Prov. Åk. 2. Matematik – Positionssystemet

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Positionssystemet

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för positionssystemet samt deras förmåga att använda naturliga tal och räknesätt i olika matematiska situationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
  • Positionssystemet och hur det används för att beskriva naturliga tal.
  • Symboler för tal och symbolernas utveckling i några olika kulturer genom historien.
  • De fyra räknesättens egenskaper och samband samt användning i olika situationer.
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning. Användning av digitala verktyg vid beräkningar.
  • Rimlighetsbedömning vid uppskattningar och beräkningar. [Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]

Betygskriterier

  • Eleven visar grundläggande kunskaper om matematiska begrepp och använder dem med tillfredsställande säkerhet.
  • Eleven beskriver tals inbördes relation samt delar upp tal.
  • Eleven väljer och använder i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra enkla beräkningar med naturliga tal.
  • Eleven använder huvudräkning för att genomföra beräkningar med de fyra räknesätten. [Lgr 22, Matematik, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

1. Vad är värdet av siffran 7 i talet 47?

  • A) 70
  • B) 7
  • C) 4
  • D) 0

2. Vilket av följande är ett naturligt tal?

  • A) 5
  • B) -3
  • C) 0.5
  • D) 3.14

3. Vad betyder det att dela upp ett tal?

  • A) Att göra det mindre
  • B) Att bryta ner det i mindre delar
  • C) Att lägga ihop det med ett annat tal
  • D) Att multiplicera det

4. Vilket av följande räknesätt används för att ta bort ett antal?

  • A) Subtraktion
  • B) Addition
  • C) Multiplikation
  • D) Division

5. Vilken siffra har platsen 10 i talet 23?

  • A) 2
  • B) 3
  • C) 0
  • D) 5

6. Hur många tiotal finns det i talet 80?

  • A) 8
  • B) 10
  • C) 2
  • D) 80

7. Vilket symboler representerar addition?

  • A) –
  • B) /
  • C) +
  • D) =

8. Vad betyder rimlighetsbedömning?

  • A) Att kontrollera om svaret verkar logiskt
  • B) Att beräkna ett exakt svar
  • C) Att använda en miniräknare
  • D) Att dela svaret med två

9. Hur många siffror har talet 345?

  • A) 5
  • B) 3
  • C) 4
  • D) 2

10. Vad är summan av 5 och 3?

  • A) 8
  • B) 6
  • C) 9
  • D) 7

11. Vilka av följande tal är en del av positionssystemet?

  • A) 1,3,5
  • B) 10,20,30
  • C) 0,4,8
  • D) 2,6,9

12. Vilket av följande tal är största?

  • A) 2
  • B) 4
  • C) 9
  • D) 1

13. I vilket räknesätt används termen “produkt”?

  • A) Addition
  • B) Multiplikation
  • C) Subtraktion
  • D) Division

14. Vilket av följande är resultatet av 15 – 7?

  • A) 8
  • B) 6
  • C) 10
  • D) 5

15. Vad lär vi oss om talens plats i positionssystemet?

  • A) De har alltid samma värde
  • B) Deras värde beror på platsen
  • C) De är alltid små
  • D) De kan alltid bytas ut

Resonerande frågor

1. Hur kan vi använda positionssystemet i vår vardag? Beskriv med exempel.

Syftet är att eleverna ska koppla teoretiska koncept till praktiska användningar i livet.

2. Diskutera exempel på hur naturliga tal används i olika situationer i skolan. Kan du ge specifika exempel?

Eleverna visar förmåga att reflektera över matematikens roll i olika typer av aktiviteter.

3. Varför är det viktigt att förstå de fyra räknesätten när man arbetar med naturliga tal? Beskriv.

Detta hjälper eleverna att se sambanden mellan räknesätten och deras tillämpningar.

4. Hur påverkar rimlighetsbedömning våra svar i matematik? Ge exempel på en situation där detta fick en betydelse.

Genom att diskutera rimlighetsbedömning lär sig eleverna att värdera sina svar.

5. Kan du tänka dig att skapa ett eget tal med hjälp av positionssystemet? Förklara hur du gör det.

Eleverna får möjlighet att visa kreativitet och förståelse av systemet.

6. Vad skulle hända om vi bytte systemet vi använder för att representera tal? Diskutera fördelar och nackdelar.

Eleverna får tänka kritiskt och analysera möjliga konsekvenser.

7. Ge exempel på hur positionssystemet påverkat historiska kulturer. Vad skulle hända om vi inte hade använt det?

Detta ger eleverna möjlighet att koppla ämnet till historia och kultur.

8. Hur kan vi använda matematik för att lösa problem i vårt dagliga liv? Ge exempel.

Här får eleverna reflektera över och praktiskt tillämpa sina kunskaper i verkliga situationer.

Bedömning

Provet bedöms med 30 poäng totalt. 15 poäng för faktafrågorna (1 poäng per rätt svar) och 15 poäng för de resonerande frågorna (2 poäng vardera).

Poängkrav:

  • E-nivå: 15 poäng
  • C-nivå: 21 poäng
  • A-nivå: 27 poäng (minimum 9 poäng från resonerande frågor)

Modern Tillbaka-knapp