Prov – Karaktärsdesign
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Karaktärsdesign
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och beskriva egna karaktärer genom bildskapande, med fokus på form, färg och uttryck.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att uttrycka sig genom bildskapande, där karaktärsdesign är en central del. Det centrala innehållet ger dem möjlighet att skapa figurer och förstå element som form, färg och uttryck.
Kunskapskrav
Eleven kan använda olika tekniker och material för att framställa karaktärer och kan beskriva sitt skapande. De visar också förmåga att kombinera olika former och färger för att uttrycka känslor och personligheter.
Prov
Faktafrågor
A. Vad är karaktärsdesign?
1. En typ av mode
2. En metod för att skapa rollfigurer
3. En stil inom musik
4. En process för att skapa figurer och karaktärer
B. Vilken färg används oftast för att förmedla lugn i karaktärsdesign?
1. Blå
2. Röd
3. Gul
4. Grön
C. Vilket av följande element är viktigt i karaktärsdesign?
1. Temperatur
2. Form och proportioner
3. Kläder och färger
4. Ljud
D. Vad innebär att ge en karaktär ett unikt särdrag?
1. Att göra den liknande andra
2. Att ge den något som gör den minnesvärd
3. Att göra den tråkig
4. Att använda endast neutrala färger
E. Hur kan känslor uttryckas i karaktärsdesign?
1. Genom att undvika färger
2. Genom att använda text
3. Genom att förändra ansiktsuttryck och färger
4. Genom att organisera minnen
F. Vad är ett vanligt fokusområde vid karaktärsdesign?
1. Djurs beteende
2. Naturens skönhet
3. Matlagning
4. Personlighet och bakgrund
G. Vilken teknik kan användas för att skissa karaktärer?
1. Kortfilm
2. Måla med akvarell
3. Göra musik
4. Skriva berättelser
H. Vilket av följande alternativ är en egenskap ett karaktär kan ha?
1. Ingen personlighet
2. En känsla av familjeliv
3. En specifik hobby
4. En oklar bakgrund
I. Vad är viktigt att tänka på när man designar en karaktärs kläder?
1. Att de ska vara tråkiga
2. Att de ska spegla karaktärens personlighet
3. Att de ska vara som alla andra
4. Att de ska vara osynliga
J. Hur kan utförandet av en karaktär påverka berättelsen?
1. Det påverkas inte
2. Genom att skapa mer frågor
3. Genom att förtydliga karaktärens syfte
4. Det kan förvirra processen
K. Vilken metod kan hjälpa en konstnär att förbättra sin karaktärsdesign?
1. Att få feedback och revidera sina skapelser
2. Att alltid följa en mall
3. Att undvika att skissa
4. Att kopiera andra verk
L. Vad kan bildspråk i karaktärsdesign skapa?
1. Ljud
2. En känsla och identitet för karaktären
3. En otydlig karaktär
4. Bekymmer
M. Vilket av dessa är inte en del av karaktärsdesign?
1. Färgval
2. Spelregler
3. Uttryck
4. Form
N. Vad är en viktigt del av att presentera en karaktär?
1. Att förklara designval
2. Att dölja information
3. Att skynda igenom presentationen
4. Att undvika svar på frågor
O. Vilket av följande är ett exempel på en karaktär?
1. En videospelstrategi
2. En hjälte i en film
3. En siffra i matematik
4. En förlorad katt
Resonerande frågor
1. Beskriv din karaktär och förklara varför du valde just dessa egenskaper. (Syftet är att ge eleverna möjlighet att djupare reflektera över sina val och visa sin förståelse för karaktärens design och personlighet.)
2. Hur kan färgvalet påverka hur karaktären uppfattas av andra? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att resonera kring betydelsen av färg i karaktärsdesign och hur det kan förändra tolkningen av en karaktär.)
3. Vilka tekniker använde du för att skapa din karaktär och varför valde du just dessa? (Syftet är att låta eleverna visa sina kunskaper om olika tekniker och material samt reflektera kring sitt skapande.)
4. Hur skulle din karaktär kunna utvecklas i en berättelse? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att tänka framåt och göra kopplingar mellan karaktärens design och möjliga narrativa utvecklingar.)
5. Vilka utmaningar stötte du på under skapandeprocessen och hur övervann du dem? (Syftet är att låta eleverna reflektera över sina svårigheter och visa sin problemlösning under skapande.)
6. Hur tycker du att ditt arbete med karaktärsdesign kan påverka andra? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka på det större sammanhanget och hur deras skapande kan påverka andra.)
7. Vilket budskap ville du förmedla genom din karaktär? (Syftet är att ge eleverna möjlighet att reflektera över budskap och syfte med sina karaktärers design.)
8. På vilket sätt har ditt arbete med karaktärsdesign utvecklat din kreativitet? (Syftet är att låta eleverna tänka på hur processen har påverkat deras kreativa förmåga och tillväxt.)
Bedömning
Provet kan bedömas med en total på 30 poäng. Faktafrågorna ger totalt 15 poäng och de resonerande frågorna är värda 15 poäng. För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för betyg A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).