Provkonstruktion
Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Meningsbyggnad
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper i meningsbyggnad inom svenska språket. Provets mål är att ge en tydlig bild av elevernas förmåga att konstruera och analysera meningar, vilket är en grundläggande färdighet i språket.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Provets koppling till läroplanens centrala innehåll omfattar följande:
– “Språkets strukturer, inklusive ordföljd och meningsbyggnad.”
Kunskapskrav
Provets koppling till ämnets kunskapskrav innefattar:
– “Eleven kan anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.”
– “Eleven kan ge exempel på och använda språkliga regler för meningsbyggnad.”
– “Eleven kan formulera sig i skrift och tala så att det blir begripligt för mottagaren.”
Prov
Faktafrågor
- Vilket av följande är en korrekt mening?
- a) Hon äter äpple.
- b) Hon äter ett äpple.
- c) Hon äter äpplen.
- d) Hon äter en äpple.
- Vilken ordföljd är korrekt för en påstående mening?
- a) Subjekt – verb – objekt.
- b) Objekt – subjekt – verb.
- c) Verb – subjekt – objekt.
- d) Subjekt – objekt – verb.
- Vad saknas i meningen “Katten __________ på mattan.”
- a) ligger
- b) ligger.
- c) ligger ner.
- d) ligger på.
- Vilken av följande meningar är en fråga?
- a) Vad gör du?
- b) Du gör mat.
- c) Jag äter en smörgås.
- d) Solen skiner.
- Vilken mening använder rätt ordföljd?
- a) Mormor bakar kanelbullar.
- b) Kanelbullar mormor bakar.
- c) Bakade mormor kanelbullar.
- d) Bullar kanel mormor bakar.
- Vilket ord är ett subjekt i meningen “Barnen leker”?
- a) leker
- b) Barnen.
- c) på
- d) för.
- Vilken av dessa meningar är felaktig?
- a) Jag är glad varje dag.
- b) Varje dag är jag glad.
- c) Glad är jag varje dag.
- d) Jag glad varje dag.
- Hur börjar en mening alltid?
- a) Med ett objekt.
- b) Med en stor bokstav.
- c) Med en punkt.
- d) Med ett verb.
- Vilket av följande ord beskriver en handling?
- a) skön
- b) springa
- c) röd
- d) högt.
- Vad kallar man en mening som inte är fullständig?
- a) Huvudsats
- b) Bisats
- c) Hel mening
- d) Sats
- I meningen “Lisa går till skolan,” vad är “till skolan”?
- a) Subjekt
- b) Prepositionsfras
- c) Verb
- d) Adverb.
- Vilket av följande är inte en mening?
- a) Äpple.
- b) Jag gillar äpplen.
- c) Hon kommer hem.
- d) Vi åker på semester.
Resonerande frågor
- Förklara varför meningsbyggnad är viktig för att göra kommunikationen tydlig. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera språkliga strukturer.)
- Beskriv skillnaden mellan huvud- och bisatser. Ge exempel. (Här ges eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för meningsbyggnad.)
- Hur kan ordföljden påverka betydelsen av en mening? Illustrera med ett exempel. (Denna fråga testar elevens kritiska tänkande och språkförståelse.)
- Diskutera hur man kan använda varierad meningsbyggnad för att göra en text mer intressant. (Elever ges chans att reflektera över stil och variation i språket.)
- Ge två exempel på meningar med samma ord men olika ordföljd och förklara skillnaden i betydelse. (Syftar till att bedöma elevens förmåga att jämföra och analysera.)
- Reflektera över varför det är viktigt att använda stor bokstav i början av en mening. (Här bedöms elevens kunskap om språkliga regler.)
- Diskutera hur man kan utveckla sina meningar för att göra dem mer informativa och beskrivande. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa kreativitet och språkfärdighet.)
Bedömning
Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 12 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 21 poäng.
Antal poäng som krävs:
– E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
– C-nivå: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
– A-nivå: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).