Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Makt
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provet kopplas till det centrala innehållet som lyder: “Den nationella och internationella politiska utvecklingen och dess betydelse” samt “Hur människors livsvillkor påverkas av omvärldens förändringar”.
Kunskapskrav
Provet kopplar till kunskapskraven för betygsnivå E, där eleverna ska kunna:
- Redogöra för och ge exempel på olika former av makt och dess utövare.
- Resonera om hur makt påverkar samhället och individers liv.
Prov
Faktafrågor
- Vad innebär begreppet “makt”?
- a) En åsikt
- b) Förmågan att påverka andra
- c) En känsla
- d) En lag
- Vilken av följande är en form av makt?
- a) Ekonomisk makt
- b) Fysisk makt
- c) Emotionell makt
- d) Social makt
- Vad kallas det när en person har makt över en annan genom beroende?
- a) Strukturell makt
- b) Politisk makt
- c) Social makt
- d) Individuell makt
- Vilken instans i samhället utövar lagstiftande makt?
- a) Regeringen
- b) Riksdagen
- c) Domstolarna
- d) Folket
- Vad beskriver begreppet “systematisk diskriminering”?
- a) Maktutövning som bygger på sociala, ekonomiska eller politiska skillnader
- b) Jämlikhet mellan olika grupper
- c) En tillfällig trend
- d) Social rättvisa
- Vilken av följande faktorer kan påverka maktförhållanden i samhället?
- a) Utbildning
- b) Väder
- c) Klädstil
- d) Djurhållning
- Vad kan vara en konsekvens av maktmissbruk?
- a) Stärkta relationer
- b) Social ojämlikhet
- c) Ekonomisk tillväxt
- d) Mer inflytande till medborgare
- Vilket av följande alternativ beskriver mest effektivt hur makt kan delas upp i ett demokratiskt samhälle?
- a) Maktdelning mellan olika statliga organ
- b) Centralisering av makt
- c) Absolut makt
- d) Makt över samhällsnormer
- Vad menas med “maktens korridorer”?
- a) Platser där maktbeslut fattas bakom stängda dörrar
- b) Utbildningsinstitutioner
- c) Myndigheter
- d) Sociala medier
- Hur påverkar media maktstrukturer i samhället?
- a) Genom att fördela resurser
- b) Genom att påverka opinionen
- c) Genom lagar och regler
- d) Genom att minska information
Resonerande frågor
- Diskutera hur maktstrukturer kan påverka ungas liv och möjligheter i samhället.
Syftet är att låta eleverna visa insikt i maktens sociala funktion och dess påverkan på livsvillkor.
- Analysera skillnaderna mellan formell och informell makt i en organisation eller ett samhälle.
Denna fråga ger möjlighet till djupare analys och reflektion över maktens olika aspekter.
- Reflektera över hur digitaliseringen påverkar maktstrukturer.
Elever ges möjlighet att diskutera aktuella fenomen och förändringar i maktrelationer.
- Resonera kring konsekvenser av maktmissbruk för olika grupper i samhället.
Syftet är att elever ska kunna se sambanden mellan makt, ojämlikhet och sociala konsekvenser.
- Diskutera vilken roll utbildning spelar i att forma eller utmana maktstrukturer.
Dennna fråga syftar till att uppmuntra elever att se utbildningens betydelse i samhället.
Bedömning
- Faktafrågor: Varje korrekt svar ger 1 poäng.
- Resonerande frågor: Varje svar bedöms och kan ge mellan 1-3 poäng beroende på djup och kvalitet i resonemanget.
Antal poäng för betyg:
- E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)