Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 2. Samhällskunskap – Normer och regler

Provkonstruktion

Årskurs: 2

Ämne: Samhällskunskap

Tema: Att leva tillsammans – normer och regler

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för normer och regler samt deras betydelse i sociala sammanhang. Provets frågor är utformade för att eleverna ska kunna visa sina kunskaper om hur dessa normer och regler påverkar deras liv och relationer med andra.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om normer och regler samt förståelse för hur dessa påverkar deras liv och relationer med andra. Diskussioner kring gemenskap, att leva tillsammans och sociala relationer är centrala teman.

Kunskapskrav

Eleven kan ge exempel på regler och normer samt deras betydelse för gemenskapen. Dessutom kan eleven delta i samtal om hur normer och regler påverkar det dagliga livet i skola och hem.

Prov

Faktafrågor

  1. Vad kallas en oskriven regel för beteende?

    A) Lag

    B) Norm

    C) Regel

    D) Standard
  2. Vilken av följande är ett exempel på en regel i skolan?

    A) Var artig

    B) Ha kul

    C) Var tyst under lektionen

    D) Komma precis i tid
  3. Varför är det viktigt att ha regler?

    A) För att skapa bråk

    B) För att skapa en trygg miljö

    C) För att göra livet tråkigt

    D) För att ingen ska lyssna
  4. Vad kan hända om vi bryter mot en regel?

    A) Man blir omtyckt

    B) Det kan leda till konsekvenser

    C) Ingen kommer att märka det

    D) Det är inget att bry sig om
  5. Nämn ett exempel på en gemensam regel i klassen?

    A) Ingen får prata

    B) Respektera varandra

    C) Komma sent

    D) Ingen får vara glad
  6. Vad menas med en gemenskap?

    A) Många individer utan relationer

    B) En grupp människor som samarbetar och har liknande värderingar

    C) Ett ensamt liv

    D) Att vara tyst
  7. Hur kan vi skapa gemensamma regler?

    A) Genom att ignorera varandra

    B) Genom att låta en person bestämma

    C) Genom att diskutera och komma överens

    D) Genom att skriva en bok
  8. Vad kallas det när vi bryter mot en regel?

    A) Att bryta mot normer

    B) Att vinna

    C) Att vara snäll

    D) Att följa med
  9. Vad är syftet med normer?

    A) För att alla ska vara lika

    B) För att ge riktlinjer för beteende

    C) För att förvirra människor

    D) För att vara sträng
  10. Vad gör vi om en regel inte följs?

    A) Ignorerar det

    B) Diskuterar konsekvenserna och hittar en lösning

    C) Skapar nya regler

    D) Byter klass
  11. Varför är normer viktiga i en klass?

    A) De hjälper oss att förstå hur vi ska bete oss tillsammans

    B) De gör oss trötta

    C) De finns för att vara svåra

    D) De är alltid fel
  12. En regel som vi alla är överens om kallas vad?

    A) Oskriven regel

    B) Gemensam överenskommelse

    C) Felaktig regel

    D) Regel 101
  13. Hur påverkar regler vårt dagliga liv?

    A) De hjälper oss att veta vad som är okej att göra

    B) De gör livet svårare

    C) De skapar problem

    D) De har ingen effekt
  14. Vad kallar vi det när vi sätter upp regler tillsammans?

    A) Klassrumsregelverk

    B) Arbetsplats

    C) Spelregler

    D) Normer
  15. Varför ska vi diskutera normer och regler i klassen?

    A) Det är roligt

    B) För att skapa förståelse och gemenskap

    C) För att bli osams

    D) För att undvika arbete

Resonerande frågor

  1. Resonera om vad normer innebär för samhället.

    Syftet är att eleverna ska reflektera över normers betydelse och deras konsekvenser i samhället.
  2. Diskutera varför vissa regler kan vara svåra att följa.

    Denna fråga ger elever möjlighet att tänka kritiskt kring reglernas roll och utmaningar.
  3. Ge exempel på hur regler kan påverka våra känslor.

    Här kan eleverna visa insikt om hur regler relaterar till känslor och relationer.
  4. Hur kan vi hantera situationer där regler inte följs?

    Eleverna får chansen att diskutera problemlösning och konflikthantering.
  5. Vad tycker du är den viktigaste regeln i klassrummet och varför?

    Denna fråga låter eleverna uttrycka sina åsikter och värderingar.
  6. Hur kan vi skapa bättre förståelse för regler hos yngre barn?

    Eleverna ges möjlighet att diskutera och föreslå strategier för lärande.
  7. Resonera kring ett exempel när en regel är oförutsedd och hur vi kan hantera det.

    Denna fråga utmanar eleverna att tänka på flexibiliteten i regler.
  8. Vad händer i en klass där normerna inte följs?

    Eleverna ges möjlighet att reflektera över konsekvenserna av att bryta mot gemensamma normer.

Bedömning

Faktafrågor bedöms med 1 poäng per korrekt svar, totalt 15 poäng. Resonerande frågor bedöms med 3 poäng per fråga, totalt 24 poäng. För att uppnå betyg E krävs minst 8 poäng, varav 0 poäng från resonerande frågor. För betyg C krävs minst 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor. För betyg A krävs minst 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.


Modern Tillbaka-knapp
×