Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Bild – Kollage av identitet

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne: Bild

Tema: Kollage av identitet

Syfte

Syftet med provet är att eleverna får möjlighet att visa sin förståelse för idén om identitet genom att skapa ett bildbaserat verk som uttrycker deras personliga upplevelser och perspektiv. Provets utformning möjliggör såväl praktiskt skapande som reflektion över de val som görs under arbetsprocessen.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska ges möjlighet att arbeta med olika tekniker och material i bildskapande, där fokus ligger på att uttrycka och utforska identitet.

Kunskapskrav

Eleven kan framställa bilder som på olika sätt uttrycker identitet och kan beskriva sina val och processer i skapandet. De visar förmåga att använda material och tekniker i sitt arbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vad innebär identitet?

  • A) Enbart den kulturella bakgrunden
  • B) Ens yrkesval
  • C) Enbart utseendet
  • D) Kombinationen av erfarenheter, kultur, värderingar och intressen

2. Vilket material är oftast INTE använt i kollage?

  • A) Tidningar
  • B) Lera
  • C) Papper
  • D) Foton

3. Vilken teknik är viktig när man gör ett kollage?

  • A) Skrivteknik
  • B) Målarteknik
  • C) Klipp- och klistra teknik
  • D) Skulpturteknik

4. Vad kan ett kollage uttrycka?

  • A) Endast känslor
  • B) Identitet och personliga berättelser
  • C) Målningar
  • D) Endast kulturella aspekter

5. Vilken färg används ofta för att uttrycka glädje?

  • A) Svart
  • B) Gul
  • C) Blå
  • D) Grå

6. Vilken av följande tekniker är INTE typisk för bildskapande?

  • A) Använda datorprogram
  • B) Måla med akrylfärg
  • C) Klippa och klistra
  • D) Teckna med krita

7. Vad är en viktig aspekt av att skapa ett kollage?

  • A) Att kopiera andras verk
  • B) Att använda enbart egna bilder
  • C) Att tänka på hur material och bilder kommunicerar budskap
  • D) Att måla över allt

8. Varför kan kollage vara ett bra sätt att uttrycka identitet?

  • A) De kombinerar olika element som representerar individens upplevelser
  • B) De är snabba att göra
  • C) De kräver ingen reflektion
  • D) De är alltid färgglada

9. Vilken av följande är en fördel med att använda tidningar i ett kollage?

  • A) De är dyra
  • B) De erbjuder många olika bilder och texter
  • C) De är svåra att klippa
  • D) De är tunga

10. Vad behöver man tänka på när man väljer färger till sitt kollage?

  • A) Att använda så många färger som möjligt
  • B) Hur färgerna påverkar känslan i bilden
  • C) Att färgerna ska matcha kläder
  • D) Att undvika mörka färger helt

11. Vilket av följande beskriver bäst processen i att skapa ett kollage?

  • A) Enbart klippa ut bilder
  • B) Att lägga till färg först och klippa senare
  • C) Att kombinera planering, skapande och reflektion
  • D) Att fokusera på ett enstaka element

12. Hur kan man beskriva sitt kollage på ett meningsfullt sätt?

  • A) Berätta om alla bilder utan reflektion
  • B) Fokusera på materialval och dess betydelse
  • C) Säg att det bara är vackert
  • D) Undvika att diskutera betydelsen

13. Vad är en gemensam känsla som ofta uttrycks i kollage om identitet?

  • A) Mångfald
  • B) Enformighet
  • C) Bortglömdhet
  • D) Tråkighet

14. När kan det vara bra att dela sitt kollage med andra?

  • A) Aldrig
  • B) Endast för bedömning
  • C) För att få feedback och skapa förståelse
  • D) Enbart i hemmet

15. Varför är reflektion över skoluppgifter viktigt?

  • A) För att slippa göra dem
  • B) För att förstå sina val och förbättra sig i framtiden
  • C) Det är inte viktigt
  • D) För att visa läraren att man är duktig

Resonerande frågor

1. Hur valde du de bilder och material du använde i ditt kollage, och varför?

Denna fråga uppmanar eleven att reflektera över sitt val av material och skapa en djupare förståelse för sin skapelse.

2. På vilket sätt anser du att ditt kollage speglar olika aspekter av din identitet?

Frågan ger möjlighet att diskutera komplexiteten i identitet och hur den påverkar det kreativa arbetet.

3. Hur tror du att dina val i kollaget kan påverka betraktarens uppfattning om dig?

Eleven får reflektera över hur konst är en form av kommunikation och kan påverka hur andra ser dem.

4. Vilken känsla ville du främst förmedla med ditt kollage, och hur valde du att göra det?

Genom att beskriva känslan sätts fokus på emotionellt uttryck och reflektion över estetiska val.

5. Vilka tekniska utmaningar stötte du på när du skapade ditt kollage, och hur övervann du dem?

Frågan uppmuntrar problemlösning och reflektion över den kreativa processen.

6. Hur kan du använda detta arbete om identitet i framtida projekt eller för att förstå andra?

Eleven ges möjlighet att koppla sina erfarenheter från denna uppgift till framtida lärande och interaktioner.

7. Varför anser du att det är viktigt att respektera andras identiteter, särskilt när man arbetar med konst?

Frågan leder till diskussion om etiska aspekter inom kreativt arbete och samspel mellan individer.

8. Hur kan du se på din identitet som något som förändras över tid, och hur kan detta återspeglas i din konst?

Genom denna fråga uppmanas eleven att tänka på identitet som en dynamisk process, vilket kan speglas i deras konstnärliga arbete.

Bedömning

Provet kan bedömas med total 30 poäng. Faktafrågor ger 1 poäng vardera (15 poäng totalt) och de resonerande frågorna ger 3 poäng vardera (24 poäng totalt).

För betyg E krävs minst 8 poäng totalt, för betyg C krävs minst 12 poäng (där minst 3 poäng måste komma från de resonerande frågorna), och för betyg A krävs minst 18 poäng (där minst 5 poäng måste komma från de resonerande frågorna).


Modern Tillbaka-knapp
×