En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Berättelser från de heliga texterna

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Religionskunskap

Tema: Berättelser från de heliga texterna

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förståelse och kunskap om berättelserna i de heliga texterna samt deras förmåga att reflektera över de moraliska lärdomar som dessa berättelser förmedlar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på utvalda berättelser från judendomens Torah, kristendomens Bibel och islamens Koran. Eleverna får en inblick i viktiga personer och händelser i dessa heliga skrifter samt deras betydelse och budskap.

Kunskapskrav

Eleven kan återberätta och förklara innehållet i några kända berättelser från de abrahamitiska religionerna och diskutera deras värderingar och moraliska lärdomar.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken av följande är en helig skrift inom judendomen?

A) Bibeln

B) Koranen

C) **Torah**

D) Bhagavad Gita

2. Vem är en viktig person i alla tre religionerna?

A) Moses

B) Jesus

C) **Abraham**

D) Muhammad

3. Vad handlar berättelsen om Abraham mest om?

A) Krig

B) **Tro och lydnad**

C) Resor

D) Familj

4. Vilket tema är centralt i Abrahams berättelse?

A) Rättvisa

B) **Relationen till Gud**

C) Vänskap

D) Makt

5. Vilka är de tre heliga texterna i de abrahamitiska religionerna?

A) Vedas, Bibeln och Koranen

B) **Torah, Bibeln och Koranen**

C) Tripitaka, Torah och Koranen

D) Bibeln, Dharma och Koranen

6. Vad betonar Koranen i sina läror?

A) Pingst

B) **Tro på en Gud**

C) Återfödelse

D) Föreskrifter för mat

7. Vilken av följande är inte en abrahamitisk religion?

A) Kristendom

B) Judendom

C) **Hinduism**

D) Islam

8. Vad innebär att ha tro enligt de heliga texterna?

A) **Tillit till Gud**

B) Överflöd av rikedom

C) Att vara perfekt

D) Att följa lagen

9. Vilken moralisk lärdom kan utläsas ur berättelsen om Abraham?

A) Att vara snäll

B) **Att vara trogen sin tro**

C) Att dela med sig

D) Att vara modig

10. Varför är heliga texter viktiga för troende?

A) De är gamla

B) **De ger vägledning och lärdomar**

C) De är roliga att läsa

D) De är vackra

11. Vilken är inte en av de heliga texterna i de abrahamitiska religionerna?

A) Koranen

B) Bibeln

C) **Bhagavad Gita**

D) Torah

12. Vad handlar berättelsen om Noak mest om?

A) Lycka

B) **Tro och räddning**

C) Krig

D) Makt

13. Vilken av följande påståenden stämmer överens med Abrahamitiska religioner?

A) De har inga heliga skrifter

B) **De anser att Gud är en**

C) De följer olika gudar

D) De förnekar liv efter döden

14. Vilken av följande personer är en profet inom islam?

A) **Muhammad**

B) Abraham

C) Jesus

D) Moses

15. Vilka är de värderingar som betonas i berättelserna?

A) Rättvisa

B) **Tro och lojalitet**

C) Vänskap

D) Kärlek

Resonerande frågor

1. Diskutera hur Abraham påverkar troende i dagens samhälle. Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över Abrahams betydelse i nutiden.

2. Hur kan värderingarna från berättelserna tillämpas i vardagen? Här får eleverna en chans att koppla religionens läxor till sina egna liv.

3. Varför är det viktigt att förstå de heliga texterna? Denna fråga uppmanar till kritisk reflektion över betydelsen av religion.

4. Jämför berättelserna från de olika religionerna. Eleverna ges möjlighet att analysera likheter och skillnader, vilket visar djup förståelse.

5. Hur påverkar berättelserna om tro och lydnad våra personliga val? Här kan eleverna reflektera över och koppla religionens budskap till sina egna liv.

6. Vilka lärdomar kan tas med in i framtiden från dessa heliga berättelser? Denna fråga syftar till att uppmuntra långsiktig reflektion och lärande.

7. På vilket sätt kan berättelserna från de heliga texterna inspirera till goda handlingar? Eleverna får möjlighet att diskutera praktisk tillämpning av moraliska lärdomar.

8. Reflektera över vikten av att diskutera och dela berättelserna i en klass. Detta ger dem chansen till metakognition och att tänka på lärandeprocessen.

Bedömning

Provet bedöms utifrån antalet poäng som uppnåtts i både faktafrågor och resonerande frågor. För att uppnå betyg E krävs minst totalt åtta poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×