“`html
Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Religionskunskap
Tema: Symboler och deras betydelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse av centrala symboler inom judendom, kristendom och islam, samt deras betydelse och användning i religiösa sammanhang.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Lektionens centrala innehåll fokuserar på viktiga symboler inom judendom, kristendom och islam. Eleverna kommer att lära sig om varje symbol, dess betydelse och hur de används i olika sammanhang inom religiös praxis och tradition.
Kunskapskrav
Eleven kan namnge och förklara betydelsen av några centrala symboler inom de abrahamitiska religionerna.
Prov
Faktafrågor
1. Vad symboliserar Davidstjärnan?
A) Kristendom
B) Islam
C) Judendom
D) Ingen av dem
2. Vilken symbol är ofta förknippad med kristendom?
A) Menorah
B) Kors
C) Halvmåne
D) Stjärna
3. Vad representerar den halvmåne som oftast associeras med islam?
A) Judendom
B) Islam
C) Kristendom
D) Ingen av dem
4. Vad är en symbol?
A) En representation av en idé eller tro
B) En fysisk föremål
C) En person
D) Ett sätt att uttrycka känslor
5. Vilken symbol används för att representera islam i många kulturella sammanhang?
A) Krysset
B) Halvmåne och stjärna
C) Menorah
D) Davidstjärnan
6. Vad är syftet med symboler i religion?
A) De representerar och uttrycker tro och identitet
B) De är bara dekorationer
C) De används för att fira högtider
D) De visar rikedom
7. Vilken symbol är kopplad till judiska högtider?
A) Menorah
B) Krysset
C) Halvmåne
D) Fisksymbolen
8. Vilken symbol används ofta av kristna fiskare?
A) Menorah
B) Fisksymbolen
C) Halvmåne
D) Davidstjärnan
9. Vad är ett exempel på en symbol som används inom de abrahamitiska religionerna?
A) Blomma
B) Kors
C) Sten
D) Båt
10. Vilken symbol representerar den judiska tron?
A) Duvans symbol
B) Davidstjärnan
C) Cirkeln
D) Nyckeln
11. Vad är betydelsen av korset inom kristendomen?
A) Representerar Jesus Kristus och hans uppoffring
B) Visar rikedom
C) Enbart en dekoration
D) En symbol för fred
12. Vad säger Davidstjärnan om judisk identitet?
A) Ingenting
B) Den symboliserar den judiska tron
C) Den står för lidande
D) Den är bara en form
13. Hur används den halvmåne som symbol inom islam?
A) Som en dekoration
B) För att representera tro och identitet
C) Endast under högtider
D) För ekonomiska syften
14. Har symbolexempel något gemensamt hos dessa tre religioner?
A) Nej
B) Ja, de är alla kulturella uttryck för tro
C) Ja, de handlar om identifikation
D) Nej, ingen betydelse
15. Vilken av följande är en gemensam symbol bland religionerna?
A) Boken
B) Ingen gemensam symbol
C) Korset
D) Halvmåne
Resonerande frågor
1. Beskriv hur Davidstjärnan kan påverka en judisk persons identitet. Detta ger eleverna möjlighet att reflektera över personlig och religiös identitet.
2. Hur kan korset som symbol samspela med traditioner i kristendomen? Denna fråga uppmuntrar djupare analys av traditionella värden.
3. Jämför och kontrastera användningen av symboler i de abrahamitiska religionerna. Eleverna får chansen att utforska likheter och skillnader.
4. Diskutera vikten av symboler i dagens samhälle. Detta ger utrymme för att koppla religion till modern kultur.
5. Vad kan hända om symboler missförstås? Här uppmanas eleverna att tänka kritiskt kring tolkningar av religiösa symboler.
6. Hur kan en symbol representera flera betydelser beroende på sammanhanget? Eleverna kan visa sin förmåga att analysera symbolik i olika kontexter.
7. Reflektera över en symbol som du har en personlig koppling till. Detta öppnar upp för individuella erfarenheter och tolkningar.
8. Hur kan vi respektera och förstå andras symbolers betydelse? Denna fråga leder till diskussion om interreligiös förståelse och respekt.
Bedömning
Faktafrågorna ger max 15 poäng, medan de resonerande frågorna ger max 8 poäng. För att uppnå E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav minst 3 från de resonerande frågorna), och för A minst 18 poäng (varav minst 5 från de resonerande frågorna).
“`