Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Engelska
Tema: Beskrivning av vardagsrutiner
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i att namnge och beskriva vanliga vardagsrutiner på engelska, samt deras förmåga att använda dessa ord och fraser i enkla meningar.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på att lära sig engelska ord och fraser relaterade till vardagsrutiner. Eleverna kommer att lära sig namnen på olika aktiviteter som de gör dagligen, till exempel att vakna, äta och sova, samt hur man använder dessa ord i meningar.
Kunskapskrav
Eleverna ska kunna namnge och beskriva vanliga vardagsrutiner på engelska. De ska också kunna använda dessa ord och fraser i enkla meningar och förstå grundläggande instruktioner kring vardagliga aktiviteter.
Prov
Faktafrågor
1. Vad betyder “I wake up”?
A) Jag går till sängs
B) Jag äter frukost
C) Jag vaknar
D) Jag borstar tänderna
2. Vilken aktivitet gör man vanligtvis efter att ha ätit frukost?
A) Gå till skolan
B) Städa rummet
C) Sova
D) Titta på TV
3. Vad handlar frasen “I go to school” om?
A) Att äta lunch
B) Att spela utomhus
C) Att åka till skolan
D) Att sova
4. Vilken av följande aktiviteter sker vanligtvis på kvällen?
A) Äta frukost
B) Gå till skolan
C) Gå till sängs
D) Spela fotboll
5. Vad betyder “I eat breakfast”?
A) Jag går ut
B) Jag äter frukost
C) Jag går och lägger mig
D) Jag vaknar
6. Vad gör du först på morgonen?
A) Går till skolan
B) Äter lunch
C) Vaknar
D) Äter middag
7. Vad handlar “I brush my teeth” om?
A) Att tvätta ansiktet
B) Att kamma håret
C) Att äta frukost
D) Att borsta tänderna
8. Vilken fras beskriver bäst vad man gör på morgonen?
A) I play outside
B) I wake up
C) I do my homework
D) I watch TV
9. Vad gör skolbarn vanligtvis efter skolan?
A) Sova
B) Göra läxor
C) Äta frukost
D) Gå till sängs
10. Vilken av dessa aktiviteter gör du först?
A) Vaknar
B) Äter middag
C) Går till sängen
D) Går till skolan
11. Vad betyder “I go to bed”?
A) Jag går upp
B) Jag äter frukost
C) Jag går och lägger mig
D) Jag spelar spel
12. Vad gör du när du är trött?
A) Jag går och lägger mig
B) Jag äter lunch
C) Jag tittar på TV
D) Jag spelar utomhus
13. Vilken av följande aktiviteter kopplas till skolan?
A) Titta på TV
B) Äta middag
C) Lära sig nya saker
D) Sova
14. Vad handlar “I take a shower” om?
A) Att laga mat
B) Att borsta tänderna
C) Att duscha
D) Att äta lunch
15. Vilken av följande aktiviteter gör man vanligtvis efter att ha vaknat?
A) Äta frukost
B) Gå till skolan
C) Spela med vänner
D) Gå och lägga sig
Resonerande frågor
1. Beskriv en perfekt morgon för dig. Vad gör du och i vilken ordning?
Syfte: Eleverna får möjlighet att uttrycka sina tankar och använda engelska meningar för att beskriva sina rutiner.
2. Hur skiljer sig dina vardagsrutiner från en kompis? Vad tycker du om det?
Syfte: Eleverna får jämföra och reflektera över olikheter i rutiner, vilket visar på deras förmåga att använda språket.
3. Vilka vardagsrutiner tycker du mest om och varför?
Syfte: Eleverna kan dela sina personliga åsikter och argumentera för varför dessa rutiner är viktiga för dem.
4. Hur påverkar vardagsrutinerna din dag? Diskutera exempel.
Syfte: Eleverna får reflektera över hur deras rutiner påverkar deras känslor och beteenden.
5. Vad skulle du ändra på i dina vardagsrutiner om du kunde? Varför?
Syfte: Eleverna får möjligheten att tänka kreativt och uttrycka förändringar på ett språk som är relevant för dem.
6. Hur kan rutiner hjälpa oss att bli mer organiserade?
Syfte: Eleverna reflekterar över vikten av rutiner och hur dessa skapar struktur.
7. Vilka rutin är viktigast för dig? Varför?
Syfte: Eleverna får uttrycka sina personliga preferenser och förklara betydelsen av rutiner.
8. Hur kan engelska språket hjälpa dig att beskriva dina vardagsrutiner för andra?
Syfte: Eleverna reflekterar över värdet av språket i kommunikationen av sina egna erfarenheter.
Bedömning
Provet kan bedömas med poäng så här:
Faktafrågor: Max 15 poäng
Resonerande frågor: Max 8 poäng
Totalt: Max 23 poäng
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, med minst 3 poäng från de resonerande frågorna.
För betyg C krävs 12 poäng totalt (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs 18 poäng totalt (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).