En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Geografi – Sveriges natur och miljö

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Geografi

Tema: Sveriges natur och miljö

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges olika naturtyper, deras egenskaper samt hur människan påverkar dessa miljöer. Provets mål är också att öka medvetenheten om vikten av miljöskydd och bevarande av natur.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få kunskap om olika naturtyper i Sverige, deras egenskaper och hur dessa naturtyper påverkas av människans aktiviteter. Undervisningen syftar även till att öka medvetenheten om miljöfrågor och vikten av att bevara vår natur.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva olika naturtyper i Sverige och ge exempel på hur människor påverkar naturen samt diskutera varför det är viktigt att skydda miljön.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en naturtyp som finns i Sverige?

A) Öken

B) Savann

C) Skog

D) Tundra

2. Vilket djur är typiskt för svenska skogar?

A) Koala

B) Älg

C) Känguru

D) Panda

3. Hur påverkar jordbruket miljön?

A) Det förbättrar biodiversiteten

B) Det skapar fler naturreservat

C) Det kan leda till föroreningar av mark och vatten

D) Det ökar antalet vilda djur

4. Vad betyder biologisk mångfald?

A) Antalet bilar i en stad

B) Variation av livsformer i ett ekosystem

C) Antal människor i ett område

D) Olika typer av jordbrukstekniker

5. Vilken aktivitet bidrar positivt till miljön?

A) Avverkning av skogar

B) Återvinning

C) Större industrier

D) Ökad urbanisering

6. Vad är ett naturreservat?

A) Ett skyddat område för att bevara natur och djur

B) En plats där man kan plocka svamp

C) En park i staden

D) En semesterort

7. Vilken av följande är en negativ påverkan av urbanisering på naturen?

A) Ökad biologisk mångfald

B) Förlust av grönområden

C) Renare vatten

D) Fler parker

8. Vad kan man göra för att skydda sin miljö?

A) Kasta skräp i naturen

B) Plocka skräp och återvinna

C) Använda mer plast

D) Köra bil oftare

9. Vilken växt är typisk för myrar?

A) Eklöv

B) Sanktebrödsblomma

C) Kottar

D) Rosor

10. Hur påverkar klimatförändringar den svenska naturen?

A) Det ger mer snö

B) Det ökar antalet begravda fossil

C) Det kan förändra växt- och djurliv

D) Det minskar kanske skogsbrandrisker

11. Vilken är en fördel med biologisk mångfald?

A) Det gör människor sjukare

B) Det skapar stabila ekosystem

C) Det minskar livslängden för arter

D) Det gör att fler områden blir öken

12. Vilket av följande djur lever i fjällmiljö?

A) Räv

B) Fjällräv

C) Hund

D) Katt

13. Vad kan vi göra för att förbättra miljön i våra städer?

A) Bygg fler motorvägar

B) Skapa fler parker och grönområden

C) Minska biltrafik och öka kollektivtrafik

D) Riv alla gamla byggnader

14. Vilken av följande faktorer hotar den svenska naturen?

A) Frisk luft

B) Klimatförändringar

C) Ren energi

D) Fler miljöskydd

15. Varför är det viktigt att bevara vattenresurser?

A) För att stötta liv och ekosystem

B) För att använda mer plast

C) För att öka industrialiseringen

D) För att skapa mer avfall

Resonerande frågor

1. Förklara varför det är viktigt att bevara biologisk mångfald i Sverige. Denna fråga uppmuntrar elever att reflektera över sambanden mellan arter och ekosystemets hälsa.

2. Diskutera hur människan kan påverka naturen både positivt och negativt. Detta ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt kring sina handlingar och deras konsekvenser.

3. Ge exempel på hur klimatförändringar kan förändra en bestämd naturtyp i Sverige. Denna fråga uppmanar till djupare analyser och förståelse för klimatets påverkan på lokala ekosystem.

4. Reflektera över vad vi, som medborgare, kan göra för att skydda vår miljö. Här kan eleverna visa på en personlig förståelse av ansvar och engagemang.

5. Vilka steg kan vi ta i skolan för att öka medvetenheten om miljöskydd? Denna fråga uppmanar till kreativa och praktiska lösningar i skolmiljön.

6. Diskutera vikten av att skydda naturreservat och hur det kan påverka lokalsamhället. Elever kan här resonera kring de breda effekterna av skyddade områden.

7. Hur påverkas den biologiska mångfalden av jordbruk? Frågan öppnar upp för diskussion om både negativ och positiv påverkan av jordbruket på naturområden.

8. Reflektera över hur våra val av konsumtion kan påverka miljön. Denna fråga ger möjlighet för eleverna att bli medvetna konsumenter och tänka på sina egna vanor.

Bedömning

Faktafrågorna kan ge maximalt 15 poäng, medan de resonerande frågorna kan ge 8 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från de resonerande frågorna) och för betyg A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågorna).