Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Entreprenadteknik
Tema: Byggprocessen och installationsarbete
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för byggprocessen och installationsarbeten, samt deras förmåga att applicera trovärdiga metoder och riktlinjer inom området.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Följande centrala innehåll kommer att testas i provet:
- Byggprocessen från produktframställning till förvaltning.
- Planering och organisering av arbetsuppgifter utifrån information i bygghandlingar.
- Ritningsläsning och ritteknik med symboler, skalor, vyer och beteckningar.
Kunskapskrav
Provets koppling till kunskapskraven baseras på att eleven:
- redogör översiktligt för byggprocessens olika delar från produktframställning till förvaltning.
- planerar installationsarbete utifrån information i ritningar och andra handlingar samt utifrån lagar och andra bestämmelser.
Prov
Faktafrågor
- Vad avser byggprocessen?
- A) Endast produktframställning
- B) Endast förvaltning
- C) En sekventiell följd av aktiviteter
- D) Process från produktframställning till förvaltning
- Vilken typ av dokument används för att organisera arbetsuppgifter i byggprocessen?
- A) Bygghandlingar
- B) Kvitteringar
- C) Meddelanden
- D) Memorandum
- Vilket av följande är inte en del av ritningsläsning?
- A) Symboler
- B) Färganalys
- C) Skalor
- D) Vyer
- Vilken lag reglerar avtalsförhållanden mellan beställare och utförare?
- A) Plan- och bygglagen
- B) Allmänna avtalslagen
- C) Miljöbalken
- D) Arbetsmiljölagen
- Vad är syftet med bygglagstiftning?
- A) Säkerställa kvalitet och säkerhet i byggprocessen
- B) Öka kostnader
- C) Försvåra projektledning
- D) Minska effektivitet
Resonerande frågor
- Diskutera betydelsen av att följa ritningar i byggprocessen.
- Syftet med denna fråga är att låta eleverna visa sin förståelse för ritningarnas roll i byggprojekt.
- Hur påverkar lagar och förordningar installationsarbeten i byggbranschen?
- Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över de juridiska aspekterna av byggbranschen.
- Analysera hur en effektiv planering kan minska riskerna i ett byggprojekt.
- Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla teori till praktisk tillämpning.
- Varför är det viktigt att ha kunskaper om byggprocessens olika delar?
- Denna fråga uppmanar till en helhetsförståelse av byggprocessens omfattning och komplexitet.
- I vilken mån kan branschstandarder påverka kvaliteten på byggarbetet?
- Här ges eleverna möjlighet att visa sin förmåga att resonera kring standarders betydelse.
- Vilken roll spelar kommunikation mellan beställare och utförare i byggprocessen?
- Frågan syftar till att undersöka elevens insikt i samarbetsaspekter inom byggsektorn.
- Reflektera kring de ekonomiska aspekterna av en väl genomförd byggprocess.
- Denna fråga bör ge insikter i elevens förståelse för kopplingen mellan ekonomi och byggande.
- Hur kan hållbarhet integreras i byggprocessen och installationsarbeten?
- Syftet är att låta eleverna visa sin förmåga att tänka kritiskt kring hållbarhet i byggbranschen.
Bedömning
Bedömningen av provet görs utifrån följande poängsystem:
- Faktafrågor ger 1 poäng vardera (max 10 poäng).
- Resonerande frågor ger 2 poäng vardera (max 16 poäng).
Krav för betyg:
- E: Minst 8 poäng totalt.
- C: Minst 12 poäng totalt (minst 3 poäng från resonerande frågor).
- A: Minst 18 poäng totalt (minst 5 poäng från resonerande frågor).