Prov på Djurens Livsmiljöer
Årskurs
3
Ämne
Bild
Tema
Djurens livsmiljöer
Syfte
Syftet med provet är att ge eleverna möjlighet att visa sina kunskaper kring djur och deras livsmiljöer genom att skapa bilder och svara på frågor som relaterar till teman för lektionen.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
I årskurs 3 ska eleverna ges möjlighet att utforska och förstå olika djur och deras livsmiljöer.
Kunskapskrav
Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva och reflektera över sina skapelser och de val de gör.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket djur lever mest i vatten?
- A. Elefant
- B. Katt
- C. Delfin
- D. Hund
2. Vilken typ av livsmiljö är en öken?
- A. Kall och blöt
- B. Varm och torr
- C. Blåsig och kall
- D. Grön och fuktig
3. Vilket av följande djur är ett rovdjur?
- A. Ko
- B. Lejon
- C. Häst
- D. Kanin
4. Vad kallas djur som lever i träden?
- A. Trädlevande djur
- B. Marklevande djur
- C. Vattendjurs
- D. Flygande djur
5. Vilket djur är känt för sin kamouflage?
- A. Herkulesbaggen
- B. Kameleon
- C. Papegoja
- D. Björn
6. Vilket föremål används vanligtvis för att måla?
- A. Penna
- B. Pensel
- C. Suddgummi
- D. Sax
7. Vilket av dessa djur lever i en flock?
- A. Varg
- B. Ensam katt
- C. Sköldpadda
- D. Krokodil
8. Vilket djur är känt för att flyga på natten?
- A. Örn
- B. Uggla
- C. Duvor
- D. Fågelbo
9. Vilken typ av boende har en bäver?
- A. Högt uppe i träd
- B. I vatten
- C. I hål i marken
- D. På landsbygden
10. Vilket djur lever i en kolonin?
- A. Uggla
- B. Myra
- C. Hund
- D. Skunk
11. Vad äter en växtätare?
- A. Kött
- B. Växter
- C. Insekter
- D. Frukt
12. Vilket av följande djur är känt för sina långa ben?
- A. Får
- B. Känguru
- C. Hamster
- D. Sköldpadda
13. Vilket av dessa har vingar?
- A. Sköldpadda
- B. Fågel
- C. Ko
- D. Groda
14. Vilket av följande djur är en insekt?
- A. Fjäril
- B. Råtta
- C. Uggla
- D. Hund
15. Vad kallas djur som kan leva både i vatten och på land?
- A. Fiskar
- B. Fåglar
- C. Amfibier
- D. Skalbaggar
Resonerande frågor
1. Beskriv ett djur och dess livsmiljö, samt varför just denna livsmiljö är viktig för djuret. Syftet är att bedöma elevens förmåga att analysera samband mellan djur och deras livsmiljöer.
2. Hur skulle ett djur förändras om dess livsmiljö plötsligt förstördes? Syftet är att undersöka elevens förståelse för ekologi och djuranpassningar.
3. Vilka färger valde du att använda för att representera djurets livsmiljö, och varför? Syftet är att värdera elevens reflektion över sina val av material och färg.
4. Vilka tekniker använde du för att framhäva detaljer i din bild? Syftet är att se hur eleven reflekterar över sina skapandeprocesser.
5. Hur skulle du beskriva vikten av att bevara olika livsmiljöer för djuren? Syftet är att bedöma elevens insikt i miljöfrågor och bevarande.
6. Kan du ge exempel på djur som anpassar sig till förändringar i sitt livsmiljö? Syftet är att testa elevens kunskap om anpassningar i djurriket.
7. Hur kan konstverk bidra till att öka medvetenheten om djurens livsmiljöer? Syftet är att bedöma elevens förmåga att koppla konstnärligt uttryck till miljöfrågor.
8. Vilken känsla ville du förmedla genom din bild av djuret i dess livsmiljö, och hur? Syftet är att se hur eleven kan formulera en personlig vision i sitt konstverk.
Bedömning
Faktafrågor: varje korrekt svar ger 1 poäng. Resonerande frågor: varje resonerande fråga kan ge upp till 3 poäng beroende på djup och insikt.
Totalt poängsystem:
- E: 8 poäng (minst 1 poäng från resonerande frågor)
- C: 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor)
- A: 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor)