“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Geografi
Tema: Svensk geografi
Syfte
Syftet med provet är att mäta elevernas kunskaper och förståelse för Sveriges geografi, inklusive landets naturtyper, städer och viktiga geografiska drag. Provets mål är också att främja en medvetenhet om behovet av att bevara naturen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska innefatta Sveriges geografi, inklusive landets naturtyper, städer, klimat och landskap. Eleverna ska förstå hur dessa faktorer påverkar livet i Sverige och känna till vikten av att bevara naturen.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva Sveriges geografiska läge, namnge viktiga geografiska drag samt ge exempel på olika naturtyper och städer i landet.
Prov
Faktafrågor
1. Vad heter Sveriges huvudstad?
A. Malmö
B. Uppsala
C. Göteborg
D. Stockholm
2. Vilket fjäll är det högsta i Sverige?
A. Helags
B. Kebnekaise
C. Åreskutan
D. Vindsvalen
3. Vad är namnet på Sveriges största insjö?
A. Storsjö
B. Vänern
C. Mälaren
D. Hjälmaren
4. Vilken av följande städer ligger i Skåne?
A. Stockholm
B. Örebro
C. Malmö
D. Sundsvall
5. Vad kallas landskapet där Uppsala ligger?
A. Småland
B. Norrland
C. Uppland
D. Östergötland
6. Vilket landskap är känt för sina fjäll och fjordar?
A. Lappland
B. Skåne
C. Södermanland
D. Gotland
7. Vad heter den största staden i Sverige efter Stockholm?
A. Helsingborg
B. Göteborg
C. Malmö
D. Linköping
8. I vilket landskap ligger staden Kalmar?
A. Östergötland
B. Gotland
C. Kalmar
D. Blekinge
9. Vilken del av Sverige har mest skog?
A. Norrland
B. Svealand
C. Götaland
D. Öland
10. Vilken insjö ligger mellan Södertälje och Stockholm?
A. Hjälmaren
B. Storsjö
C. Mälaren
D. Stora Le
11. Vilken skärgård ligger utanför Stockholm?
A. Bohuslän
B. Stockholms skärgård
C. Blekinges skärgård
D. Ölands skärgård
12. Vad kallas Stockholm, Göteborg och Malmö tillsammans?
A. Storstadsområden
B. Universitetsstäder
C. Hamnstäder
D. Historiska städer
13. Vilket av följande djur är typiskt för svensk skog?
A. Känguru
B. Älg
C. Leopard
D. Bison
14. Vad är typiskt för svenska fjäll?
A. Sandstränder
B. Snötoppar
C. Stora städer
D. Varmt klimat
15. Vilken av dessa växter är typisk för svenskt inland?
A. Palmlilja
B. Blåbär
C. Kaktus
D. Olivträd
Resonerande frågor
1. Beskriv hur Sveriges geografi påverkar människors liv och arbete i olika regioner.
Genom att svara på denna fråga visar eleverna sin förmåga att se sambanden mellan geografi och livsvillkor.
2. Hur skulle du beskriva den kulturella betydelsen av att känna till sin geografiska omgivning?
Frågan ger eleverna möjlighet att reflektera över hur geografi påverkar identitet och kultur.
3. Ge exempel på hur klimatet i Sverige kan påverka vilka växter och djur som finns i respektive landskap.
Denna fråga uppmanar eleverna att tänka på samverkan mellan klimat och ekologi.
4. Diskutera vikten av att bevara naturtyper i Sverige. Vilka konsekvenser kan det få om detta inte görs?
Frågan möjliggör en djupare diskussion om naturvård och ansvar för miljön.
5. Vilka faktorer skulle du anse är viktigast för människor som flyttar till en ny stad i Sverige? Varför?
Denna fråga uppmuntrar till personlig reflektion och analys av urbanisering.
6. Hur påverkas våra städer av att de ligger nära vatten? Ge exempel.
Genom att svara här visar eleverna sin förståelse för geografi och ekonomi.
7. Vad menar du med att ett landskap definierar en plats? Ge exempel från Sverige.
Denna fråga låter eleverna koppla geografi med identitet och tillhörighet.
8. Vilka utmaningar kan uppstå vid bevarande av svenska naturtyper?
Genom denna fråga uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring bevarande och mänsklig påverkan.
Bedömning
Faktafrågor: Varje fråga ger 1 poäng. Dessutom tilldelas de resonerande frågorna 2 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng.
För betyg C krävs totalt 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs totalt 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).
“`