En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Centrala samhällsfunktioner



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Centrala samhällsfunktioner

Syfte

Syfte med provet är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för samhällsfunktioner samt hur dessa påverkar individers liv och gemenskapen. Provets mål är att eleverna ska kunna identifiera och resonera kring olika samhällsfunktioners betydelse.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska lära sig om olika samhällsfunktioner och hur dessa fungerar i praktiken. Eleverna ska få förståelse för hur skola, vård, och andra samhällsinstitutioner bidrar till samhällets funktion och hur de påverkar individers liv.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på olika samhällsfunktioner och deras betydelse för gemenskapen. Eleven kan också delta i samtal om hur dessa funktioner påverkar deras egna liv och samhället i stort.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är en av följande samhällsfunktioner?
A. Hobby
B. **Skola**
C. Lekpark
D. Sportarena

2. Vilken av följande funktioner är ansvarig för att upprätthålla lag och ordning?
A. Vård
B. **Polis**
C. Skola
D. Brandkår

3. Vad gör vården för oss?
A. **Ger sjukvård**
B. Utbildar oss
C. Underhåller våra hus
D. Ger råd om sport

4. Vilken av följande är inte en samhällsfunktion?
A. Skola
B. Vård
C. **Kafé**
D. Rättsväsende

5. Vad skulle hända om skolan inte fungerade?
A. **Inga utbildningar**
B. Mer fritid
C. Fler lekar
D. Fler jobb

6. Vad är en viktigt roll för brandkåren?
A. **Släcka bränder**
B. Ge medicin
C. Ge lektioner
D. Sända ut nyheter

7. Vem arbetar inom vården?
A. **Doktorer**
B. Brandmän
C. Lärare
D. Poliser

8. Vilken uppgift har skolan?
A. Ordna fester
B. **Utbilda barn**
C. Utföra räddningar
D. Förvalta lagar

9. Vad gör polis för samhället?
A. Underhåller hus
B. **Skyddar människor**
C. Undervisar barn
D. Ser till att gräset växer

10. Vilken funktion handlar om att ge sjukvård?
A. Rättsväsende
B. **Vård**
C. Skola
D. Kommun

11. Vilka jobbar med att släcka bränder?
A. Skolpersonal
B. **Brandmän**
C. Läkare
D. Poliser

12. Vad är syftet med vård?
A. Fira födelsedagar
B. Ge råd om böcker
C. **Hjälpa sjuka**
D. Spela musik

13. Vars fungerar vården?
A. **Sjukhus**
B. Parker
C. Gym
D. Affärer

14. Vad är viktigt i ett samhälle?
A. Fritid
B. **Fungerande samhällsfunktioner**
C. Sköna kläder
D. Lyssna på musik

15. Vad gör en lärare?
A. **Undervisar barn**
B. Släcker bränder
C. Lagar mat
D. Räddar liv

Resonerande frågor

1. Beskriv hur skolan påverkar ditt liv.
Syftet är att eleverna ska kunna reflektera över skolans betydelse.

2. Hur skulle vår samhälle se ut utan polis?
Frågan ger elever möjlighet att tänka kring trygghet och säkerhet.

3. Diskutera vikten av att ha tillgång till vård.
Eleverna ska resonera kring vårdens funktion och betydelse.

4. Vad innebär det att ha fungerande samhällsfunktioner?
Syftet är att eleverna ska kunna förklara och resonera om detta viktiga koncept.

5. Hur upplever du att svensk skola skiljer sig från andra länders skolor?
Denna fråga möjliggör jämförelser och djupare reflektion.

6. Ge exempel på hur ett samhälle kan stödja sina medborgare.
Här uppmanas elever att tänka på konkreta exempel, vilket visar på kritiskt tänkande.

7. Reflektera över din senaste erfarenhet av en samhällsfunktion.
Frågan hjälper elever att koppla teori till verklighet och upplevelser.

8. Varför är det viktigt att förstå samhällsfunktioner?
Eleverna ska resonera kring varför kunskapen kan bidra till ett bättre samhälle.

Bedömning

Provet bedöms enligt följande poängsystem:
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 15 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng.
För att få betyg E krävs 8 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs 12 poäng totalt, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs 18 poäng totalt, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



×