Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Bild – Kollage av naturmaterial



Prov: Kollage av naturmaterial

Prov: Kollage av naturmaterial

Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Kollage av naturmaterial

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse och tillämpning av material och tekniker för skapande av kollage, samt deras förmåga att reflektera över sitt eget skapande.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Eleverna ska få möjlighet att arbeta med olika material och tekniker i bildskapande. Det centrala innehållet handlar om att skapa bilder med hjälp av återvunnet och naturmaterial samt att förstå hur olika texturer och färger kan samverka.

Kunskapskrav

Eleven kan använda olika material för att framställa bilder och kan beskriva sitt skapande. Eleven visar även förmåga att kombinera olika tekniker och material i sitt arbete.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är ett kollage?
A) En målning
B) En teknik där bilder och material sätts samman
C) En skulptur
D) En typ av fotografi

2. Vilket av följande material är inte lämpligt för kollage?
A) Papper
B) Lim
C) Skulpterad lera
D) Naturligt material

3. Vad kan du använda för att skapa textur i ett kollage?
A) Endast papper
B) Textilier
C) Endast lim
D) Färg

4. Vilken teknik används oftast i kollage?
A) Målning med pensel
B) Sätta samman olika material
C) Skulpturering
D) Fotografi

5. Vad är viktigt att tänka på vid komposition av ett kollage?
A) Endast använda en färg
B) Balans och rytm
C) Använda så mycket material som möjligt
D) Ingen planering är nödvändig

6. Vilket av följande är ett exempel på ett naturmaterial?
A) Plast
B) Papper
C) Sten
D) Karta

7. Hur kan olika färger påverka känslan i ett kollage?
A) De kan inte påverka känslan
B) Färger skapar alltid en negativ känsla
C) De kan förstärka eller dämpa känslor
D) Färger är av sekundär betydelse

8. Vad menas med återvunnet material?
A) Material som är helt nytt
B) Material som har använts tidigare och samlats in för ny användning
C) Material som inte går att använda längre
D) Material som bara kan användas en gång

9. Vilken av dessa är en fördel med att arbeta med naturmaterial?
A) Det är alltid lättare att arbeta med än konstmaterial
B) De ger en unik och naturlig känsla i konsten
C) Det finns alltid tillgängligt
D) Det är billigare än alla andra material

10. Vad kan kollage representera?
A) Endast en sak
B) Flera känslor eller idéer
C) Ingen grundidé
D) Bara det yttre

11. Vilka andra tekniker kan kombineras med kollage?
A) Målning och teckning
B) Endast se ut
C) Ingen annan teknik
D) Skulptering

12. Hur kan svåra känslor uttryckas i ett kollage?
A) Genom att använda ljusa färger
B) Genom att välja skrämmande eller tysta material
C) Genom att dölja dem helt
D) Genom att alltid använda naturmaterial

13. Vilket av följande kan betraktas som en hinder när man arbetar med naturmaterial?
A) Att hitta material
B) Materialets kvalitet och hållbarhet
C) Att ha för mycket material
D) Att samverka med andra

14. Varför är det viktigt att reflektera över sitt skapande?
A) För att njuta av sin konst
B) För att övervinna andra
C) För att förstå sina val och lärdomar
D) För att göra slutprodukten mer populär

15. Hur kan olika texturer påverka ett kollages utseende?
A) Det förändrar färgerna
B) Det gör inga skillnader
C) De kan skapa djup och intresse
D) De gör det mindre tilltalande

Resonerande frågor

1. Beskriv hur du valde dina material till ditt kollage. Syftet är att ge eleven möjlighet att visa hur de tänkte kring val och kombination av naturmaterial.

2. Reflektera över de känslor eller idéer du ville förmedla med ditt kollage. Syftet är att förstå djupet i elevens skapande och deras förståelse för materialets betydelse.

3. Hur kan du använda feedback från andra för att förbättra ditt arbete? Denna fråga låter eleven visa sin förmåga att ta till sig och använda feedback konstruktivt.

4. Vilka utmaningar stötte du på under skapandeprocessen och hur övervann du dem? Denna fråga ger eleven möjlighet att diskutera problemlösning och reflektion kring lärande.

5. Diskutera vilken betydelse texturer hade i ditt kollage. Syftet är att ge eleven möjlighet att förklara hur textur kan påverka känslan och temat.

6. Hur skulle du kunna utveckla ditt arbete om du hade mer tid? Denna fråga ger eleven chans att tänka vidare kring sin process och idéer på förbättringar.

7. Beskriv hur ditt kollage relaterar till andra konstverk eller stilar du känner till. Syftet är att se hur eleven gör kopplingar och referenser.

8. Vad har du lärt dig om naturmaterial och deras användning i konst? Denna fråga öppnar upp för en reflektion över lärande och insikter om material och teknik.

Bedömning

Faktafrågorna bedöms med 1 poäng vardera. De resonerande frågorna bedöms med 2 poäng vardera. För betyget E krävs totalt 8 poäng, för betyg C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor), och för betyg A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).



Modern Tillbaka-knapp