Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Åk. 3. Bild – Kultur och traditioner



Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: 3

Ämne eller kurs: Bild

Tema: Kultur och traditioner

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skapa och illustrera kulturella traditioner genom konst, samt att reflektera över de val de gör i sin skapandeprocess.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

I årskurs 3 ska eleverna ges möjlighet att utforska och förstå kulturella traditioner och högtider. Lektionen fokuserar på att måla och illustrera olika kulturella uttryck och traditioner, vilket främjar en förståelse för mångfald.

Kunskapskrav

Eleven kan skapa bilder med hjälp av olika tekniker och material samt kan beskriva och reflektera över sina skapelser och de val de gör.

Prov

Faktafrågor

1. Vilken teknik används för att måla?

  • A. Skulptering
  • B. Målning
  • C. Fotografi
  • D. Digital konst

2. Vad är en kulturell tradition?

  • A. En konstform
  • B. En typ av musik
  • C. En sedvänja som överförs genom generationer
  • D. En personlig händelse

3. Vilket av följande material kan användas för collage?

  • A. Lera
  • B. Papper
  • C. Textil
  • D. Metall

4. Vad kallas en bild som visar en tradition eller högtid?

  • A. Målning
  • B. Illustration
  • C. Skulptur
  • D. Teckning

5. Vilken färg kan symbolisera glädje?

  • A. Blå
  • B. Gul
  • C. Svart
  • D. Grön

6. Vad är en viktig del av skapandeprocessen?

  • A. Att gå snabbt vidare
  • B. Att reflektera över sina val
  • C. Att låta andra göra arbetet
  • D. Att undvika feedback

7. Vad används för att skapa kontrast i en bild?

  • A. Samma färgtoner
  • B. Olika färger
  • C. Ingen färg
  • D. Transparent material

8. Hur kan man visa en tradition i sin bild?

  • A. Med text endast
  • B. Genom färger och symboler
  • C. Genom abstrakt konst
  • D. Genom svartvitt fotografi

9. Vilket av följande uttrycker kulturell mångfald?

  • A. En ensam bild
  • B. Olika traditioner i en bild
  • C. En enhetlig stil
  • D. En personlig insikt

10. Vad är syftet med att diskutera sina skapelser?

  • A. Att kritisera andra
  • B. Att reflektera och lära av varandra
  • C. Att fokusera på betyg
  • D. Att vara tyst

11. Vad kallas det när man studerar kulturella uttryck?

  • A. Fysik
  • B. Kulturstudier
  • C. Sociologi
  • D. Matkultur

12. Hur kan färger påverka en bild?

  • A. Genom att göra den svartvit
  • B. Genom att skapa känslor
  • C. Genom att göra den otydlig
  • D. Genom att ta bort detaljer

13. Vilken känsla kan representeras i en festlig bild?

  • A. Tristess
  • B. Glädje
  • C. Rädsla
  • D. Stress

14. Vad gör man före man börjar måla?

  • A. Börjar måla direkt
  • B. Gör en skiss
  • C. Ställer in färgerna
  • D. Packar ihop

15. Vad kan man använda för att skapa en texturbild?

  • A. Enbart papper
  • B. Olika material
  • C. Bara färg
  • D. Enbart penslar

Resonerande frågor

1. Vilken kulturell tradition valde du att representera och varför? Detta ger eleverna möjlighet att visa djup förståelse för sin valda tradition.

2. Hur reflekterade du över dina materialval under skapandeprocessen? Genom denna fråga kan eleverna demonstrera sin förmåga att analysera sina val och motivera dem.

3. På vilket sätt anser du att din bild förmedlar känslor kopplade till traditionen? Eleverna uppmuntras här att utveckla och formulera sina tankar kring känslor och uttryck i sitt arbete.

4. Vad har du lärt dig om mångfald genom att skapa detta verk? Denna fråga öppnar upp för insikter och reflektioner kring kultur och gemenskap.

5. Hur tror du att din bild kan påverka andra som ser den? Här får eleverna möjlighet att tänka på hur konst kan kommunicera och påverka.

6. Vilken teknik använde du för att bäst illustrera traditionen och varför? Denna fråga uppmuntrar eleverna att motivera sina tekniska val.

7. Hur skulle du utveckla din bild om du fick mer tid? Genom denna fråga får eleverna reflektera över utveckling och förbättring av sitt arbete.

8. Vilka symboler användes i din bild och vad representerar de? Denna fråga öppnar för diskussion kring betydelse och kontext i skapandet.

Bedömning

Provet kan bedömas med totalt 30 poäng. Faktafrågorna ger 1 poäng per rätt svar, och de resonerande frågorna ger 3 poäng per rätt och välutvecklat svar.

För betyg E krävs totalt 8 poäng.

För betyg C krävs totalt 12 poäng, varav minst 3 poäng från resonerande frågor.

För betyg A krävs totalt 18 poäng, varav minst 5 poäng från resonerande frågor.



Modern Tillbaka-knapp
×