Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Centrala rättigheter och skyldigheter
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av rättigheter och skyldigheter i samhället, samt deras förmåga att reflektera över och diskutera dessa begrepp utifrån sin egen vardag.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I det centrala innehållet för samhällskunskap i årskurs 2 ingår att eleverna ska få kunskap om rättigheter och skyldigheter i samhället, inklusive betydelsen av barnets rättigheter. Diskussioner om hur dessa rättigheter och skyldigheter påverkar vardagen och samhällets funktion är centrala teman.
Kunskapskrav
Eleven kan ge exempel på sina egna rättigheter och skyldigheter samt kan delta i samtal om varför dessa är viktiga. Eleven kan också beskriva hur rättigheter och skyldigheter hänger ihop i samhället.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en rättighet?
A) Något man måste göra
B) Något man har rätt till
C) Något man får betala för
D) Något bara vuxna har
2. Vilken rättighet har barn enligt FN:s Barnkonvention?
A) Rätten till utbildning
B) Rätten att arbeta
C) Rätten att bestämma själv
D) Rätten att flytta hemifrån
3. Vad är en skyldighet?
A) Något man kan välja att göra
B) Något man måste följa
C) Något som är valfritt
D) Något man får betala för
4. Vilken av följande är en skyldighet för barn?
A) Att leka på rasten
B) Att bestämma vad man ska äta
C) Att ha kul i skolan
D) Att gå till skolan
5. Hur kan man förebygga att rättigheter inte respekteras?
A) Genom att vara tyst
B) Genom att prata om sina rättigheter
C) Genom att ignorera problemet
D) Genom att bara tänka på sig själv
6. Vad innebär barnets rättigheter i praktiken?
A) Barn får bestämma allt
B) Barn har rätt till skydd och omsorg
C) Barn ska alltid vara tysta
D) Barn får inte ha några åsikter
7. Vilken är ett exempel på en rättighet?
A) Rätt att gå hem när man vill
B) Rätt att bestämma sin egen tid
C) Rätt till lek och fritid
D) Rätt att vara ensam
8. Vad menas med ansvar?
A) Att göra vad man vill
B) Att följa sina skyldigheter
C) Att inte tänka på andra
D) Att bara ta hand om sig själv
9. Hur hör rättigheter och skyldigheter ihop?
A) Man har bara rättigheter
B) Man måste följa sina skyldigheter för att få sina rättigheter
C) Rättigheter och skyldigheter är samma sak
D) Man behöver inte tänka på dem
10. Vilka kan hjälpa till att se till att rättigheter respekteras?
A) Enskilda personer
B) Bara föräldrar
C) Samhället som helhet
D) Ingen kan göra något
11. Vad kan man göra om ens rättigheter inte respekteras?
A) Låta bli att göra något
B) Berätta för ingen
C) Berätta för en vuxen
D) Skapa egna regler
12. Vad betyder det att delta i diskussioner om rättigheter?
A) Att bara lyssna
B) Att dela med sig av sina åsikter
C) Att tyst stå tillbaka
D) Att bara säga vad man tycker
13. Vad gör man om man är osäker på sina rättigheter?
A) Frågar en vuxen
B) Försöker lista ut själv
C) Ger upp
D) Pratar aldrig om det
14. Vilka rättighetsaspekter kan vara viktiga i skolan?
A) Rätten att få leka
B) Rätten att prata med kompisar
C) Rätten till en trygg miljö
D) Rätten att skippa skolarbetet
15. Hur kan man visa att man respekterar andras rättigheter?
A) Genom att ignorera dem
B) Genom att vara snäll och hjälpsam
C) Genom att vara tyst
D) Genom att bara tänka på sig själv
Resonerande frågor
1. Beskriv en situation där du har kämpat för någon annans rättigheter.
Syftet med denna fråga är att få eleverna att reflektera över sina egna erfarenheter av att främja rättigheter.
2. Hur skulle du reagera om dina rättigheter kränktes, och varför?
Denna fråga ger möjlighet att uttrycka sina känslor och tankar kring vikten av att stå upp för sina rättigheter.
3. Förklara kopplingen mellan rättigheter och skyldigheter med ett konkret exempel från din vardag.
Frågan utmanar eleverna att tänka kritiskt och analysera sin egen situation med koppling till samhället.
4. Hur kan vi som klass arbeta tillsammans för att säkerställa att allas rättigheter respekteras?
Denna fråga uppmuntrar samarbete och engagemang i klassrummet.
5. Vilka konsekvenser kan det få om rättigheter och skyldigheter inte respekteras?
Genom att reflektera över konsekvenser kan eleverna få en djupare förståelse för samhällsfrågor.
6. Ge exempel på hur du själv kan bidra till att göra dina rättigheter kända.
Denna fråga öppnar upp för personlig reflektion och ansvarstagande.
7. Vilka delar av Barnkonventionen tycker du är mest relevanta för dig, och varför?
Frågan utmanar eleverna att tänka över vad som betyder mest för dem personligen.
8. Diskutera hur man kan främja medvetenhet om rättigheter och skyldigheter i skolan.
Denna fråga uppmuntrar till kreativt tänkande och förslag på förbättringar i skolmiljön.
Bedömning
Faktafrågorna ger möjlighet att uppnå en total av 15 poäng. Varje korrekt svar ger 1 poäng. De resonerande frågorna kan ge upp till 3 poäng vardera, beroende på kvaliteten på svaret.
För betyg E krävs minst 8 poäng, för betyg C minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).