Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Migration – orsaker och konsekvenser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskap om migration, dess orsaker och konsekvenser för både individer och samhälle. Provets design syftar till att stimulera diskussioner och reflektioner kring migrationens inverkan på människors livsvillkor.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om migration och dess orsaker samt konsekvenser för både individer och samhälle. Diskussioner om att förstå olika människors livsvillkor och hur migration påverkar dem är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på olika orsaker till migration och kan delta i samtal om migrationens effekter på individen och samhället. Eleven kan också beskriva hur människor kan skilja sig åt beroende på sina livsvillkor och bakgrund.
Prov
Faktafrågor
- Vad betyder migration?
- A) Att flytta inom samma stad
- B) Att besöka ett annat land
- C) Att flytta från ett ställe till ett annat, ofta till ett annat land
- D) Att stanna kvar på samma plats
- Vilken är en vanlig orsak till migration?
- A) Fritidsintressen
- B) Krig eller förföljelse
- C) Förändringar i vädret
- D) Skolrelaterade frågor
- Hur kan migration påverka ett samhälle?
- A) Genom att minska befolkningen
- B) Genom att tillföra nya kulturer och erfarenheter
- C) Genom att få fler människor att bo ensamma
- D) Genom att förstöra lokala traditioner
- Vilka känslor kan en migrant uppleva?
- A) Glädje alltid
- B) Rädsla, hopp eller osäkerhet
- C) Aldrig att känna något
- D) Enbart glädje
- Vad kan vi göra för att vara snälla mot migranter?
- A) Hjälpa dem att känna sig välkomna och inkluderade
- B) Ignorera dem
- C) Vara skeptiska mot dem
- D) Stänga dörren för dem
- Vilket av följande är en effekt av migration?
- A) Mångfald av kulturer i samhället
- B) Enbart problem för samhället
- C) Att alla flyttar utomlands
- D) Att det alltid är krig
- Vad kan en migrerande person söka efter när de flyttar?
- A) En ny hobby
- B) Bättre livsvillkor
- C) Fler vänner i det gamla landet
- D) Roligare filmer
- När kan människor välja att migrera?
- A) Endast när de har råd
- B) När de känner sig hotade eller söker bättre livsmöjligheter
- C) Endast på semester
- D) Enbart vid familjehändelser
- Vilka av följande faktorer kan påverka en persons beslut att migrera?
- A) Endast familjefaktorer
- B) Endast jobbmöjligheter
- C) Både familjefaktorer och jobbmöjligheter
- D) Inga faktorer
- Vad kan en berättelse om migration hjälpa oss att förstå?
- A) Att migration är ett val för alla
- B) De personliga upplevelserna och känslorna hos migranter
- C) Att migranter är alltid olyckliga
- D) Att migration är alltid en negativ erfarenhet
- Vilken roll har empati i diskussioner om migration?
- A) Ingen roll alls
- B) Det hjälper oss att förstå och stödja varandra
- C) Endast en roll i skolan
- D) Endast en roll i familjen
Resonerande frågor
- Diskutera varför människor migrerar och ge exempel på olika orsaker. Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt om migrationens komplexitet.
- Reflektera över hur migration kan påverka en persons identitet. Denna fråga bidrar till djupare förståelse av individers erfarenheter.
- Hur kan vi som samhälle stödja migranter? Denna fråga uppmuntrar eleverna att tänka på praktiska lösningar och empatiska åtgärder.
- Vilka samhälleliga fördelar kan komma från migration? Frågan ger plats för positiva perspektiv och diskussioner om mångfald.
- Hur kan kulturförändringar påverka ett samhälle? Denna fråga stimulerar reflektion över kulturens dynamiska natur.
- Vad betyder det att vara medmänsklig i samband med migration? Frågan syftar till att fördjupa elevernas insikt om empati och stöd för andra.
- Vilka olika livsvillkor kan migranter stå inför? Denna fråga uppmanar till en jämförelse av olika situationer och kontexter.
- Hur kan berättelser om migration förändra vår syn på migranter? Frågan uppmuntrar till reflektivt tänkande och kritisk granskning av fördomar.
Bedömning
Faktafrågorna ger 1 poäng vardera, vilket ger totalt 10 poäng. Varje resonerande fråga bedöms till max 2 poäng, vilket ger totalt 16 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).