Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Historiska bilder
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas förmåga att analysera och tolka historiska bilder samt att förstå deras betydelse för att fånga och förmedla kulturell och historisk information.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att reflektera över och analysera bilder från olika tidsepoker, vilket förbättrar deras förståelse för hur bilder kan återspegla samhälle och kultur. Det centrala innehållet omfattar både skapande av egna bilder och kritisk analys av befintliga verk.
Kunskapskrav
Eleven kan beskriva och förklara innehållet i bilder och kan ge exempel på hur bildspråk kan användas för att berätta en historia eller för att förmedla känslor och tankar.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är en historisk bild?
- A) En bild som alltid är svartvit
- B) En bild som visar en händelse eller tid från det förflutna
- C) En bild som endast används i böcker
- D) En bild tagen under vår tid
2. Vilket av följande är ett exempel på en historisk bild?
- A) En selfie
- B) En målning från 1800-talet
- C) En modern reklamfilm
- D) Ett Instagram-inlägg
3. Vad kan bilder berätta om en tidsepok?
- A) Inga känslor
- B) Om kultur och samhälle
- C) Allt handlar om teknologi
- D) Endast om viktiga personer
4. Vad innebär bildanalys?
- A) Att måla nya bilder
- B) Att undersöka och tolka en bild
- C) Att bara titta på bilder
- D) Att sortera bilder i en låda
5. Vilka färger kan påverka känslan i en bild?
- A) Bara blått och grönt
- B) Alla färger
- C) Svart och vitt
- D) Endast varma färger
6. Hur kan en analysmetod se ut?
- A) Innehåll, komposition, färg och känsla
- B) Skriva en berättelse
- C) Läsa en bok
- D) Spela ett spel
7. Vilken känsla kan en bild förmedla?
- A) Ingen känsla
- B) Bara glädje
- C) Många olika känslor
- D) Endast sorg
8. Vad bör man tänka på när man analyserar en bild?
- A) Vilken färg jag gillar
- B) Vilken tidsepok det är
- C) Vem som tog bilden
- D) Hur stor bilden är
9. Varför blir vissa bilder kända?
- A) För att de är svåra att förstå
- B) För att de berör oss och berättar en historia
- C) För att de är gamla
- D) För att de är moderna
10. Vad är en affisch?
- A) En bok
- B) En stor bild eller text som visar något viktigt
- C) En liten bild
- D) En målning
11. Vad innebär analys av komposition?
- A) Hur objekten i bilden är placerade
- B) Vilka färger som används
- C) Hur bilden är ramad in
- D) Om bilden är svartvit
12. Vilken fråga är viktig att ställa vid bildanalys?
- A) När togs bilden?
- B) Vad visar den och vad döljer den?
- C) Vem är modellen?
- D) Hur mycket kostade bilden?
13. Vad kan elever dela om sina analyser?
- A) En bild de har målat
- B) Något de läst
- C) Sine tankar och reflektioner om bilden
- D) Hur många bilder de har
14. Vad är viktigt att ha i åtanke om bilder från historia?
- A) De är alltid sanna
- B) De kan vara manipulativa
- C) De kan ge olika perspektiv
- D) De har inga värden
15. Vad innebär att tolka en bild?
- A) Att bara titta på den
- B) Att förstå och ge mening åt den
- C) Att måla över den
- D) Att spara den i en dator
Resonerande frågor
1. Hur skulle ni beskriva betydelsen av historiska bilder i dagens samhälle?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka kritiskt om bilders relevans idag.
2. Vilka faktorer anser ni påverkar hur vi tolkar en bild?
Eleverna får diskutera subjektiva och objektiva faktorer som spelar in vid tolkning.
3. Hur kan ni koppla en historisk bild till er egen vardag?
Detta hjälper eleverna att göra personliga anslutningar till det förflutna.
4. Diskutera vilken effekt en bild kan ha på våra känslor. Kan en bild förändra vår uppfattning?
Eleverna får reflektera över makten i bilder och känslor.
5. Vilka metoder tycker ni är mest effektiva för att analysera en bild och varför?
Detta ger eleverna möjlighet att tänka på och diskutera analysmetodernas värde.
6. Vad kan ni lära er av bilder som inte är från er egen kultur?
Eleverna får möjlighet att reflektera över kulturell förståelse.
7. Hur kan ni använda era kunskaper från bildanalys i andra ämnen?
Detta sporrar eleverna att se användningen av sina färdigheter i flera kontexter.
8. Vad kan ni säga om de berättelser som bilder kan kryptera och hur kan ni avslöja dessa?
Eleverna får reflektera över djupare betydelser som ligger bakom bilder.
Bedömning
Provets faktafrågor är värda 1 poäng vardera och de resonerande frågorna är värda 2 poäng vardera.
För betyg E krävs totalt 8 poäng.
För betyg C krävs totalt 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor).
För betyg A krävs totalt 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).