Prov i Matematik för Årskurs 2
Årskurs: 2
Ämne: Matematik
Tema: Taluppfattning, Addition och Subtraktion
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i taluppfattning samt deras förmåga att utföra och förstå addition och subtraktion med naturliga tal. Provets mål är att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper i dessa ämnen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
I årskurs 2 fortsätter eleverna att utveckla sin taluppfattning och arbeta med addition och subtraktion av naturliga tal. Undervisningen ska omfatta strategier för att utföra och kontrollera beräkningar samt förståelse för sambandet mellan dessa operationer. Eleverna ska också introduceras till begrepp som växlande och skriva matematiska uttryck för att lösa problem.
Kunskapskrav:
Eleven kan lösa enklare räkneuppgifter med addition och subtraktion, och använda matematiska begrepp med viss säkerhet. Eleven kan också beskriva och resonera kring sina lösningar samt kontrollera rimligheten i sina beräkningar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är resultatet av 15 + 8?
A. 22
B. 23
C. **23**
D. 24
2. Vilket av följande tal är resultatet av 50 – 17?
A. **33**
B. 32
C. 35
D. 34
3. Vad är 6 + 9?
A. 14
B. **15**
C. 16
D. 13
4. Om jag har 30 äpplen och ger bort 10, hur många har jag kvar?
A. 20
B. 25
C. **20**
D. 30
5. Vad är 45 + 36?
A. 81
B. **81**
C. 82
D. 80
6. Vilket tal kommer efter 29?
A. **30**
B. 31
C. 29
D. 28
7. Vad är 25 – 4?
A. 22
B. 21
C. **21**
D. 20
8. Om du har 15 kr och köper en glass för 7 kr, hur mycket har du kvar?
A. 8 kr
B. 7 kr
C. **8 kr**
D. 6 kr
9. Vad är resultatet av 12 + 23?
A. 35
B. **35**
C. 32
D. 33
10. Om du har 40 rallystickor och ger bort 10, hur många har du kvar?
A. 31
B. **30**
C. 29
D. 32
11. Vilket av följande tal är resultatet av 70 – 19?
A. **51**
B. 52
C. 50
D. 49
12. Vad blir 9 + 13?
A. 22
B. 23
C. **22**
D. 21
13. Vilket är resultatet av 8 – 3?
A. **5**
B. 4
C. 6
D. 7
14. Vad är summan av 18 och 5?
A. 23
B. 24
C. **23**
D. 22
15. Vad blir 30 – 15?
A. 14
B. 12
C. **15**
D. 16
Resonerande frågor
1. Beskriv med egna ord hur du gör när du löser en additionsuppgift.
(Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara sina metoder och resonemang, vilket visar djupare kunskap.)
2. Förklara varför det är viktigt att kontrollera sina svar när man arbetar med addition och subtraktion.
(Syftet är att framhäva vikten av noggrannhet inom matematik och problemlösning.)
3. Ge exempel på en situation i vardagen där addition kan vara användbar och förklara varför.
(Syftet är att koppla matematik till verkliga livssituationer, vilket ger eleverna möjlighet att resonera kring praktisk användning av sina kunskaper.)
4. Vad händer med summan av två tal om vi byter plats på dem? Ge exempel.
(Syftet är att få eleverna att tänka på kommutativa lagen och hur den påverkar matemtisk problemlösning.)
5. Om du får ett felaktigt svar på en uppgift, hur kan du gå vidare för att rätta till det?
(Syftet är att uppmuntra en metodisk och reflekterande process i matematik.)
6. Diskutera med exempel hur växling kan förenkla addition.
(Syftet är att ge eleverna möjligheten att applicera sina kunskaper i mer komplexa situationsproblem.)
7. Beskriv skillnaden mellan addition och subtraktion med egna exempel.
(Syftet är att uppmuntra djupare förståelse av de grundläggande matematiska operationerna.)
8. Vilka strategier använder du för att lösa subtraktionsuppgifter kan du ge exempel?
(Syftet är att få eleverna att dela med sig av sina personliga strategier och resonemang, vilket ger djupare kunskaper.)
Bedömning
Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
Resonerande frågor: Varje korrekt och genomtänkt svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).