En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Abrahamitiska religioner

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Religionskunskap

Tema: Introduktion till de abrahamitiska religionerna

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas grundläggande kunskaper om judendom, kristendom och islam, deras förmåga att identifiera viktiga personer, heliga platser och symboler, och att förstå gemensamma drag mellan dessa religioner.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

“Grundläggande kunskaper om judendom, kristendom och islam, samt hur dessa religioner hänger samman och deras gemensamma drag. Eleverna kommer också att få lära sig om viktiga personer, heliga platser och symboler inom dessa religioner.”

Kunskapskrav

Eleven kan samtala om några centrala tankegångar, heliga skrifter och personer inom de abrahamitiska religionerna, och beskriva deras betydelse.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en abrahamitisk religion?

A. En religion som härstammar från Noah

B. En religion som härstammar från Abraham

C. En religion som grundades i Europa

D. En religion som härstammar från Koranen

2. Vilka är de tre abrahamitiska religionerna?

A. Hinduism, buddhism, judendom

B. Judendom, islam, taoism

C. Judendom, kristendom och islam

D. Kristendom, nyhedendom, scientologi

3. Vem är Abraham?

A. En kung i Israel

B. En viktig person inom alla tre religionerna

C. En profet inom hinduismen

D. En apostel i den kristna kyrkan

4. Nämn en symbol för judendom.

A. Krysset

B. Davidstjärnan

C. Halvmånen

D. Svastikan

5. Nämn en symbol för kristendom.

A. Davidstjärnan

B. Krysset

C. Ankh

D. Yin och Yang

6. Vilken av dessa är en helig skrift för judendomen?

A. Bibeln

B. Tanakh

C. Koranen

D. Veda

7. Vilken syn har islam på Gud?

A. Gud har många inkarnationer

B. Gud är en och finns ingen annan

C. Gud är en kvinna

D. Gud är en människas skapelse

8. Vad kallas den heliga platsen för judar i Jerusalem?

A. Klagomuren

B. Tempelberget

C. Klippdomen

D. Betlehem

9. Vad betyder ordet “abrahamitisk”?

A. Det som har med Abraham att göra

B. En typ av traditioner

C. Religiösa ceremonier

D. Medlem av samhället

10. Vilken religion anser Jesus vara Guds son?

A. Judendom

B. Islam

C. Kristendom

D. Buddhism

11. Vilken av följande är en viktig plats för muslimer?

A. Klagomuren

B. Betlehem

C. Kaba i Mecka

D. Golgata

12. I vilken av dessa religioner tas man emot genom dop?

A. Judendom

B. Kristendom

C. Islam

D. Buddhism

13. Vad kallas de heliga skrifterna inom islam?

A. Evangelieboken

B. Koranen

C. Tanakh

D. Veda

14. Vilken symbol är oftast associerad med islam?

A. Korset

B. Davidstjärnan

C. Halvmåne

D. Ankh

15. Vilken är en viktig högtid inom judendomen?

A. Jul

B. Yom Kippur

C. Ramadan

D. Nyår

Resonerande frågor

1. Beskriv betydelsen av Abraham inom judendomen, kristendomen och islam.
Syftet är att ge eleverna möjlighet att förklara skillnader och likheter i synen på Abraham i olika religioner.

2. Hur kan de abrahamitiska religionerna påverka en persons livsval?
Frågan uppmuntrar elever att reflektera över religionernas roll i samhället och individuella beslut.

3. Vad kännetecknar gemensamma drag mellan de abrahamitiska religionerna?
Eleverna får möjlighet att analysera likheter och skillnader mellan religionerna.

4. Diskutera varför symboler är viktiga inom religioner.
Syftet här är att skapa medvetenhet kring symbolernas betydelse och hur de påverkar troende.

5. Vilka värderingar förmedlar de heliga skrifterna inom varje religion?
Eleverna ska reflektera kritiskt över de centrala värderingarna och moralen i de olika religionerna.

6. Hur kan förståelsen av andra religioner påverka interreligiös dialog?
Denna fråga uppmuntrar elever att överväga vikten av förståelse mellan olika religioner.

7. Vilken roll spelar traditioner i att bevara religionernas läror?
Eleverna får tillfälle att diskutera hur traditioner säkerställer att viktiga läror överförs mellan generationer.

8. Hela världen är idag mer sammanlänkad än någonsin. Hur påverkar detta relationerna mellan olika religioner?
Syftet är att utforska vilket inflytande globaliseringen har på religiösa relationer.

Bedömning

Faktafrågor: Totalt 15 poäng (1 poäng per fråga).

Resonerande frågor: Totalt 10 poäng (5 poäng per fråga).

För att nå betyg E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng varav minst 3 poäng från resonerande frågor, och för betyg A krävs 18 poäng varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


×