Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Grundläggande politik

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Grundläggande politik

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna visa sin förståelse för grundläggande politiska begrepp, beslut och deras påverkan på samhället. Provets innehåll syftar till att uppmuntra till reflektion över politikens roll i deras vardag och vikten av att engagera sig i samhällsfrågor.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få en grundläggande förståelse för politik och hur beslutsfattande fungerar i samhället. Diskussioner om hur politik påverkar deras vardag och betydelsen av att engagera sig är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på politiska beslut och deras påverkan på samhället. Eleven kan också delta i samtal om politikens roll och hur de kan påverka beslut i sin egen vardag.

Prov

Faktafrågor

1. Vad betyder politik?

A. Hur vi organiserar samhället och fattar beslut.

B. Hur vi leker med varandra.

C. Hur vi påverkar våra vänner.

D. Hur vi gör läxor.

2. Vilken av följande är en aktuell politisk fråga?

A. Sportresultat.

B. Skolmat.

C. Filmer.

D. Djurparkens öppettider.

3. Hur kan vi påverka politiska beslut?

B. Genom att klaga utan att engagera oss.

C. Genom att ignorera frågor.

D. Genom att engagera oss och dela våra åsikter.

4. Varför är det viktigt att lära sig om politik?

A. För att kunna prata om vädret.

B. För att förstå hur våra liv påverkas och hur vi kan delta.

C. För att få högre betyg i matematik.

D. För att kunna spela datorspel.

5. Vad kan vi göra för att visa vad vi tycker?

A. Hålla våra åsikter för oss själva.

B. Rösta i skolval, delta i klassråd.

C. Inte bry sig om andra.

D. Undvika politiska frågor.

6. Hur påverkar politiska beslut våra liv?

A. Genom att inte påverka oss alls.

B. Genom att bestämma om saker vi behöver.

C. Genom att skapa fler regler utan anledning.

D. Genom att hindra oss från att prata.

7. Vad är en politisk affisch?

A. En presentation av ett politiskt tema med bilder och argument.

B. En enkel ritning utan information.

C. En reklam för en ny film.

D. En plansch av djur.

8. Vilken grupp kan påverka politiska beslut i skolan?

A. Endast rektorer.

B. Elever och lärare tillsammans.

C. Skolrådet.

D. Utan inblandning av elever.

9. Vad gör en politisk grupp?

A. Diskuterar och presenterar sina åsikter om aktuella frågor.

B. Leker tillsammans utan diskussion.

C. Gör inget för att påverka beslut.

D. Klipper och klistrar utan att tänka.

10. Vad är syftet med att diskutera politiska frågor i klassrummet?

A. Att undvika att prata.

B. Att förstå och påverka vår vardag.

C. Att tysta dem som är osäkra.

D. Att bara lära sig för provet.

11. Vilken fråga kan ställas för att förstå politikens påverkan?

A. Varför ska vi äta lunch?

B. Hur kan vår röst göra skillnad?

C. Vad såg du på TV igår?

D. Hur mår du idag?

12. Vad kan en affisch innehålla?

A. Bilder, text och argument.

Bara text.

C. Bara bilder.

D. Inga argument.

13. Vad innebär engagemang i politik?

A. Att vi deltar och uttrycker våra åsikter.

B. Att vi inte bryr oss alls.

C. Att vi överlåter allt åt andra.

D. Att vi enbart hushåller frågor för oss själva.

14. Varför är det viktigt att vara engagerad?

A. För att påverka mindre.

B. För att kunna påverka beslut som påverkar oss.

C. För att andra ska bestämma.

D. För att bara fokusera på sig själv.

15. Hur kan man bidra till klassråd?

A. Genom att dela sina åsikter och förslag.

Bara vara tyst.

C. Så länge det inte hjälper.

D. Bara genom att sitta still.

Resonerande frågor

1. Varför tror du det är viktigt att förstå hur beslut fattas i samhället?

Denna fråga ger eleverna möjlighet att reflektera över betydelsen av politik i deras liv.

2. Hur kan du delta i politiska diskussioner utanför skolan?

Frågan låter eleverna tänka på engagemang i deras lokala samhälle.

3. Ge exempel på en politisk fråga som intresserar dig och diskutera varför.

Den här frågan ger utrymme för personlig reflektion och argumentation.

4. Vilka konsekvenser kan ett politiskt beslut ha för din skola?

Denna fråga uppmuntrar till analys av konkreta exempel.

5. Hur skulle du förklara vikten av att rösta till en vän?

Denna fråga testar förmågan att argumentera och förklara komplexa ämnen enkelt.

6. Vad betyder ordet “engagemang” för dig i en politisk kontext?

Frågan fokuserar på individens förståelse av aktivism och deltagande.

7. Kan du ge exempel på hur ungdomar kan påverka politiska beslut?

Ger eleverna möjlighet att diskutera konkret deltagande.

8. Hur har dina åsikter om politik förändrats efter dagens lektion?

Denna fråga uppmuntrar till reflektion över lärande och personlig utveckling.

Bedömning

Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: Varje korrekt och välmotiverat svar ger 2 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).


Modern Tillbaka-knapp