Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Matematik

Tema: Uppställning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och förmåga att använda uppställning i matematik, speciellt i samband med addition och subtraktion av naturliga tal.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

  • Naturliga tal och deras egenskaper samt hur talen delas upp och används för att ange antal och ordning.
  • Metoder för beräkningar med naturliga tal, vid huvudräkning, överslagsräkning och skriftlig beräkning.
  • Användning av digitala verktyg vid beräkningar.

[Lgr 22, Matematik, Åk. 1-3]

Betygskriterier

  • Eleven använder och beskriver matematiska begrepp och metoder för att lösa uppgifter.
  • Eleven kan lägga upp och använda olika strategier för att lösa enklare matematiska problem.

[Lgr 22, Matematik, Åk. 3]

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas metoden för att organisera tal i beräkningar?
    • A) Addition
    • B) Uppställning
    • C) Subtraktion
    • D) Multiplikation
  2. Vilket av följande tal är resultatet av 23 + 15?
    • A) 35
    • B) 36
    • C) 38
    • D) 39
  3. Vad innebär subtraktion?
    • A) Att lägga ihop
    • B) Att ta bort
    • C) Att multiplicera
    • D) Att dividera
  4. Vad är summan av 45 + 27?
    • A) 72
    • B) 71
    • C) 70
    • D) 69
  5. Vilken uppställning används för att lösa 58 – 29?
    • A) 58 + 29
    • B) 58 – 29
    • C) 58 x 29
    • D) 29 – 58
  6. Vilket tal är 10 mer än 34?
    • A) 43
    • B) 44
    • C) 45
    • D) 46
  7. Vad är 72 – 15?
    • A) 65
    • B) 57
    • C) 58
    • D) 60
  8. Vilken metod används vid skriftlig beräkning av tal?
    • A) Huvudräkning
    • B) Uppställning
    • C) Överslagsräkning
    • D) Räkna med fingrar
  9. Vad kallas resultatet av addition?
    • A) Differens
    • B) Summa
    • C) Produkt
    • D) Quotient
  10. Vilken av följande är en strategi för att lösa ett matematiskt problem?
    • A) Gissa svaret
    • B) Använda uppställning
    • C) Inte göra något
    • D) Be vänner om hjälp utan att prova själv
  11. Hur skrivs 47 i kolumner vid addition?
    • A) 4 7
    • B) 40 7
    • C) 4 7
    • D) 47
  12. Vilket av följande är korrekt om uppställning för subtraktion?
    • A) Talen skrivs under varandra
    • B) Talen skrivs bredvid varandra
    • C) Talen läggs på en linje
    • D) Talen ska vara på olika papper
  13. Vad är ett exempel på en tvåsiffrig addition?
    • A) 5 + 8
    • B) 34 + 21
    • C) 5 + 28
    • D) 9 + 12
  14. Vilken uppgift stämmer överens med metoden uppställning?
    • A) 15 + 5
    • B) 47 + 36
    • C) 25 – 10
    • D) 30 + 12
  15. Hur kan vi använda uppställning i vardagliga situationer?
    • A) När vi handlar
    • B) När vi spelar
    • C) När vi sover
    • D) När vi pratar

Resonerande frågor

  1. Beskriv hur du gör en uppställning för ett exempel på addition.

    Denna fråga låter eleverna visa sin förståelse för uppställningsmetoden och hur den används.

  2. Vilka strategier använder du för att lösa ett matematiskt problem med uppställning?

    Genom denna fråga får eleverna möjlighet att reflektera över sina egna lösningsstrategier.

  3. Varför är det viktigt att använda uppställning, särskilt med större tal?

    Eleverna visar sin förståelse för fördelarna med uppställning i hanteringen av större tal.

  4. Ge exempel på hur uppställning kan förenkla beräkningar i vardagen.
  5. Kan du beskriva en situation där användning av uppställning skulle kunna förhindra misstag?

    Denna fråga hjälper eleverna att tänka kritiskt och se nyttan av metoden.

  6. Hur kan digitala verktyg hjälpa till i beräkningar med uppställning?

    Eleverna får här chansen att diskutera teknologins roll i matematiken.

  7. Vilka andra metoder kan användas i kombination med uppställning för att lösa problem?

    Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka på alternativa lösningar.

  8. Diskutera skillnaden mellan huvudräkning och uppställning.

    Genom att diskutera skillnaderna kan eleverna se situationer där varje metod är mest effektiv.

Bedömning

Provets faktafrågor består av 15 frågor där varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna ger 3 poäng vardera. För att nå betyg E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).