Provkonstruktion
Årskurs: 3
Ämne: Bild
Tema: Tematik och etik i bild
Syfte
Syftet med provet är att utvärdera elevernas kunskap och förståelse för tematik och etik i bildskapande. Genom att reflektera över och diskutera bilder, ska eleverna visa sin förmåga att tänka kritiskt kring de etiska aspekterna av bildproduktion.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleverna ska ges möjlighet att utforska och diskutera frågor kring etik och samhällsfrågor relaterade till bildproduktion. Det centrala innehållet omfattar hur bilder kan påverka våra uppfattningar och vad som är viktigt att tänka på när man skapar bilder.
Kunskapskrav
Eleven kan reflektera över bilder och deras påverkan, samt visa förståelse för hur och varför man kan såväl som inte kan avbilda vissa situationer och teman.
Prov
Faktafrågor
1. Vilket av följande teman kan vara känsligt att avbilda?
- A) Natur
- B) Mat
- C) Krig
- D) Djur
2. Vad syftar etik i bildskapande främst till?
- A) Att skapa vackra bilder
- B) Att överväga hur bilder kan påverka betraktaren
- C) Att göra konst på ett enkelt sätt
- D) Att följa trender
3. Vilken av följande bilder har haft stor påverkan på samhället?
- A) En bild på en katt
- B) En bild av en känd civilrätts aktivist
- C) En bild av en solnedgång
- D) En bild av en maträtt
4. När är det viktigt att tänka på etik i bildskapande?
- A) När man skildrar känsliga eller svåra ämnen
- B) När man ritar en teckning
- C) När man skapar en affisch
- D) När man fotar landskap
5. Vad kan bilder påverka?
- A) Ljud
- B) Våra uppfattningar och känslor
- C) Tiden
- D) Rummet
6. Vilken typ av bilder ska man kunna diskutera i klassen?
- A) Endast reklam
- B) Olika typer av bilder som reklam, nyhetsbilder och konstverk
- C) Endast konstverk
- D) Endast dokumentärfotografi
7. Vilken av följande frågor är relevant att ställa i diskussioner om bilder?
- A) Vem är fotografen?
- B) Vad försöker bilden förmedla?
- C) När togs bilden?
- D) Varifrån kommer bilden?
8. Vad är en viktig aspekt när man avbildar svåra ämnen?
- A) Att vara ytlig
- B) Att avbilda med respekt och ansvar
- C) Att göra det för humor
- D) Att bara tänka på estetik
9. Vilken känsla kan en bild av en olycka förmedla?
- A) Lycka
- B) Sorg
- C) Neutralitet
- D) Förvåning
10. Vad är syftet med bilder i samhällsdebatten?
- A) Att förvirra
- B) Att få människor att tänka och diskutera
- C) Att sälja produkter
- D) Att underhålla
11. Vilka bilder ska man vara speciellt försiktig med när man diskuterar dem?
- A) Bilder som rör våld, diskriminering eller lidande
- B) Bilder av landskap
- C) Bilder av matlagning
- D) Bilder av djur
12. Vilken typ av språk är viktigt att använda i diskussioner om bilder?
- A) Förenklat språk
- B) Respectfullt och öppet språk
- C) Ironiskt språk
- D) Tekniskt språk
13. Hur kan man påverka sina kamrater genom bilder?
- A) Genom att skapa diskussioner och få dem att tänka
- B) Genom att visa fina bilder
- C) Genom att förlöjliga dem
- D) Genom att tysta dem
14. Vad är en viktig aspekt av fotografisk etik?
- A) Att fotografera allt utan att tänka
- B) Att respektera individer som avbildas
- C) Att alltid vinna priser för sina bilder
- D) Att undvika att publicera bilder
15. Vad kan kritisk reflektion kring bilder leda till?
- A) En djupare förståelse av bildens budskap och betydelse
- B) Att man slutar titta på bilder
- C) Att man målar mindre
- D) Att man endast ser bilder som underhållning
Resonerande frågor
1. Hur tror du att bilder påverkar människors uppfattningar om verkligheten? Beskriv dina tankar.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att utforska djupare hur bilder formar våra åsikter och känslor.
2. Diskutera ett exempel på en bild som har gjort intryck på dig. Vad handlar bilden om och vad får den dig att känna?
Eleverna ges här möjlighet att reflektera över sina personliga erfarenheter och känslor knutna till bilder.
3. Varför är det viktigt att reflektera över etik när man skapar bilder? Ge exempel.
Detta uppmuntrar eleverna att tänka kritiskt kring ansvar och etiska aspekter av bildskapande.
4. Hur kan konstnärer övervinna svårigheten att avbilda känsliga ämnen? Ge exempel på hur det kan göras.
Frågan uppmuntrar till att tänka strategiskt kring bildskapande och etiska dilemman.
5. Diskutera hur bildens syfte kan påverka dess tolkning. Kan en bild tolkas olika beroende på kontext? Förklara.
Detta uppmanar elever att betrakta tolkningsaspekter och hur kontext kan förändra förståelsen av en bild.
6. Vad anser du är ansvarig användning av bilder i media? Motivera ditt svar.
Genom denna fråga kan eleverna formulera sina åsikter kring hur bilder används i samhället och medieproduktion.
7. Hur kan vi lära oss av historiska bilder för att hantera nutida frågor? Ge ditt exempel.
Denna fråga ger möjlighet till att knyta an till historia och lärdomar som kan dras för nuvarande issues.
8. Reflektera över vad som krävs för att skapa en etisk bild. Vilka faktorer spelar in?
Denna fråga ger eleverna möjlighet att tänka igenom olika aspekter och ansvar i bildskapande.
Bedömning
Provet bedöms med totalt 30 poäng. Varje faktafråga ger 1 poäng och varje resonerande fråga ger 3 poäng.
För betyget E krävs minst 8 poäng, för betyget C krävs minst 12 poäng (varav minst 3 poäng från resonerande frågor) och för betyget A krävs minst 18 poäng (varav minst 5 poäng från resonerande frågor).