Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Geografi
Tema: Teoretisk geografi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för grundläggande begrepp och perspektiv inom teoretisk geografi, samt deras förmåga att tillämpa denna kunskap på konkreta exempel.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Undervisningen ska omfatta grundläggande begrepp och perspektiv inom teoretisk geografi. Eleverna ska få insikt i hur människor organiserar och använder sitt utrymme, samt hur geografiska faktorer påverkar samhällen och livsmiljöer.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva vad teoretisk geografi handlar om och ge exempel på hur geografiska faktorer påverkar människors liv och samhällen.
Prov
Faktafrågor
- Vad handlar teoretisk geografi om?
- A) Att studera städer
- B) Att studera klimat
- C) Att studera hur människor använder och organiserar sitt utrymme
- D) Att studera geologiska formationer
- Vilken geografisk faktor påverkar bosättning?
- A) Kläder
- B) Transportmedel
- C) Tillgång till vatten
- D) Utbildningsnivå
- Vad är en topografisk karta?
- A) En karta över politik
- B) En karta som visar terrängens höjd och djupled
- C) En karta över väder
- D) En karta över befolkningstäthet
- Vilket av följande är ett exempel på en geografisk begrepp?
- A) Plats
- B) Rum
- C) Omgivning
- D) Utrymme
- Varför är kartor viktiga?
- A) För att de är vackra
- B) För att visualisera och kommunicera geografisk information
- C) För att de är billigare än böcker
- D) För att de sparar tid
- Vilken av följande karttyper är tematiska kartor?
- A) Kartor som visar politiska gränser
- B) Kartor som visar specifik information, som befolkningstäthet
- C) Kartor som visar vägar
- D) Kartor med geografiska namn
- Vad påverkar naturliga resurser i ett samhälle?
- A) Klimat
- B) Geografi
- C) Kläder
- D) Traditioner
- Vilket av följande beskriver termen “landskap”?
- A) Det fysiska området med naturliga och byggda element
- B) En del av ett rum
- C) En karta
- D) En stad
- Vad är rum i geografi?
- A) En byggnad
- B) Det fysiska utrymmet där människor lever och arbetar
- C) En plats för rekreation
- D) En geografisk karta
- Vad kan teoretisk geografi hjälpa oss förstå?
- A) Hur människors liv formas av deras omgivningar
- B) Vilka kläder vi ska bära
- C) Hur man odlar växter
- D) Hur man bygger hus
- Vilka kännetecken ska ingå i elevernas karta?
- A) Endast städer
- B) Endast floder
- C) Viktiga kännetecken som de själva väljer
- D) Endast berg
Resonerande frågor
- Diskutera hur geografiska faktorer kan påverka val av bostadsområde.
- Ge exempel på hur teoretisk geografi kan tillämpas för att lösa samhällsproblem.
- Reflektera över varför det är viktigt att studera geografi i dagens samhälle.
- Hur kan kartor användas i beslutsfattande processer?
- Diskutera hur digital teknologi har förändrat vårt sätt att arbeta med geografi.
- Hur skulle du designa en karta för ett framtida samhälle? Vilka faktorer skulle du överväga?
- Vad innebär begreppet “geografiskt tänkande”? Ge exempel.
- Reflektera över hur mänsklig aktivitet kan påverka miljön och ge exempel.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att koppla teori till verkliga situationer och visa förståelse för livsmiljöers betydelse.
Frågan syftar till att uppmuntra eleverna att tänka kreativt och kritiskt kring praktiska tillämpningar av geografisk kunskap.
Denna fråga låter eleverna utforska geografi som en disciplin och dess relevans i aktuella globala frågor.
Eleverna får möjlighet att reflektera över kartors funktioner och deras inverkan på olika sektorer som planering och resursfördelning.
Denna fråga uppmuntrar elever att analysera förändringar och trender i geografisk informationsteknik.
Frågan ger eleverna möjlighet att skapa och tänka både kritiskt och kreativt i sina lösningar för framtida utmaningar.
Eleverna får möjlighet att tydliggöra sin förståelse av geografiska koncept och integrera dem i olika kontexter.
Denna fråga ger eleverna chans att analysera och diskutera relationen mellan människor och deras omgivning.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng. För betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng och för betyg A krävs 18 poäng, där minst 3 poäng från resonerande frågor behövs för betyg C och minst 5 poäng för betyg A.