Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Medborgarskap och ansvar
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppen medborgarskap, ansvar och delaktighet i samhället. Eleverna ska kunna visa på sina kunskaper kring rättigheter och skyldigheter samt ge exempel på hur man kan bidra till gemenskapen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om medborgarskap och vad det innebär att vara en aktiv och ansvarig medborgare i samhället. Diskussioner kring rättigheter, skyldigheter och hur man kan delta i samhällslivet är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på vad medborgarskap innebär och vad det innebär att vara en ansvarig medborgare. Eleven kan också delta i samtal om sina ansvar och hur man kan bidra till gemenskapen.
Prov
Faktafrågor
1. Vad innebär det att vara medborgare?
- A. Att ha rättigheter och skyldigheter i en gemenskap
- B. Att bara bo i ett land
- C. Att rösta i val
- D. Att ha en skolgång
2. Vad är en rättighet som medborgare?
- A. Rätt till utbildning
- B. Rätt att bestämma allt i samhället
- C. Rätt till egen bil
- D. Rätt att bestämma andras rättigheter
3. Vilken skyldighet har en medborgare?
- A. Att gå till skolan
- B. Att följa lagar
- C. Att hjälpa alla i samhället
- D. Att vara borta från arbete
4. Hur kan man bidra till sin gemenskap?
- A. Genom att städa i sitt område
- B. Genom att alltid vara tyst
- C. Genom att ignorera andra
- D. Genom att klaga på andra
5. Ett exempel på medborgarskapsansvar är:
- A. Att hjälpa äldre
- B. Att bara tänka på sig själv
- C. Att alltid vara negativ
- D. Att inte vara närvarande
6. Vilket av följande är en positiv handling för gemenskapen?
- A. Att skratta åt andra
- B. Att delta i klassråd
- C. Att stänga dörren i ansiktet på någon
- D. Att klippa i andras böcker
7. Vilken aktivitet kan du göra i skolan för att vara en aktiv medborgare?
- A. Hålla rent i skolan
- B. Bryta mot regler
- C. Ignorera lärare
- D. Inte delta i diskussioner
8. Vad är viktigt för att förstå sina rättigheter och skyldigheter?
- A. Att läsa lagar noggrant
- B. Att sova hela dagen
- C. Att inte lyssna på andra
- D. Att bara tänka på sin egen åsikt
9. En aktiv medborgare är den som:
- A. Deltar i samhället
- B. Håller sig isolerad
- C. Låter andra ta beslut
- D. Endast ser på TV
10. Vilken av följande är inte en rättighet som medborgare?
- A. Rätt till utbildning
- B. Rätt att göra sina åtaganden
- C. Rätt att påverka samhället
- D. Rätt att stjäla
11. Vad kan vara en skyldighet i skolan?
- A. Att respektera andra elever
- B. Att vara oärlig
- C. Att prata hela tiden
- D. Att ignorera läxor
12. En god medborgare är någon som:
- A. Bryr sig om sin miljö
- B. Enbart tänker på sig själv
- C. Aldrig deltar i aktiviteter
- D. Undviker sina skyldigheter
13. Hur kan du bidra till gemenskapen?
- A. Genom att låna böcker till andra
- B. Genom att inte pratar med folk
- C. Genom att alltid vara ensam
- D. Genom att klaga på allt
14. Vad betyder det att ta ansvar för sin omgivning?
- A. Att hjälpa till där det behövs
- B. Att lämna skräp på gatan
- C. Att bara tänka på sina egna saker
- D. Att inte bry sig vad som händer
15. Varför är det viktigt att prata om medborgarskap?
- A. För att förstå sina rättigheter och skyldigheter
- B. För att bara kunna klaga på andra
- C. För att undvika ansvar
- D. För att inte delta i samhället
Resonerande frågor
6. Beskriv vad medborgarskap innebär för dig och varför.
Syfte: Ge elever möjlighet att reflektera över sin egen förståelse av medborgarskap.
7. Hur kan en ansvarig medborgare påverka sin omgivning?
Syfte: Uppmuntra elever att tänka på sina handlingars inverkan i samhället.
8. Diskutera en situation där du har tagit ansvar. Vad hände och hur påverkade det dig och andra?
Syfte: Låta elever visa på personlig erfarenhet och reflektion kring ansvar.
9. Varför tror du att det är viktigt att förstå sina rättigheter som medborgare?
Syfte: Få elever att tänka kritiskt kring medborgarskap och rättigheter.
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 12 poäng. För att uppnå betyg E krävs 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).