En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Religionskunskap – Religion och samhälle

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Religion och samhälle

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för hur religion påverkar samhället och dess strukturer, samt deras förmåga att ge exempel på normer och lagar kopplade till religiösa värderingar.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll handlar om hur religioner påverkar samhället och dess olika strukturer, inklusive lagar, normer och värderingar. Eleverna kommer att undersöka hur religion kan fungera som en förenande kraft eller en källa till konflikt i olika samhällen.

Kunskapskrav

Eleven kan beskriva och ge exempel på hur religioner påverkar samhällsnormer och lagar samt hur olika religiösa traditioner samexisterar eller kan leda till konflikt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken religion är mest utbredd i världen?

  • A) Judendom
  • B) Kristendom
  • C) Hinduism
  • D) Buddhism

2. Vilken av följande lagar är starkt påverkad av religiösa värderingar?

  • A) Trafiklagar
  • B) Lagar kring livsmedel
  • C) Familjelagar
  • D) Arbetsrätt

3. Vad betyder begreppet sekularisering?

  • A) Ökad religiositet
  • B) Minskad religiös inverkan på samhället
  • C) Religionens ökade makt
  • D) Religionsblandning

4. Vad kallas den judiska sabbaten?

  • A) Ramadan
  • B) Shabbat
  • C) Diwali
  • D) Yule

5. Vilken roll spelar religion ofta i tider av konflikt?

  • A) Ingen roll
  • B) Kan både förena och splittra
  • C) Sällan involverad
  • D) Enbart förenande

6. Vilken högtid firar muslimer i samband med fastan?

  • A) Diwali
  • B) Eid al-Fitr
  • C) Pesach
  • D) Jul

7. Vilket påstående stämmer om judendomen?

  • A) Den har inget heligt språk
  • B) Den är baserad på Torah
  • C) Den firar inte högtider
  • D) Den är den största religionen i världen

8. Vad menas med tolerant hållning i religionsfrågor?

  • A) Att alltid följa sina egna regler
  • B) Att respektera andras tro och övertygelser
  • C) Att undvika all religiös diskussion
  • D) Att kritisera andra religioner

9. I vilket land är sharia-lagar en del av det rättsliga systemet?

  • A) USA
  • B) Saudiarabien
  • C) Japan
  • D) Indien

10. Vilken av följande är inte en abrahamitisk religion?

  • A) Judendom
  • B) Hinduism
  • C) Kristendom
  • D) Islam

11. Enligt Kristendomen, vad är syftet med Jesus Kristus död?

  • A) Att förlora makt
  • B) Att försona människan med Gud
  • C) Att starta en ny religion
  • D) Att skapa konflikter

12. Vad är en viktig aspekt av Hinduism?

  • A) Monoteism
  • B) Månggudstjänst
  • C) Ingen gud
  • D) Sekulär tro

13. Vilken är en vanlig religiös ritual i många kulturer?

  • A) Leka med klossar
  • B) Begravning
  • C) Spela sport
  • D) Resa

14. Vad kan religion skapa i samhället?

  • A) Förvirring
  • B) Gemenskap
  • C) Ensamhet
  • D) Ekonomiska problem

15. Vilket påstående är sant angående Religionsfrihet?

  • A) Det är rätten att praktisera vilken religion man vill
  • B) Det innebär att man inte får utöva religion
  • C) Det är bara tillåtet för kristna att utöva sin tro
  • D) Ingen har rätt till religionsfrihet

Resonerande frågor

1. Hur kan religion både ena och splittra samhällen? (Syftet är att få eleverna att reflektera över och ge exempel på både positiva och negativa effekter religion kan ha.)

2. Vilka värderingar anser du är viktigast att bevara inom en religion för att skapa harmoni i samhället? (Denna fråga uppmanar eleverna att identifiera och argumentera för specifika värderingar.)

3. Hur kan dialog mellan olika religiösa grupper bidra till fredlig samexistens? (Eleverna ges möjlighet att diskutera vikten av kommunikation och förståelse.)

4. På vilket sätt kan du koppla dina egna livserfarenheter till de normer som påverkas av religion? (Här kan eleverna ge personliga exempel och dra kopplingar till teorin.)

5. Vilka exempel från historien kan du nämna där religion har lett till konflikt? (Detta ger eleverna möjlighet att använda historiska fall som argument för sina svar.)

6. Hur påverkar mediernas framställning av religioner vår syn på dessa? (Syftet är att få elever att kritiskt granska medielandskapet och dess påverkan.)

7. Varför är det viktigt att förstå andras religiösa tro och traditioner? (Eleverna uppmanas att reflektera över betydelsen av tolerans och öppenhet.)

8. Hur kan vi arbeta för att motverka fördomar kopplade till religion? (Denna fråga syftar till att uppmuntra konstruktiva förändringar och problemlösning.)

Bedömning

Provet betygsätts med högst 30 poäng: 15 poäng för faktafrågor och 15 poäng för resonerande frågor.

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).

“`


×