En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Jämförelse av heliga skrifter

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Jämförelse av heliga skrifter

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om de heliga skrifterna i judendom, kristendom och islam samt deras förmåga att jämföra och analysera dessa texter utifrån centrala teman och betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på de heliga skrifterna i judendom, kristendom och islam. Eleverna kommer att lära sig om skillnaderna och likheterna mellan Torah, Bibeln och Koranen, samt deras betydelse för troende och hur de används i liv och praktik.

Kunskapskrav

Eleven kan namnge de heliga skrifterna inom de abrahamitiska religionerna och beskriva deras innehåll och betydelse, samt jämföra några centrala teman och berättelser.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken helig skrift är knuten till judendomen?
A) Koranen
B) Bibeln
C) **Torah**
D) Tipitaka

2. Vad handlar Nya Testamentet om?
A) Judendomens lagar
B) Kristendomens centrala berättelser
C) **Jesus och de tidiga kristna**
D) Islamiska traditioner

3. Vilken av följande skrifter betraktas som Guds ord i islam?
A) Torah
B) **Koranen**
C) Bibeln
D) Veda

4. Vilken berättelse finns i både Torah och Bibeln?
A) Berättelsen om Muhammad
B) **Berättelsen om Noah**
C) Berättelsen om Moses
D) Berättelsen om Jesus

5. Vad är den heliga skriften inom kristendomen?
A) **Bibeln**
B) Koranen
C) Torah
D) Bhagavad Gita

6. Vilken helig skrift är delad mellan judar och kristna?
A) **Gamla Testamentet**
B) Nya Testamentet
C) Koranen
D) Guru Granth Sahib

7. Vad betyder det att en skrift är “helig”?
A) Den är bunten med andra böcker
B) **Den har en viktig roll för troende**
C) Den skrivs av en berömd författare
D) Den är alltid ny och uppdaterad

8. Vem anses ha mottagit Koranen enligt islam?
A) Moses
B) **Muhammad**
C) Jesus
D) Abraham

9. Vad innehåller Torah?
A) Historiska dokument
B) **Centrala berättelser och lagar för judarna**
C) Berättelser om Jesus
D) Profetior om framtiden

10. Vilket tema återkommer i flera heliga skrifter?
A) Ekonomi
B) **Moral och etik**
C) Musik
D) Politik

11. Hur används Koranen i det dagliga livet av muslimer?
A) Endast vid speciella tillfällen
B) **Som vägledning och andlig läsning**
C) Endast av religiösa ledare
D) Som historiskt dokument

12. Vad är betydelsen av heliga skrifter för troende?
A) **De ger vägledning och lärdomar**
B) De är obetydliga
C) Endast historiska analyser
D) De är källor till underhållning

13. Vilken skrift är en samling av berättelser och lagar för judarna?
A) Koranen
B) **Torah**
C) Buddhas lära
D) Veda

14. Vilket av följande stämmer överens med Koranens budskap?
A) Den är skriven av flera författare
B) **Det är Guds sista uppenbarelse till mänskligheten**
C) Den är en historiebok
D) Den har ingen speciell strukturell betydelse

15. Vad är en av de centrala berättelserna i Bibeln?
A) Berättelsen om Abraham
B) **Berättelsen om skapelsen**
C) Berättelsen om Muhammad
D) Berättelsen om Buddha

Resonerande frågor

1. Jämför och kontrastera hur skapelseberättelsen framställs i Torah och Bibeln.
Syftet med denna fråga är att uppmana eleverna att analysera och förstå likheter och skillnader mellan två heliga skrifter.

2. Hur påverkar de heliga skrifterna deras tro och dagliga liv?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över den praktiska tillämpningen av skrift i livet för troende.

3. Diskutera betydelsen av traditioner som är kopplade till heliga skrifter.
Genom att fokusera på traditionerna kan eleverna utforska kulturell och religiös identitet.

4. Vad kan vi lära oss av de heliga skrifterna i vårt moderna samhälle?
Denna fråga fungerar som en bro mellan religion och nutid, vilket hjälper eleverna att relatera skrifts betydelse nu.

5. Hur påverkar synen på Gud i dessa skrifter skillnaderna i tro och praktik mellan religionerna?
Detta uppmuntrar en djupare förståelse för teologiska skillnader och deras följder för utövarna.

6. Vilken roll spelar tolkning av heliga skrifter för individens förståelse av sin tro?
Att diskutera tolkning visar hur olika perspektiv formar tro och praktik.

7. Vilka likheter kan vi se mellan berättelser i olika heliga skrifter?
Denna fråga syftar till att hjälpa eleverna att identifiera universella teman i olika trosinriktningar.

8. Hur kan en djupare förståelse av dessa skrifter öka toleransen mellan olika religioner?
Genom att tänka på förståelse och tolerans kan eleverna reflektera över mellanmänskliga relationer och interreligiös dialog.

Bedömning

Faktafrågorna ger maximalt 15 poäng och de resonerande frågorna ger maximalt 8 poäng, vilket ger totalt 23 poäng. För att nå betygsnivå E krävs minst 8 poäng, för betygsnivå C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betygsnivå A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).


×