Prov. Åk. 2. Svenska – Meningsbyggnad

Provkonstruktion

Årskurs: 2
Ämne: Svenska
Tema: Meningsbyggnad

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper i meningsbyggnad inom svenska språket. Provets mål är att ge en tydlig bild av elevernas förmåga att konstruera och analysera meningar, vilket är en grundläggande färdighet i språket.

Koppling till styrdokument
Centralt innehåll

Provets koppling till läroplanens centrala innehåll omfattar följande:
– “Språkets strukturer, inklusive ordföljd och meningsbyggnad.”

Kunskapskrav

Provets koppling till ämnets kunskapskrav innefattar:
– “Eleven kan anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang.”
– “Eleven kan ge exempel på och använda språkliga regler för meningsbyggnad.”
– “Eleven kan formulera sig i skrift och tala så att det blir begripligt för mottagaren.”

Prov
Faktafrågor
  1. Vilket av följande är en korrekt mening?
    • a) Hon äter äpple.
    • b) Hon äter ett äpple.
    • c) Hon äter äpplen.
    • d) Hon äter en äpple.
  2. Vilken ordföljd är korrekt för en påstående mening?
    • a) Subjekt – verb – objekt.
    • b) Objekt – subjekt – verb.
    • c) Verb – subjekt – objekt.
    • d) Subjekt – objekt – verb.
  3. Vad saknas i meningen “Katten __________ på mattan.”
    • a) ligger
    • b) ligger.
    • c) ligger ner.
    • d) ligger på.
  4. Vilken av följande meningar är en fråga?
    • a) Vad gör du?
    • b) Du gör mat.
    • c) Jag äter en smörgås.
    • d) Solen skiner.
  5. Vilken mening använder rätt ordföljd?
    • a) Mormor bakar kanelbullar.
    • b) Kanelbullar mormor bakar.
    • c) Bakade mormor kanelbullar.
    • d) Bullar kanel mormor bakar.
  6. Vilket ord är ett subjekt i meningen “Barnen leker”?
    • a) leker
    • b) Barnen.
    • c) på
    • d) för.
  7. Vilken av dessa meningar är felaktig?
    • a) Jag är glad varje dag.
    • b) Varje dag är jag glad.
    • c) Glad är jag varje dag.
    • d) Jag glad varje dag.
  8. Hur börjar en mening alltid?
    • a) Med ett objekt.
    • b) Med en stor bokstav.
    • c) Med en punkt.
    • d) Med ett verb.
  9. Vilket av följande ord beskriver en handling?
    • a) skön
    • b) springa
    • c) röd
    • d) högt.
  10. Vad kallar man en mening som inte är fullständig?
    • a) Huvudsats
    • b) Bisats
    • c) Hel mening
    • d) Sats
  11. I meningen “Lisa går till skolan,” vad är “till skolan”?
    • a) Subjekt
    • b) Prepositionsfras
    • c) Verb
    • d) Adverb.
  12. Vilket av följande är inte en mening?
    • a) Äpple.
    • b) Jag gillar äpplen.
    • c) Hon kommer hem.
    • d) Vi åker på semester.
Resonerande frågor
  1. Förklara varför meningsbyggnad är viktig för att göra kommunikationen tydlig. (Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera språkliga strukturer.)
  2. Beskriv skillnaden mellan huvud- och bisatser. Ge exempel. (Här ges eleverna möjlighet att visa djupare förståelse för meningsbyggnad.)
  3. Hur kan ordföljden påverka betydelsen av en mening? Illustrera med ett exempel. (Denna fråga testar elevens kritiska tänkande och språkförståelse.)
  4. Diskutera hur man kan använda varierad meningsbyggnad för att göra en text mer intressant. (Elever ges chans att reflektera över stil och variation i språket.)
  5. Ge två exempel på meningar med samma ord men olika ordföljd och förklara skillnaden i betydelse. (Syftar till att bedöma elevens förmåga att jämföra och analysera.)
  6. Reflektera över varför det är viktigt att använda stor bokstav i början av en mening. (Här bedöms elevens kunskap om språkliga regler.)
  7. Diskutera hur man kan utveckla sina meningar för att göra dem mer informativa och beskrivande. (Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa kreativitet och språkfärdighet.)
Bedömning

Faktafrågor: 1 poäng per fråga, totalt 12 poäng.
Resonerande frågor: 3 poäng per fråga, totalt 21 poäng.

Antal poäng som krävs:
E-nivå: Minst 8 poäng totalt.
C-nivå: Minst 12 poäng totalt (inklusive minst 3 poäng från resonerande frågor).
A-nivå: Minst 18 poäng totalt (inklusive minst 5 poäng från resonerande frågor).


×