? Denna fråga fastslår att eleverna ska reflektera över sina klädval och identitet.
Bedömning
Provets betyg baseras på faktafrågorna och de resonerande frågorna. Varje korrekt faktafråga ger 1 poäng. De resonerande frågorna bedöms med upp till 3 poäng vardera beroende på djup och tydlighet i svaret.
Som minimum krävs följande poäng för betyg:
- E: 8 poäng
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)